1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قیمت خودرو و تورم 15 درصدی

قیمت خودرو و تورم 15 درصدی

20 مرداد 1393
  • 8

با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های دولت از نرخ تورم برای سال‌های 92 و 93 محقق شده است (تورم حدود 35 درصد برای سال 92 و 25 درصد برای امسال که هر دو محقق شده است) با فرض اینکه پیش‌بینی دولت برای تورم سال آینده نیز صحیح باشد، قیمت خودرو تا چه میزان تحت‌تاثیر کاهش نرخ تورم قرار خواهد گرفت؟

به عقیده یک کارشناس مسائل اقتصادی، کاهش نرخ تورم در کشور به این معناست که روند رشد قیمت‌ها، کندتر شده و مانند زمانی که تورم بالاست افسارگسیخته نخواهد بود. موسی غنی‌نژاد به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: با کاهش پیدا کردن نرخ تورم، قیمت کالا و خدمات در کشور به‌صورت عمومی تحت‌تاثیر این کاهش قرار می‌گیرد، اما از آنجایی که قیمت خودرو توسط دولت تعیین می‌شود و از منطق بازار به دور است، نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت که قیمت خودرو با کاهش نرخ تورم هماهنگ عمل خواهد کرد.

اما درحالی‌که این استاد دانشگاه عقیده دارد قیمت خودرو به دلیل دور بودن از منطق بازار ممکن است از نرخ تورم تاثیری نپذیرد، یک عضو انجمن قطعه‌سازان می‌گوید: با کاهش نرخ تورم، به دلیل کاسته شدن از شدت افزایش قیمت‌ها، قطعا تولید خودرو نیز با صرفه‌جویی‌هایی همراه می‌شود و خودروسازان می‌توانند بر هزینه‌های تولید کنترل بیشتری داشته باشند.

ساسان قربانی در ادامه می‌گوید: می‌توان گفت با رسیدن به نرخ تورم 15 درصدی شاهد کاهش قیمت خودرو نخواهیم بود، اما این نرخ تورم قطعا در کاهش رشد قیمت‌ها تاثیر مثبتی خواهد داشت، به این معنا که شاید مجبور به افزایش قیمت نباشیم. قربانی عقیده دارد صنعت خودرو در سال‌های مختلف همواره رشد قیمتی کمتر از نرخ تورم جاری کشور داشته است؛ بنابراین با کاهش نرخ تورم به 15 درصد، چنانچه تولید نیز روند فعلی را حفظ کند، در سال آینده شاهد رشد قیمتی‌ خودرو نخواهیم بود.




نظرات

  • سرطان تیونینگ سرطان تیونینگ (2 آبان 1393 ساعت 17:12)

    مگه تورمو کم نکردن

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (18 مهر 1393 ساعت 16:03)

    کارشناس مسائل اقتصادی : کاهش نرخ تورم در کشور به این معناست که روند رشد قیمت‌ها، کندتر می شود.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 مهر 1393 ساعت 17:28)

    از بس تورم رفت بالا که هم خودروها متورم شدن هم مردم ...!!!

  • امین سعید امین سعید (20 مرداد 1393 ساعت 11:22)

    اینقدر که خودروسازای ایرانی تمرکزشون روی اینکه از قیمت بالا بردن عقب نمونن اگر به فکر بالا بردن کیفیت لگنایی که تولید میکنن بودن الان رسیده بودن به خودروسازای کره ای و ژاپنی.....

     آکتروس آکتروس (20 مرداد 1393 ساعت 13:48)

    کیفیت رو ببرن بالا
    قیمت برامون مهم نیست

    هایپر هایپر (24 مرداد 1393 ساعت 17:07)

    برادر لوتوس خودرو قیمت هم برا ما مهمه

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (15 شهریور 1393 ساعت 08:43)

    مردم شریف ایران هرچی میکشن از همین قیمت های بالا میکشن. دوست عزیزم آکتروس....

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (1 مهر 1393 ساعت 18:23)

    امین سعید عزیز من 100 درصد با شما موافقم. باید یک برنامه ی دراز ریخته بشه تا همه چیز درست بشه وگرنه برنامه ی کوتاه مدت جوابی نمی دهد.