1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دلالان در بازار خرید و فروش خودروهای فرسوده جولان می‌دهند

دلالان در بازار خرید و فروش خودروهای فرسوده جولان می‌دهند

12 شهریور 1393
  • 6

با تبصره اخیر ستاد سوخت، قیمت خودرو اسقاطی به بیش از چهار میلیون تومان رسیده است

فرهاد احتشام زاد، مدیرعامل اطلس خودر، نمایندگی رسمی کیاموتورز در ایران، با بیان اینکه از یک سال و نیم گذشته تاکنون مراتب شرایط برای واردکننده‌های خودرو سخت‌تر شده است، گفت: در ابتدا قرار بود متناسب با مصرف خودرو وارداتی، هزینه اسقاط ماشین‌های فرسوده به حساب ستاد سوخت واریز شود، به این معنا که به ازای هر خودرو با مصرف کمتر از 6 لیتر در 100 کیلومتر، یک خودرو فرسوده اسقاط شود، به ازای واردات خودرو با مصرف 6 تا 10 لیتر، دو خودرو و به ازای هر خودرو با مصرف بالاتر از 10 لیتر، 3 خودرو فرسوده اسقاط شود که آن زمان ارزش این خودرو ها 15 میلیون ریال بود.

تغییر اولیه قانون واردات خودرو در مهر ماه 92

وی با بیان اینکه از مهرماه سال گذشته، دو مرتبه با تغییر قانون شماره‌گذاری خودروهای وارداتی مواجه شدیم، گفت: در قانون مهرماه 92 اعلام شد که از این به بعد باید به جز خودروهای با مصرف کمتر از 6 لیتر، دو برابر تعداد قبلی به ازای هر خودروی وارداتی، خودرو فرسوده اسقاط شود، البته هزینه‌ای که برای این خودروهای فرسوده در نظر گرفته شد نیز 10 میلیون ریال افزایش داشت.

احتشام زاد افزود: به رغم خلف وعده‌ای که به تبع این تصمیم، ما نسبت به مشتریانمان متحمل شدیم باز هم اعتراض چندانی به مصوبه جدید نبود تا اینکه تیرماه امسال آب پاکی را به دست واردکننده‌ها ریختند.

تغییر دوباره قانون اسقاط دردسری تازه برای واردکنندگان شد

وی در توضیح مصوبه جدید ستاد سوخت تصریح کرد: از برج چهار امسال به ما می گویند شما باید به جای اینکه هزینه اسقاط خودرو را به حساب ستاد سوخت بریزید تا دولت خودش به عنوان متولی این کار، اقدام به اسقاط خودروهای فرسوده کند، وارد بازار خرید و فروش اسقاطی‌ها شوید و خودرو فرسوده را خودتان مستقیم اسقاط کنید.

دلالان در بازار خرید و فروش خودروهای فرسوده جولان می‌دهند

احتشام‌زاد با تأکید بر اینکه این تصمیم جدید به جز این که به نفع دلالان باشد سودی برای هیچ یک از طرفین ماجرا ندارد، گفت: به گمانم لازم بود این تصمیمات با دقت نظر بیشتری اتخاذ شود چرا که از زمان تصویب این قانون یک بازار کاذب ایجاد شده که در آن دلالان، خریدار پر و پا قرص خودرو فرسوده شده‌اند تا این خودروهای فرسوده را با قیمت‌های دلخواه به واردکننده‌ها بفروشند.

وی در ادامه گفت: امروز که من در خدمت شما هستم خودروی اسقاطی به ارزش 25 میلیون ریال را باید از دلالان به قیمت بیش از 40 میلیون ریال خریداری کنیم!

در یک ماه به هیچ عنوان امکان ثبت مشخصات خودرو وارداتی وجود ندارد

مدیرعامل کیا موتورز تصریح کرد: از طرف دیگر اعلام کردند که یک ماه فرصت دارید، اطلاعات خودروی وارداتی خود را ثبت کنید تا طی این مدت همچنان بتوانید از طریق واریز نقدی، خودرو وارداتی را شماره گذاری کنید، در صورتی که در سیستم خرید خودرو وارداتی اصلا چنین امکانی وجود ندارد.

مدیرعامل اطلس خودرو تأکید کرد: عطف به ما سبق شدن این قانون در فرصت یک ماهه نیز مشکلات دیگری را برای واردکننده‌ها به وجود آورده است.

بی‌ثباتی تصمیم‌گیری‌های ستاد سوخت به اعتبار وارد کننده‌ها لطمه می‌زند

وی در ادامه افزود: طبیعتا هر واردکننده‌ای تعهداتی را به مشتریانش دارد، این بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری ها باعث شده تا ما نیز نزد مشتریانمان بدحساب شویم و آنها همه این مشکلات را از چشم واردکننده‌ها می‌بییند.

مدیرعامل اطلس خودرو، با اشاره به اینکه در زمان تصویب چنین بخشنامه‌ای با هیچ یک از کارشناسان واردات خودرو مشورت نشد و شرایط جدید میبایستی با واقعت اجرا کارساز باشد و این که جهت خرید یک کالا چند صد نفر را به جای یک سازمان و یا یک نهاد به بازار هدایت کنیم، قطعا نتیجه‌ای جزء افزایش قیمت نخواهد داشت. ما واردکنندگان تنها می‌توانیم هزینه اسقاط که از سوی نهاد و یا سازمانی اعلام می‌گردد تأمین نمائیم و وظیفه سازمان و یا نهاد دیگری است که از محل این انباشت دریافتی‌ها نسبت به خرید و از رده خارج کردن خودروهای اسقاطی اقدام و هماهنگ کنند.



نظرات

  • یوونتوس یوونتوس (5 مهر 1393 ساعت 18:19)

    اینکه انتظار داشته باشیم دلالی وجود نداشته باشه تقریبا شدنی نیست ولی معلوم نیست چرا هیچ نظارتی صورت نمیگیره.

  • هایپر هایپر (12 شهریور 1393 ساعت 22:49)

    دلالان در کجا جولان نمیدهند ؟

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (12 شهریور 1393 ساعت 22:46)

    من خودم بشخصه از دلالان بدجور ضربه خوردم و کسی هم پاسخگو نبوده. چه باید کرد از کی شکایت کرد؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

  • نادرتیونینگ نادرتیونینگ (12 شهریور 1393 ساعت 22:00)

    دلالان؟! تو بازار ایران همیشه پول مال ایناس :|

  • تنبور تنبور (12 شهریور 1393 ساعت 19:06)

    تیتر رو که میخونی خوشت نمیاد بقیشو بخونی

  • عابدینی عابدینی (12 شهریور 1393 ساعت 12:54)

    نمی دونستم
    مرسی