1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دوئل خودرویی شورای رقابت و سازمان حمایت

دوئل خودرویی شورای رقابت و سازمان حمایت

2 اسفند 1393
  • 0

مناقشه انحصاری شدن واردات خودرو وارد فاز جدیدی شده است. جایی که دو نهاد مختلف همزمان می‌خواهند این محصولات را قیمت‌گذاری کنند.

مناقشه از حدود یک ماه پیش آغاز شد. وقتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان جلوگیری از واردات خودروهای بدون گارانتی، واردات خودرو را انحصاری کرد.

البته این وزارتخانه از آن زمان تاکنون انحصاری شدن واردات خودرو را با این توجیه که "35 شرکت در واردات خودرو فعال هستند" نپذیرفته، اما کارشناسان مختلف از اساتید دانشگاه تا نمایندگان مجلس و رییس شورای رقابت معتقدند که "وقتی اختیار بیش از 70 درصد بازار خودروهای وارداتی در اختیار یک خانواده قرار گرفته"، ادعای رقابتی بودن واردات خودرو، غیر منطقی و نادرست است.

در این زمینه رییس شورای رقابت چندی پیش با بیان اینکه از نظر ما با طرح جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو به کشور در شرایط انحصار کامل قرار گرفته است، از ورود شورا به این موضوع و احتمال قیمت‌گذاری این محصولات خبر داده بود.

در این شرایط و در حالیکه که کارشناسان منتظر ورود شورای رقابت به حوزه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی هستند، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از تدوین دستورالعملی برای قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی با محوریت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر داده است.

این وضعیت در حالی است که براساس قانون، شورای رقابت مسوول قیمت‌گذاری کالاهایی است که جنبه انحصاری دارند و این شورا باید راسا نسبت به قیمت‌گذاری این محصولات و ابلاغ قیمت‌ها به شرکتهای واردکننده خودرو اقدام کند.

در این زمینه رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز از موازی‌کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه انتقاد و تاکید کرده که مسوولیت قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی بر عهده شورای رقابت است.چندی پیش یک کارشناس صنعت خودرو نیز با انتقاد شدید از طراحان طرح انحصاری شدن واردات خودرو، اظهار کرده بود که انحصاری کردن هر بازاری معلول ارتباطات و رانت‌خواری‌های پشت پرده است.

منبع ایسنا


نظرات