1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. وزیر صنعت: تعرفه واردات خودروهای هیبریدی صفر شد

وزیر صنعت: تعرفه واردات خودروهای هیبریدی صفر شد

8 شهریور 1393
  • 11

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تعرفه بازرگانی واردات خودرو هیبریدی را صفر کردیم و فقط سه -چهار درصد تعرفه گمرکی دارد که باید با این بسترسازی ها تردد خودروی هیبریدی را در داخل کشور توسعه دهیم.

محمدرضا نعمت زاده در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین المللی انرژی ایران اظهار داشت: باید از خودمان شروع کنیم، تا زمانی که راندمان بالا نرفته نباید افزایش قیمت دهیم.

وی افزود: وزارت نفت می‌گوید ۲۰ میلیون بخاری گازی در منازل مردم می‌سوزد، من می‌گویم کمتر از این رقم است اما بهترین گرید آنها C است، اگر تولیدکننده‌ای می‌گوید گرید B تولید می‌کند بیخود می‌گوید، اگر ما بتوانیم از C به B برسیم خیلی کار کردیم که در این زمینه داریم با وزارت نفت بررسی‌ها و مذاکراتی انجام می‌دهیم تا ببینیم برای افزایش راندمان بخاری‌های گازی چگونه می‌توانیم از ظرفیت قانون بودجه کشور استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۵۳ هزار کامیون بالای ۱۰ تن بالای ۳۵ سال در جاده‌های کشور داریم گفت: با تبدیل آنها و نوسازی این ناوگان می‌توانیم ۸۰ درصد مصرف انرژی را پایین بیاوریم که امیدواریم قراردادی که دو -سه ماه است با وزارت نفت و خودروسازان روی آن کار می‌کنیم زودتر به نتیجه برسد. وی افزود: با صندوق توسعه ملی صحبت ‌کرده‌ایم تا خودروسازان بتوانند برای نوسازی ناوگان کامیون‌های فرسوده از این صندوق وام بگیرند و بعد با پرداخت آن از بند "ق" بودجه کشور انجام شود.

نعمت زاده با اشاره به رعایت نشدن کامل صرفه جویی انرژی در ساختمان‌ها گفت: خیلی وقت است ما مبحث ۱۹ را داریم که باید آن را اجرایی کنیم، از من باید بخواهند مصالحی را تولید کنیم که ضریب انتقال حرارتی‌اش مناسب باشد، اخیرا در اردبیل تولید آجر با ضریب انتقال حرارتی ۱۵ درصد شروع شده که ما گفتیم همانجا ساخت ماشین آلات مربوطه را شروع کنند تا بتوانیم این آجر مرغوب را از نظر نقش آفرینی در صرفه جویی انرژی در اقصی نقاط کشور به تولید برسانیم.

وی افزود: خوشبختانه پنجره‌ها با شیشه‌های دوجداره درحال ورود به فرهنگ مردم است، اگر بتوانیم به این قسمت یارانه‌ای بدهیم تا سریعتر توسعه پیدا کند بهتر است. این عضو کابینه دولت با باین اینکه در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر علاقمندیم در خدمت وزارت نیرو باشیم گفت: باید ورود بیشتر و سریعتری به استفاده از صفحات خورشیدی و خودروهای هیبریدی داشته باشیم که اکنون داریم روی خودروهای هیبریدی کار می‌کنیم به طوری که تعرفه بازرگانی واردات آن را صفر کرده‌ایم و فقط سه- چهار درصد تعرفه گمرکی دارند.

وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: زمان تدوین برنامه پنجم توسعه ما گفته بودیم تا پایان برنامه سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق کشور باید به ۵ درصد برسد اما در زمان تدوین کتاب اشتباه شد و نوشتند که در ۵ سال باید به ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر برسیم.

وی افزود: گویا آلمان اکنون ۲۰ درصد مصرف انرژی خود را از انرژی تجدیدپذیر تأمین می‌کند و ما نیز باید در این بحث به سرعت در توسعه فکر کنیم و باید سرمایه گذاران را به گونه‌ای تشویق کنیم که در احداث توربین‌های بادی مشارکت کنند. نعمت زاده با اشاره به بالا بدون شدت انرژی در ایران اذعان داشت: ما باید مصرف انرژی را در بخشی افزایش دهیم که به تولید ملی می‌انجامد، مطمئنا مصرف برق خانه من تولید ملی در بر ندارد.

