1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نحوه محاسبه مالیات بر درآمد رانندگان اسنپ و تپسی

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد رانندگان اسنپ و تپسی

23 مرداد 1396
  • 3

طی روزهای گذشته، موضوع پرداخت مالیات رانندگان اسنپ و تپسی از مواردی است که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به آن پرداخته می شود

 نحوه محاسبه مالیات بر درآمد رانندگان اسنپ و تپسی

ماجرا از این قرار است که حرف و حدیث‌ها درباره احتمال وضع مالیات بر کسب‌و‌کارهای آنلاین تاکسی‌یاب بیشتر شده و برخی از تاکسی‌داران می گویند به‌رغم اعلام نشدن این مساله، هنگام فروش ماشین، صاحبان ماشین با مالیات بسیار زیادی روبه‌رو خواهند شد.

شرکت اسنپ در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد که اخبار منتشره در برخی از رسانه‌ها مبنی بر دریافت مالیات از رانندگانِ این شرکت هنگام نقل و انتقال خودرو، خارج از قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران بوده و خلاف واقع می‌باشد.

جوابیه اسنپ به منظور پاسخگویی به شبهات بوجود آمده و تنویر افکار عمومی به شرح زیر است:

پیرو اخبار منتشره در برخی از رسانه‌ها مبنی بر دریافت مالیات از رانندگانِ این شرکت هنگام نقل و انتقال خودرو، شایان ذکر است که کلیه مطالب یاد شده خارج از قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران بوده و خلاف واقع می‌باشد.

بر اساس قوانین مربوطه، رانندگان اسنپ همانند سایر آحاد جامعه در زمان نقل و انتقال خودرو در دفتر خانه‌های رسمی تنها هزینه‌ی نقل و انتقال سند خودرو را می‌پردازند. مبنای محاسبه‌ این هزینه، مدل و قیمت خودرو می‌باشد که در مواد ۴۲ و ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده تصریح شده است.

لازم به ذکر است که درآمد مالک خودرو مبنای محاسبه‌ی هزینه فوق نبوده و طبعا هزینه‌ی مستقلی تحت عنوان « کارکرد رانندگان در اسنپ » وجود ندارد.

همچنین در مراکز تعویض پلاک، تنها هزینه‌ صدور پلاک جدید دریافت می‌گردد. بدیهی است که خلافی خودرو و عوارض شهرداری، برای دارندگان تمامی خودروها محاسبه می‌شود.

در پایان، شایان توجه آن‌که اسنپ به عنوان شرکتی دانش‌بنیان، از بدو تاسیس خود تا کنون، همواره به مقررات جاری کشور و قوانین جاری در نظام مالیاتی پایبند بوده و در مواعد مقرر تمامی مالیات‌های خود را پرداخت نموده است.



نظرات

  • Amir Bagheri Amir Bagheri (12 آذر 1396 ساعت 16:57)

    طبق قانون مالیات مستقیم و ارزش افزوده حمل نقل مسافر از پرداخت مالیات معاف است

  • دانته دانته (23 مرداد 1396 ساعت 22:50)

    فقط اقتصاد مبتنی بر فروش ذخایر طبیعی اسم مالیات دستبردن در جیب مردم است و الا درستش اینه که درامد دولت از طریق مالیات تامین بشه و از طرفی دولت به طور شفاف این درامد رو مصرف کنه و مردم هم دولت رو پاسخگو بدونن. از طرفی ذخایر طبیعی برای اینده کشور و همچنین امور زیربنایی سرمایه گذاری بشن. البته در اقتصاد معیوب ایران مالیات تعریف درستی نداره.

  • مسافر مسافر (23 مرداد 1396 ساعت 14:22)

    حالا یکی هم که می خواد باعث پایین اومدن تورم بشه دولت نمیذاره!! خوب طبیعی است که اگر مالیات بهش ببندند او هم میکشه روی کرایه تا بده به دولت!! یعنی دست غیر مستقیم دولت توی جیب مردم..!! حالا اگر یک شرکتی خواست مسافر را صلواتی جابجا کند باید مالیات بده؟؟؟!!