1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تعرفه واردات خودرو نهایی شد

تعرفه واردات خودرو نهایی شد

21 بهمن 1392
  • 1

رئیس شورای رقابت از تهیه طرحی برای ارائه به هیأت دولت در زمینه تعرفه واردات خودرو در سال 93 خبر داد و گفت: بر این اساس تعرفه واردات خودرو حدود 10 تا 15 درصد کاهش خواهد یافت.

رضا شیوا با اشاره به طرح جدید شورای رقابت برای تغییر تعرفه واردات خودرو، اظهار داشت: در طرح پیشنهادی شورای رقابت به هیأت دولت، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور تا 1500 سی‌سی معادل 30 درصد و خودروهای با حجم موتور 1500 سی‌سی و 1500 تا 2000 سی‌سی معادل 35 درصد تعیین شده است.

وی افزود: در حال حاضر تعرفه واردات این خودروها 45 درصد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای2000 تا 2500 سی‌سی 40 درصد و از 2500 تا 3000 سی‌سی 70 درصد است که پیشنهاد شورای رقابت این است که تعرفه این خودروها تغییری نداشته باشد.

به گفته رضا شیوا، در طرح پیشنهادی شورای رقابت، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 3000 سی‌سی به بالا 10 درصد نسبت به شرایط فعلی افزایش یافته و تعرفه 100 درصدی برای واردات این خودروها پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینکه این تعرفه‌های پیشنهادی در جهت رقابتی شدن بازار خودرو ارائه شده است، گفت: تعرفه‌های پیشنهادی توسط کارگروهی در شورای رقابت تعیین شده تا با اجرای آن زمینه برای ایجاد رقابت و افزایش کیفیت و بهره‌وری خودروهای داخلی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح پیشنهادی شورای رقابت سعی شده تعرفه واردات خودروهای با مصرف بنزین کمتر که بیشتر مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند، کاهش یابد، گفت: در مورد واردات قطعات خودرو نیز پیشنهاد ارائه شده، همان تعرفه 12 درصدی فعلی است و در واقع تغییری در این مورد اتفاق نیفتاده است.

رئیس شورای رقابت با تأکید بر اینکه واردات خودرو نباید در انحصار یک یا دو نفر باشد، گفت: کاهش تعرفه واردات خودرو اثرات مثبت و منفی بر اقتصاد کشور دارد ولی آثار مثبت آن بیشتر خواهد بود.

وی افزود: با افزایش تعرفه واردات خودروهای 3000 سی‌سی به بالا، درآمد دولت از محل واردات خودرو تأمین می‌شود و کاهشی در این خصوص اتفاق نخواهد افتاد.

وی اجرای تعرفه‌های پیشنهادی را راهی برای کمک به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران عنوان کرد و گفت: به این ترتیب، تکنولوژی جدیدتر وارد صنعت خودرو می‌شود و کیفیت تولیدات داخلی نیز افزایش خواهد یافت.

رضا شیوا در مورد مصوبه مجلس برای افزایش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو به منظور تجهیز ناوگان امدادی کشور نیز به فارس گفت: در پیشنهاد شورای رقابت، تبصره‌ای در این مورد اضافه شده که براساس آن، هر مقدار عوارض اضافه که بابت واردات خودرو دریافت شود، باید از درصدهای پیشنهاد شده شورای رقبت کم شود و در نهایت، خروجی تعرفه ارقامی باشد که از سوی شورا پیشنهاد شده است.

وی افزود: پیشنهاد شورای رقابت طی هفته جاری به هیأت دولت ارائه خواهد شد.

گفتنی است؛ شورای رقابت در جهت تنظیم و بهبود بازار رقابت مربوط به صنعت خودروی کشور به نحوی که موجب افزایش کیفیت و تعدیل قیمتها شود، تصویب کرد که تعدیل نرخ تعرفه خودروهای وارداتی را به شرح زیر به هیأت وزیران به همراه گزارش توجیهی پیشنهاد دهد:

- خودروهای وارداتی تا 1500 سی سی ظرفیت موتور 30 درصد

- خودروهای وارداتی بیش از 1500 تا 2000 سی سی ظرفیت موتور 35 درصد

- خودروهای وارداتی بیش از 2000 تا 2500 سی سی ظرفیت موتور 40 درصد

- خودروهای وارداتی بیش از 2500 تا 3000 سی سی ظرفیت موتور 70 درصد

- خودروهای وارداتی بیش از 3000 سی سی ظرفیت موتور 100 درصد


(در صورت وضع عوارضی علاوه بر تعرفه گمرکی، عوارض مزبور از نرخ های فوق کسر خواهد گردید.)

- حذف موانع غیرتعرفه ای

- در انحصار نبودن واردات

- تعرفه واردات قطعات خودرو تغییر نمی کند.

- کاهش پلکانى تعرفه ها.


منبع فارس


نظرات

  • قاسم قاسم (22 بهمن 1392 ساعت 22:52)

    کاش تعرفه قبلی رو هم میزدی ما که نمیتونیم ماشین بخریم حداقل اطلاع رسانی بشیم دستت دردنکنه