1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. راه در رو برای افزایش قیمت خودرو

راه در رو برای افزایش قیمت خودرو

23 تیر 1393
  • 0

یک هفته پس از اعلام قیمت نهایی خودروهای داخلی توسط شورای رقابت، خودروسازان نرخ‌های جدید را در سایت فروش خود اعمال کردند و این در حالی است که شرایط فروش آنها به‌نوعی راه را برای افزایش قیمت‌های مصوب شورا، باز گذاشته است.

هرچند مشتریان می‌توانند با مراجعه به سایت خودروسازان از دو روش «پیش‌فروش» و «فروش نقدی» برای خرید استفاده کنند، اما نکته اینجا است که قیمت خودروهای پیش‌فروش، قطعی نیست و هنگام تحویل خودرو به مشتریان، مشخص خواهد شد. این در حالی است که رئیس شورای رقابت در همان روز اعلام قیمت جدید خودروها، تاکید کرد این قیمت‌ها «قطعی» بوده و تا یک سال تغییری نخواهند کرد.

اگرچه خودروسازان تقریبا همان قیمت‌های مصوب شورای رقابت را برای فروش قطعی محصولات خود لحاظ کرده‌اند، اما با توجه به تاکید شورا بر تثبیت یک ساله قیمت‌ها، پرسش اینجا است که چرا خودروسازان قیمت محصولات پیش‌فروشی خود را قطعی نکرده‌اند. به‌نظر می‌رسد پاسخ این پرسش این باشد که خودروسازان به‌نوعی راه را برای فروش محصولات خود به قیمتی بیش از مصوبه شورای رقابت، باز گذاشته‌اند.

این موضوع از عباراتی که خودروسازان در سایت فروش خود به کار برده‌اند، قابل‌تشخیص است؛ چه آنکه به‌عنوان مثال تاکید کرده‌اند «بقیه قیمت خودرو در زمان ارسال دعوتنامه مشخص می‌شود.» آنها همچنین عنوان کرده‌اند که اگر برحسب ضرورت، آپشن خاصی در خودروها اضافه یا حذف شود یا تغییری در قطعات خودرو به وجود بیاید، ما‌به‌التفاوت آن از مشتریان اخذ یا به آنها مسترد خواهد شد. این در شرایطی است که شورای رقابت تاکید کرده خودروسازان به جز موارد الزامی (کیسه هوا و یورو4) نباید نصب آپشن روی محصولات خود را اجباری کنند. حال باید منتظر ماند و دید با توجه به مصوبات شورای رقابت، خودروسازان در نهایت محصولات پیش‌فروشی خود را با چه قیمتی به دست مشتریان خواهند رساند و قیمت‌های مدنظر آنها چه فرقی با نرخ‌های مصوب شورا خواهد داشت.




نظرات