1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سودجویان به دنبال تهیه برگه های اسقاط تقلبی خودرو

سودجویان به دنبال تهیه برگه های اسقاط تقلبی خودرو

31 خرداد 1393
  • 0

برای ایجاد تعادل در حجم خودروهایی که در شهرها تردد دارند این ضرورت وجود دارد که در ازای واردات هر خودرو جدید خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج شود.

یک کارشناس واردات خودرو، در گفت و گو با خبرنگار «پرشین خودرو»، با بیان این مطلب افزود: ستاد تبصره 13 از زمان آغاز فعالیت خود در ازای واردات هر خودرو مبالغی را از واردکنندگان دریافت می کرد که این امر هیچ تأثیری در روند خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل نداشت زیرا بیشتر خودروسازان واریز وجه نقد را به اسقاط خودرو فرسوده ترجیح می دادند لذا هم اکنون این سازمان برای دستیابی به اهداف خود تنها برگه اسقاط خودرو را از واردکنندگان می پذیرد.

وی تصریح کرد: واردات خودرو باید فقط از سوی نمایندگی های رسمی و انحصاری صورت گیرد و این امر باید به گونه ای باشد سلایق داخلی را برطرف کند. همچنین خودروهای وارداتی باید به گونه ای باشند که موجب ایجاد بازار رقابتی و افزایش کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی شود.

این کارشناس واردات خودرو با اشاره به لزوم رعایت تمامی قوانین و اصول واردات خودرو افزود: برای واردات خودرو ابتدا باید مالیات و عوارض گمرکی که حق مسلم دولت است پرداخت شود و خودروهای وارداتی باید تمامی استانداردهای عمومی و خصوصی را پاس کنند، همچنین این ضرورت وجود دارد که شرکت های واردکننده خدمات پس از فروش مناسب را به مشتریان خود ارائه دهند. به گفته وی، این فرآیند واردات خودرو باید با روند اسقاط خودروهای فرسوده و خروج آنها از چرخه حمل و نقل ارتباط داشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که واردات خودرو در کشور ما آزاد است، بیان کرد: زمانی که واردات خودرو آزاد باشد هر شخصی که بخواهد می تواند هر خودرویی را وارد کند لذا این امر موجب دشوار شدن کنترل واردات خودرو می شود و افراد سودجو می توانند به راحتی با واردات خودروهای کارکرده و خودروهایی فاقد آپشن های لازم یا قطعات تقلبی وارد کشور شده و پس از رسیدن به دست مشتری ازهیچ گونه خدمات پس از فروشی هم برخوردار نباشد.

وی تأکید کرد: نماینده های رسمی و انحصاری موظف هستند که تمامی قوانین برای واردات خودرو را رعایت کرده و محصولات خود را با قیمت هایی تعیین شده به فروش برسانند و در صورت تخلف نیز با آنها برخورد خواهد شد اما زمانی که واردات خودرو توسط اشخاص صورت گیرد نمی توان روند واردات را کنترل کرد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: تا زمانی که واردات خودرو ساماندهی نشود هر قانونی که به تصویب برسد افراد سودجو به هر طریقی از اجرای آن سربازمی زنند و قانون ستاد تبصره 13 نیز از این قاعده مستثنی نیست و این افراد می توانند به آسانی برگه اسقاط خودرو تقلبی را در سایت ثبت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ساماندهی واردات خودرو لازمه تصویب و اجرای هر قانونی در واردات است زیرا در غیر این صورت قوانین و مقررات تأثیری در واردات خودرو نخواهد داشت.




نظرات