1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. گذر بازار خودرو از پیچ گرانی

گذر بازار خودرو از پیچ گرانی

20 خرداد 1393
  • 0

در روزهایی که تولید خودروسازان روی ریل رشد قرار گرفته و عرضه خودروها نیز افزایش را به خود می‌بیند، بازار نیز روی خوش به این اتفاق نشان داده و خبر می‌رسد کمی از شکاف قیمتی کارخانه و بازار خودروهای داخلی کاسته شده است.

همچنین نشانه‌های مثبتی که در جاده مخصوص ظهور کرده، احتمال به تعادل رسیدن بازار خودرو را طی سال‌جاری تقویت کرده و کارشناسان معتقدند تداوم تولید و عرضه خودرو، سرانجام به متعادل شدن این بازار بزرگ در سال 93 خواهد انجامید.

آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت از حال و هوای این روزهای بازار حکایت می‌کنند، قیمت‌ها کمی رو به کاهش رفته و غول گرانی فعلا آرام گرفته است، هر چند هنوز هم قیمت خودروها بالاست و مردم از وضع فعلی نیز راضی نیستند.

به اعتقاد کارشناسان، رشد قابل‌توجه تولید خودرو در دو ماه ابتدایی امسال و افزایش عرضه، دلایل اصلی آرام گرفتن بازار است، چه آنکه در حال حاضر روند گرانی بیشتر خودروها متوقف و حتی کاهش قیمت نیز به چشم می‌آید. همچنین خبر می‌رسد که بیشتر خودروهای داخلی هم‌اکنون در بازار وجود دارند و مشتریان می‌توانند نسبت به خرید آنها اقدام کنند. البته در این بین برخی خودروها هنوز هم قیمت بسیار بالای خود را حفظ کرده و سخت در بازار پیدا می‌شوند که اینها به دلیل شرایط خاص تولید، به‌نوعی استثنا هستند و شاید به این زودی‌ها روند تولید و عرضه و قیمتشان متعادل نشود. به‌عنوان مثال، خودرویی مانند مگان هنوز درگیر تامین قطعات بوده و آمار دو ماهه تولید نیز نشان می‌دهد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افتی حدودا 80 درصدی نصیب این میهمان فرانسوی شده است. همچنین خودروهایی مانند سوزوکی گرندویتارا و نیسان تیانا اصلا تولیدی در دو ماه ابتدایی امسال نداشته‌اند و با این شرایط طبیعی است که قیمت آنها رو به کاهش نرفته و حتی افزایش نیز پیدا کند.

از آن‌سو اما مشتریان این روزها تمایل چندانی به خرید خودرو ندارند و با وجود آنکه کمبود خاصی در بازار به چشم نمی‌آید و قیمت‌ها نیز کمی افت کرده‌اند، بازار در شرایط رکود قرار دارد. اوضاع به شکلی است که نمایشگاهداران خودرو در توصیف وضع فعلی بازار از لفظ «رکود» استفاده کرده و تاکید می‌کنند این شرایط تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت.

به گفته آنها، در حال حاضر با وجود عرضه مناسب خودرو و کاهش نسبی قیمت‌ها، خرید‌و‌فروش چندانی صورت نمی‌گیرد و به‌نوعی می‌توان گفت که خودرو هست، ولی مشتری نیست. گویا مسائلی مانند امتحانات پایان سال و در پیش بودن بازی‌های جام جهانی 2014 برزیل و نزدیک شدن به ماه رمضان که کاهش قابل‌توجه مسافرت‌ها را به‌دنبال دارد، ذهن مردم را از بازار خودرو منحرف کرده است؛ هرچند کارشناسان معتقدند بالا بودن قیمت خودروها نیز دلیل مهم دیگری برای رکود بازار به‌شمار می‌رود. به اعتقاد آنها، مردم نرخ‌های فعلی بازار خودرو را برنمی‌تابند و چون منتظر کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها هستند، برای خرید فعلا صبر پیشه کرده‌اند، به امید آنکه خودروهای داخلی ارزان شوند. این وسط تصمیم نهایی شورای رقابت در مورد فرمول قیمت‌گذاری خودرو نیز در رفتار آتی مشتریان تاثیرگذار خواهد بود و اتفاقا یکی از دلایل صبر آنها این است که می‌خواهند بدانند تکلیف قیمت رسمی خودروها (با توجه به تصمیم شورای رقابت و دولت) چه خواهد شد و ارزانی در راه است یا گرانی. این در حالی است که ظاهرا فرمول جدید شورای رقابت بر افزایش قیمت خودروهای داخلی تاکید دارد و اگرچه دولت مخالف گرانی است، اما در عین حال جایگاه قانونی این شورا را محفوظ می‌داند و با این شرایط هیچ بعید نیست قیمت رسمی خودرو به زودی رشد را به خود ببیند.

به گزارش دنیای اقتصاد، اگرچه این اتفاق به کاهش فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروهای داخلی کمک خواهد کرد، اما قطعا نارضایتی مردم را به‌دنبال خواهد داشت، زیرا آنها نمی‌توانند گرانی بیش از اینهای خودروها را آن هم با وضع کیفی نامناسبی که دارند، هضم کنند. البته ظاهرا خودروسازان برنامه ریزی خاصی را برای جلب رضایت مشتریان در نظر گرفته‌اند و تاکید می‌کنند که هرچه زمان بگذرد، بازار بیشتر رو به تعادل می‌رود و قیمت‌ها نیز افت خواهند کرد. در این مورد، مدیرفروش ایران خودرو با تاکید بر اینکه تداوم افزایش تیراژ به ایجاد تعادل در بازار خودرو کمک زیادی خواهد کرد، می‌گوید: تاثیر این اتفاق (رشد تولید دو ماهه نخست امسال) بر بازار خیلی مشهود بوده، به نحوی که می‌توان گفت در حال حاضر بازار در مسیر کاهش قیمت قرار گرفته است.

عبدالله بابایی می‌افزاید: ما بازار خودرو را در سال 93 به چهار مقطع زمانی سه ماهه تقسیم کرده‌ایم که در مقطع اول (سه ماهه نخست سال) روند عرضه خودرو به بازار رشد می‌یابد و قیمت‌ها رو به کاهش می‌روند و هم‌اکنون نیز می‌توان گفت به اهداف مقطع زمانی نخست خود دست یافته‌ایم. وی ادامه می‌دهد: در مقطع زمانی دوم (فصل تابستان)، فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروها بیش از پیش کاهش خواهد یافت و در مقطع زمانی سوم (فصل پاییز) نیز بازار متعادل خواهد شد.

به گفته بابایی، در مقطع زمانی چهارم (فصل زمستان) نیز شرایط تولید به شکلی پیش خواهد رفت که امکان فروش اقساطی نیز وجود خواهد داشت. اظهارات مدیرفروش ایران خودرو در شرایطی است که اوضاع تولید سایپا و پارس خودرو نیز در دو ماه نخست امسال رو به بهبود رفته و تیراژ آنها هم رشد قابل‌توجهی کرده است و با این حساب، می‌توان به ایجاد تعادل در بازار خودرو طی سال‌جاری امیدوار بود. این موضوع البته بستگی مستقیمی به شرایط تولید خودروسازان دارد، چه آنکه اگر روند افزایش تولید ادامه یابد و عرضه خودروها به بازار نیز تداوم داشته باشد، بازار خودرو متعادل می‌ماند و در غیر این صورت، شرایط سخت و ناموزون دو سال اخیر بر بازار خودرو حکمفرمایی خواهد کرد.




نظرات