1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دلایل ممنوعیت واردات برخی خودروها اعلام شد

دلایل ممنوعیت واردات برخی خودروها اعلام شد

22 شهریور 1393
  • 18

یک کارشناس صنعت خودرو درباره دلایل ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی گفت: این اقدام در راستای جلوگیری از خروج غیر ضروری ارز و همچنین جلوگیری از طبقاتی ‌شدن جامعه است.

شهرام آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: از نظر منطقی دلیل موجهی برای واردات خودروهایی چون مازراتی به کشور وجود ندارد.

وی با بیان این‌که متاسفانه در سال‌های پیش شاهد تخصیص مجوزهای موردی به برخی ورزشکاران برای واردات خودروهای خاص بودیم، خاطرنشان کرد: خودروهای گران ‌قیمتی چون مازراتی با استفاده از همین مجوزها وارد کشور شدند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگرچه قصد دولت وقت از این اقدامات تقدیر از ورزشکاران بود اما ارائه‌ مجوزهای خاص برای واردات خودرو راه مناسبی در این زمینه نیست.

آزادی افزود: دلیلی ندارد خودرویی خارج از چارچوب قوانین موضوعه کشور و با قیمت‌های بسیار بالا وارد کشور شود آن هم در شرایطی که طبق قانون دیگران امکان چنین کاری را ندارند.

وی با بیان این‌که با ارز هزینه شده برای واردات این خودروها به کشور می‌توان اقدامات ضروری‌تری را انجام داد، تصریح کرد: یکی از پیامد‌های منفی ورود این خودروها چشم‌گیر شدن فاصله طبقاتی در کشور است که تبعات اجتماعی و اقتصادی مناسبی ندارد.

به گزارش ایسنا، پیش از این محمد باقر نوبخت - سخنگوی دولت، اظهار کرده بود: موضوع واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای دو هزار و 500 سی‌سی در جلسه هیات دولت مورد توجه قرار گرفت. پیش از این تسهیل‌نامه‌ای در هیات دولت وجود داشت که طی آن امکان واردات این خودروها برای افراد خاص و ساکنین برخی از جزایر در جهت تشویق و ترغیب آنها فراهم می‌شد و یک روش هم مطالبه شده بود مبنی بر اینکه این خودروها که ممنوعیت واردات داشتند متروکه می‌شدند و بعد امکان ورودشان وجود داشت.

به گفته وی، در مصوبه هیات وزیران این راه بسته شد و نه تنها واردات این نوع خودروها ممنوع است، بلکه اگر متروکه هم باشند، حتما باید مرجوعه باشد و نباید تحت هیچ شرایطی به داخل کشور بیایند.

نوبخت تصریح کرده بود: اگر قرار است به برخی قهرمانان و برخی افرادی که در جزایر ما ساکن هستند کمک کنیم لزومی ندارد این کمک به صورت مجوز دادن برای واردات خودرو باشد، کما اینکه ما نسبت به تردد خودروهای گران‌قیمت و غیر متعارف که در جامعه وجود دارد موافقتی نداریم چرا که با بافت فرهنگی ما مطابقت ندارد.


منبع ایسنا


نظرات

  • مکمل مکمل (28 مهر 1393 ساعت 16:47)

    چرا تو مملکتی هستیم که بقیه حرف آدمو تو سایت ..........................میذارن؟؟

    سرطان تیونینگ سرطان تیونینگ (2 آبان 1393 ساعت 18:54)

    چون در این مملکت خطرناکه ح.....

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (5 مهر 1393 ساعت 15:18)

    آقای کارشناس دلیل شما مبتنی بر خروج غیرضروری ارز نامفهوم هست زیرا کسیکه میخواهد برای مثال یک مازراتی بخرد باید بجای 500 میلیون تومان ، 1 میلیاد تومان بپردازد و این خود یعنی ارز دو برابر از کشور خارج شده است اما اگر آزاد شود نصف این ارز خارج میشود......پس.....

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (1 مهر 1393 ساعت 21:19)

    آقای کارشناس شما قبول دارین که ما موتور بیشتر از 2500 سی سی رو بزاریم رو پرایت و بریم تو شهر......!!!!

  • اسسی اسسی (23 شهریور 1393 ساعت 15:58)

    چرا تو مملکت ما همه فکر میکنن اگه کسی پول داره و ماشین خوب داره پس اون آدم بده و اون آدم دزده و ...
    بیاید سطح فکرمونو درست کنیم، اونی که وضعش از منو شما بهتره یه روزی خودش یا پدرش یا جدش یا هر کسیش عرضه نشون داده و خودشو خونوادشو به اینجا رسونده، حالا چرا نباید ماشینی که دوست داره سوار بشه؟
    واقعا باید اونی که مثل یه استاد دانشگاه(به عنوان مثال) با کسی که مسافر کشی میکنه یه ماشین سوار بشن؟من نمیگم اون طرف زحمت نمیکشه ولی هر زحمتی یه ارزش و یه بازدهی داره... یکی دانشجو تربیت میکنه و آینده مملکتو میسازه و یکی هم مسافرارو میرسونه؟ کدوم بودنش واسه جامعه با ارزش تره؟پس حقشه بیشتر بگیره و حقشه زندگی بهتری داشته باشه...مثل این میمونه که بگی همه بازیکنای یه تیم زحمت میکشن ولی یکی یا استعداد بهتری داره یا بیشتر تلاش کرده تا به یه جایی برسه... من با اینکه بگن تظاد طبقاتی نباید وجود داشته باشه کاملا مخالفم چون مردمو مفت خور بار میاره و سطح پیشرفته مردمو محدود میکنه.
    واسلام!

