1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خرید و فروش خودرو در اوج رکود

خرید و فروش خودرو در اوج رکود

5 تیر 1393
  • 0

بازار خودرو کشور این روزها جانی ندارد و آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، سایه رکود بر سر آن سنگینی می‌کند. بازی‌های جام جهانی فوتبال 2014 برزیل از یک سو و قطعی نشدن قیمت خودروهای داخلی از سوی دیگر، دو دلیل اصلی رکود فعلی بازار به شمار می‌روند و با وجود آنها، مردم چندان تمایلی به خرید‌و‌فروش خودرو ندارند.

از طرفی، ماه رمضان نیز در پیش است و فعالان بازار تاکید می‌کنند که با آغاز این ماه و افت شدید مسافرت‌ها، بازار بیش از پیش به رکود خواهد رفت. رکود، اما در شرایطی بر سر بازار خودرو کشور سایه انداخته که قیمت‌ها همچنان بالا مانده‌اند و نه تنها چندان خبری از ارزانی نیست؛ بلکه قیمت برخی خودروها رو به صعود نیز رفته است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، محصولاتی مانند مگان و تندر-90 این هفته با رشد قیمت مواجه بوده‌اند؛ اما سایر خودروها روزهایی تقریبا ثبات را سپری می‌کنند. این در شرایطی است که معمولا قیمت کالاها در دوران رکود، افت می‌کند، اما ظاهرا خودرو می‌خواهد همچنان از این قاعده مستثنی بماند.از بازار اما این‌طور خبر می‌رسد که بیشتر خودروها با تثبیت قیمت در هفته جاری روبه‌رو بوده‌اند، خودروهایی که این روزها تیراژ مناسبی را تجربه می‌کنند.

به گفته فعالان بازار، خودرویی مانند تیبا این هفته قیمتی برابر با 23 میلیون و 400 هزار داشت که در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته است. تیبا جزو خودروهایی است که قیمت رسمی آن به‌زودی افزایش خواهد یافت و گفته می‌شود نرخ جدید این محصول به قیمت حال حاضر بازارش نزدیک خواهد شد.از بازار پژو 206 هم خبر می‌رسد که این خودرو نیز در هفته جاری با تثبیت قیمت روبه‌رو بوده است. بر این اساس پژو 206 تیپ‌پنج 37 میلیون و 700 هزار تومان خرید‌ و‌ فروش می‌شود و این یعنی در مقایسه با هفته گذشته، قیمت این خودرو کاهش پیدا کرده است. مدل صندوقدار V8 پژو 206 نیز قیمتی برابر با 37 میلیون و 900 هزار تومان را دارا است که این موضوع از کاهش 200 هزار تومانی V8 حکایت دارد. تیپ 5 و V8 تنها مدل‌های تولیدی حال حاضر پژو 206 در ایران خودرو هستند و سایر مدل‌ها مانند V9 و تیپ 2 و تیپ3 دیگر به تولید نمی‌رسند.

در بین دیگر مدل‌های پژو نیز هم‌اکنون پژو 405 با قیمتی برابر با 28 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از ثبات قیمت آن حکایت دارد. سمند lx یورو 4 نیز که ثبات قیمت را در هفته جاری تجربه کرده، در حال حاضر 28.6 میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین پژو پارس نیز هم‌اکنون در مدل سال خود قیمتی برابر با 35 میلیون و 200 هزار تومان دارد و رانا نیز 32 میلیون و 600 هزار تومان خریدوفروش می‌شود. این دو خودرو در مقایسه با هفته گذشته کاهش قیمت داشته اند.

از ایران خودرویی‌ها بگذریم و سری هم به پرایدها بزنیم؛ پرایدهایی که این هفته تثبیت قیمت داشته و افت‌و‌خیزی را تجربه نکرده‌اند. در این بین، مدل 131 SE قیمتی برابر با 19 میلیون و 500 هزار تومان دارد و مدل 132 SE آن نیز 20 میلیون و 100 هزار تومان به فروش می‌رسد. دیگر عضو خانواده پراید؛ یعنی مدل 111 SE نیز همچنان 21 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد.

اما آن‌طورکه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، این هفته مگان چند میلیون تومان دیگر گران شد تا رکوردی جدید را بزند و قیمتش به 107 میلیون تومان برسد.این خودرو که ظاهرا تیراژ بسیار اندکی دارد، تا یکی، دو هفته پیش 103 میلیون تومان قیمت داشت، اما با توجه به اوضاع نامناسب تولیدش، قیمت آن همچنان سربالا میرود .

همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که مانند مگان هیچ تولیدی در دو ماه نخست امسال نداشته، 140 میلیون تومان خرید‌و‌فروش می‌شود و نیسان تیانا هم با وضعی مشابه مگان و ویتارا در تولید، قیمتی برابر با 154 میلیون تومان را به خود می‌بیند.از سوی دیگر، تندر-90 به عنوان دیگر میهمان صنعت و بازار خودرو کشور، این هفته با افت‌و‌خیز قیمتی روبه‌رو و کمی گران شد. فعالان بازار می‌گویند تندر-90 مدل E2 ایران خودرو در حال حاضر 39 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد و مدل پارس خودرویی‌اش نیز نیم میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رسد و هم اکنون 39 میلیون و 500 هزار تومان خرید‌و‌فروش می‌شود.

هر دو تندر کاهش قیمتی نیم میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند، هرچند این موضوع چندان عجیب نیست، چه آنکه تندر قیمت بالای 40 میلیون تومان را پیش‌تر تجربه کرده است. تندر مدلی به نام E1 هم دارد که در حال حاضر 35 میلیون تومان به فروش می‌رسد که در حال حاضر تولید نمی شود . میان E1 و E2 به لحاظ فنی فرقی نیست؛ بلکه تفاوت آنها به آپشن‌هایی مانند کیسه هوای سمت شاگرد، مربوط می‌شود. تندر-90 برعکس مگان روزهای نسبتا خوبی را در تولید طی دو ماه ابتدایی امسال پشت سر گذاشت؛ اما با این حال هنوز هم خودرویی گران به شمار می‌رود، تا جایی که مدل اتومات آن 47 میلیون تومان به فروش می‌رود.




نظرات