وی ادامه داد: ما تمام انرژی خود را بر روی کاهش مصرف گذاشته‌ایم به نظر من اگر مصرف انرژی را به سمتی هدایت کنیم که تولید ایجاد می‌کند زودتر به نتیجه می‌رسیم. البته این دو باید به موازات هم پیش برود یعنی هم مصرف انرژی را به سمت تولید سوق دهیم و هم مصرف در بخش‌های غیرتولیدی را کاهش دهیم. وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: وقتی خدمت مقام معظم رهبری بودیم ایشان تأکید کردند که رونق اقتصادی بدون تولید ملی امکان پذیر نیست، پس ما باید تشویق به تولید کنیم و کشور تا صنعتی نشود، درست نمی‌شود.

وی افزود: استانداردهای مصرفمان را باید در صنعت، پالایشگاه، نیروگاه و خطوط توزیع و انتقال اصلاح کنیم.



نظرات

  • سیاوش چ سیاوش چ (10 شهریور 1393 ساعت 00:50)

    الان هیبریدی چیا هست؟؟

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 شهریور 1393 ساعت 05:12)

    به طورکلی، هیبرید یعنی ترکیبی که از دو عنصر مجزا تشکیل شده باشد. اما در صنعت خودرو به خودروهایی اطلاق می شود که دو موتور مجزا یکی موتور بنزینی یا دیزلی و دیگری موتور الکتریکی. اغلب از ترکیب موتورهای بنزینی و الکتریکی در طراحی خودروهای هیبریدی استفاده می شود.انواع دیگری از خودروهای هیبریدی هم وجود دارند که از سوخت‌های دیگری چون پروپان، سی‌ان‌جی، هیدروژن یا انرژی خورشیدی بهره می‌برند.

    هایپر هایپر (11 شهریور 1393 ساعت 00:37)

    فعلا یک مدل لکسوس هیبریدی بیشتر تو کشور نیست ولی احتمالا «تویوتا پریوس»، «تویوتا کمری هیبرید»، «کیا اپتیمای هیبرید» و «سوناتای هیبرید» تا چند وقت دیگه بیاد

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (9 شهریور 1393 ساعت 08:04)

    بنظر من این آجــــــــــرهایی که با ضریب انتقال حرارتی ۱۵ درصد در حال تولید هست قیمتش هم دو برابره ، پس اگر برای ساخت خانه ای y تومان باید پرداخت کنیم با این آجرهای جدید باید 2y ، یعنی دو برابر باید هزینه کنیم. البته اینکه انرژی کمتر هدر میرود عالیست ولی آیا همه ی قشرهای جامعه میتوانند برای ساخت خانه یا حتی خانه اجاره ای به جای y تومان ، 2y تومان بپردازند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. فقط خدا کند پراید هیبریدی نسازن که همه پرواز میکنیم.......

  • سامی پی اس سامی پی اس (9 شهریور 1393 ساعت 01:07)

    اخه ادم می مونه چی به شما بگه !
    اول گفتین برمیداریم .... بعد کردینش 20 درصد ! اینم نقشه جدیده دیگه نه؟؟؟/

  • کامی کامی (8 شهریور 1393 ساعت 22:25)

    خوبه که یکی از مسئولان ایرتویا بیاد در این باره توضیح بده که آیا قرار هست این سی تی 200 ارزون بشه یا نه؟

  • عابدینی عابدینی (8 شهریور 1393 ساعت 15:51)

    من که می گیرم حتما
    .

  • هایپر هایپر (8 شهریور 1393 ساعت 14:53)

    اگه این کار اجرایی بشه خیلی حرکت خوبیه

  •  آکتروس آکتروس (8 شهریور 1393 ساعت 11:30)

    امیدواریم همینطور باشه و شاهد تردد خودروهای هیبریدی بیشتری باشیم .

  • تنبور تنبور (8 شهریور 1393 ساعت 10:58)

    یعنی تعرفه خودرو هایی مثل پورشه 918 و مکلارن p1 هم صفره؟ هیبریدن دیگه!!!!!!

    ماشین فقط المانی ماشین فقط المانی (8 شهریور 1393 ساعت 15:42)

    مطمئن باشین رنگ پورشه و مک لارن بخصوص که انگلیسی هم هست رو در ایران نمیبینید با تعرفه صفر !! ولی لکسس CT 200 که هم اکنون در ایران به فروش میره و هیبردی هست هر 100 کیلومتری همش 3 تا میسوزونه باید افت قیمت خیلی زیادی کنه !! اما مطمئن باشین اینا همه حرفه و در ایران جلوی اینکار را میگرن و بعدش براتون پراید هیبریدی بیرون میدن به بهونه حمایت از تولید داخلی (جیب داخلی) که بعد از استارت متور الکتریکی یا میسوزه با باتری رو تموم میکنه و همچنین قیمتش هم 40 میلیون اعلام میشه ........حالا حالشو ببرید