  • مهندس امید مهندس امید (23 شهریور 1393 ساعت 10:54)

    به نظر من وجود ماشین های سطح بالا باعث میشه یه تلنگری هم به تولیدکننده های داخلی و حتی خریدارای خودروهای بی کیفیتی مثل پراید بزنه و باعث بشه یکم ارتقا پیدا کنیم..
    وقتی طرف ببینه شهر پر ماشین مدل بالا شده و از امنیت و کیفیتش با خبر بشه/ببینه کم مصرف و کم اصطلاکه.. تشویق میشه حتی با وجود گرون بودنشون بره بخره...
    ولی وقتی کشور پر باشه از 405 و 206
    یه جوون به همون پراید هم بسنده میکنه
    یا حتی کسی که پولشم داره فوقش به مگان راضی میشه... :/

  • حسین موسوی حسین موسوی (23 شهریور 1393 ساعت 01:35)

    اتفاقا واردات خودرو های خارجی اجباریه.بلکه خودروسازان داخلی یه تلنگری بخورن برا ساخت محصول با کیفیت تر.

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 مهر 1393 ساعت 19:56)

    دوست من نکته همینجاست که اینا نمیخوان تلنگر بخورن.

  • عارفی عارفی (22 شهریور 1393 ساعت 19:01)

    طبقاتی شدن چه ربطی به ماشین داره ؟ سرمایه دار ماشین نخره خونه می خره جلوی اونم بگیرن سرمایش رو می بره یه کشور دیگه فرصتهای شغلی و تولید ..... رو هم باخودش میبره

  • ماستانگ ماستانگ (22 شهریور 1393 ساعت 16:11)

    خوبه دیگه!!!!الان ماشینی مث جنسیس/پرادو/وکلی ماشین معمولی برای ما ایرانی ها لوکس محسوب میشه .چرا چرا .....
    چرا کاری میکنید که وقتی ماشینی مث جنسیس رو دیدیم 4که نه10چشمی بهش خیره بشیم.هیـــــــــــــــــــــــــــــــی.!!!



    اصلا من نمیتونم حضم کنم.......چـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

  • بابای مهلا بابای مهلا (22 شهریور 1393 ساعت 15:23)

    از اینکه واردات این ماشینا ممنوع شده یه جورایی خوبه ویه جوری هم بده بدیش اینه که همه جای دنیا همه جور ماشینی هست اما نکتش اینجاست که ایران مثل همه جا نیست !

    وقی توی اروپا که سهله توی همین کشورای همسایه میشه باپول پراید یه فورد موستانک دو سالکارکرده خرید پس میشه گفت ما تافته ی جدا بافته هستیم!!!

    و اینکه هر چیز اگه میخوای خوب بشه باید خرابش کنی " یعنی از نو بسازیش" و مسیولین خودرویی کشور ما این کارو در حد لالیگا بلدن!!!!!! اما فقط قسمت اولشو!!

  • مصطفی اعلمی مصطفی اعلمی (22 شهریور 1393 ساعت 14:33)

    این دلیلی که آوردن اصلا با منطق جور در نمیاد.
    تو هیچ جای دنیا همه یه جور ماشین سوار نمیشن.
    تو هر کشوری ثروتمند و فقیر وجود داره اما جلوی خودرو های حجم بالا رو نگرفتن.
    مگه با جلو گیری از ورود این خودرو ها همه ی مردم تو یه سطح از جامعه قرار میگیرن؟
    خداییش این با عقل جور در میاد؟

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 مهر 1393 ساعت 19:57)

    نه دوست من با عقل سلیم جور در نمیاد.

  • سایوکان سایوکان (22 شهریور 1393 ساعت 14:05)

    وقتی ثروت کلان این مملکت رو درست بین مردم توضیح نمیکنن نمیخوانن این ماشینها وارد بشه تا مردم مطالباتشون رو نخوان و نگن چرا خواص دارن ولی ما باید پراید سوار بشیم...هیچ جای دنیا اینقدر حق گمرکی هست؟...بیاید رشت و ببینید چقدر راحت با قیمت واقعی مردم ماشین های خوب میخرن از منطقه ازاد...باهر پولی هم که داشته باشی میتونی یه ماشین خوب سوار شی....این باید همه جای کشور باشه.یعنی قیمت واقعی خودرو ها.نمیدونم اینا مردم مارو چی فرض کردن؟

  • ادزیو ادزیو (22 شهریور 1393 ساعت 13:11)

    خدای خیرشون نده خود ماهم دل داریم همه جای دنیا هم ماشین ارزون است و هم ماشین گرون و ماشین های خیلی گرون و... مگه ما چیمون کمه؟

  • آقای بنز باز آقای بنز باز (22 شهریور 1393 ساعت 12:35)

    اینا میخوان ارز رو نگه دارن باهاش قطعات چینی بخرن ماشین های آشغال ایرانی بسازن(تماما چینی)البته اسمش فقط ایرانیه

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (1 مهر 1393 ساعت 21:23)

    سلام آقای بنز باز من بخاطر اسم پروفایلی که انتخاب کردین یک مثبت ناقابل بهتون دادم. :-)

  • مکمل مکمل (22 شهریور 1393 ساعت 12:25)

    با ارز هزینه شده برای واردات این خودروها اقدامات ضروری تری از جمله ساخت پراید 20میلیونی و ....