1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. واردات خودرو و کالای سرمایه‌ای فقط از طریق نمایندگی رسمی

واردات خودرو و کالای سرمایه‌ای فقط از طریق نمایندگی رسمی

12 بهمن 1395
  • 0

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که کلیه ماشین‌آلات صنعتی، خودروها و کالاهای سرمایه‌ای که وارد می‌شوند باید از طریق نمایندگی رسمی انجام شود و مراکز خدمات پس از فروش آنها نیز در کشور موجود باشند.

مجتبی خسروتاج امروز – یکشنبه – در حاشیه مراسم جشنواره برندهای برتر ایرانی در مورد آخرین وضعیت نمایندگی‌های فروش خودرو اظهار کرد: طبق قانون، ماشین‌آلات صنعتی، خودرو و کلیه کالاهای سرمایه‌ای که وارد کشور می‌شوند، باید طبق ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بر اساس نمایندگی‌های رسمی انجام شود و مراکز رسمی خدمات پس از فروش را نیز داشته باشند.

وی ادامه داد: در دوره‌ای که کشور تحریم بود، بسیاری از شرکت‌ها و سازندگان این نوع کالاها امکان این را نداشتند که در ایران نمایندگی داشته باشند و این مسئله از طریق واسطه صورت می‌پذیرفت. اما پس از برجام، به کلیه شرکت‌ها اعلام شد که شرایط تحریم در ایران وجود ندارد و می‌توانند نسبت به اخذ نماینده رسمی از سازنده اصلی اقدام کنند. در همین راستا نیز مراکز خدمات پس از فروش را به وجود آورند. در نهایت تعدادی از شرکت‌ها نیز موفق به انجام این امر شدند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در بخش خودرو شرکت‌هایی وجود دارند که از نماینده و سازنده اصلی نمایندگی اخذ کردند و خدمات پس از فروش را نیز ارائه می‌کنند، گفت: در آخرین بخشنامه‌ای که معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ کرد تاکید شد که کالاهای سرمایه‌ای باید از مسیری وارد شوند که نمایندگی رسمی آنها در کشور موجود باشد.

خلق برندهای بین‌المللی یکی از سیاست‌های دولت است

خسروتاج همچنین در سخنرانی خود طی مراسم، با اشاره به اینکه رقابت در عرصه صنایع گوناگون روز به روز سخت‌تر می‌شود، اظهار کرد: این رقابت در عرصه جهانی به سطحی رسیده که در بسیاری از موارد داشتن کیفیت و قیمت رقابتی مطلوب نه‌تنها مزیت نسبی شمرده نمی‌شود بلکه داشتن آن تبدیل به یک الزام و حداقل خواسته مشتریان شده است.

وی ادامه داد: موضوع برندسازی بنگاه‌ها در تمامی بازارها دارای جایگاه ویژه‌ای است اما بدون شک تاثیر آن در بازارهای صادراتی بسیار زیاد است. آنچه در بازارهای رقابتی صادراتی مجر به نفوذ شده برندها و نام و نشان‌ها هستند و اگر این موضوع به درستی هدایت نشود، اعتبار یک کشور آسیب می‌بیند. این موضوع به حدی جدی است که کمک به خلق برندهای معتبر در بازارهای بین‌المللی یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان توسعه و تجارت در مورد اهم اقدامات انجام شده در حوزه برند توسط این سازمان یادآور شد، سازمان توسعه تجارت ایران در راستای اجرای ماده ۲ آیین‌نامه ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات موضوع ماده ۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که در سال ۱۳۹۴ از سوی هیات دولت تصویب و ابلاغ شد، مکلف گردید علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلف در راستای آموزش، فرهنگ‌سازی، توسعه و ترویج برند در کشور، نسبت به انتخاب و معرفی و تشویق نام و نشان برندهای تجاری برتر داخلی اقدام کنند.

به گفته خسروتاج ثبت‌نام اینترنتی از متقاضیان در گروه‌های کالایی منتخب با تعداد ۲۸۰ شرکت صورت گرفت و در نهایت ۱۸ شرکت برتر معرفی شدند. در آغاز مسیر انجام فرآیند ارزیابی، انتخاب، معرفی و تقدیر از برندهای برگزیده به عنوان گام اولیه انجام شده ودر سال‌های آتی نیز در نظر داریم تا این فرآیند در غالب بزرگداشت روز ملی برند در دستور کار سازمان توسعه تجارت قرار گیرد.

وی افزود: با همراهی گام به گام در نهایت می‌توان امیدوار بود که از یک سو نظام حقوقی و قانونی مناسب‌تری برای حمایت از برندها در بدنه دولت و نهادهای متولی شکل گیرد و از سوی دیگر زنجیره قدرتمندی از مشاوران، مدیران و امکانات مورد نیاز برای خلق برندهای ملی در بازارهای فراملی ایجاد شود.

منبع:ایسنا



نظرات