1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چگونه این سوپر اسپرت ها را به ایران وارد کنیم ؟

چگونه این سوپر اسپرت ها را به ایران وارد کنیم ؟

10 مرداد 1396
  • 1

در ابتدا به چند خودروی خاص که اخیرا به‌صورت گذرموقت وارد کشور شده اشاره خواهیم کرد، سپس در ادامه مطلب به بررسی راه های ممکن برای ورود این هیولاها به کشور خواهیم پرداخت .

فراری کالیفرنیا در کرمان

 چگونه این سوپر اسپرت ها را به ایران وارد کنیم ؟

فراری کالیفرنیا را شاید بتوان یکی از خاص‌ترین خودروهای وارد شده به صورت گذرموقت در چند وقت اخیر دانست. فراری کالیفرنیا که بر پایه مدل مارانلو طراحی شده و شباهت عجیبی با فراری کلاسیک دینو دارد، در سال ۲۰۰۸ در پاریس رونمایی شد.

هدف تولید این اتومبیل، راضی نگاه داشتن آن دسته از عاشقان سینه‌چاک فراری بوده که به‌صورت روزمره در شهر تردد داشتند و برای آن‌ها رم‌کردن اسب‌های سرکشی چون مدل F430 اسطور‌ه‌ای در ترافیک‌های سنگین شهری خسته‌کننده است.

چندی پیش یکی از هم‌وطنان خوش‌‌ذوق رفسنجانی اقدام به وارد کردن یک دستگاه فراری کالیفرنیای قرمزرنگ به‌صورت گذرموقت کرد. این خودرو با آمدن به کشور هیاهوی زیادی به پا کرد. همچنین تصاویری از این خودرو در فضای مجازی منتشر شد که برای استفاده در یک جشن عروسی تزیین شده و به‌عنوان ماشین عروس در این مجلس خودنمایی می‌کند.

فراری کالیفرنیا از یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی با حجم ۳/۴ لیتری بهره‌ می‌گیرد که توانایی تولید نیرویی معادل ۴۵۳ اسب‌بخار را دارد. این حجم از تولید نیرو در یک موتور تنفس‌طبیعی جزو بالاترین درصدهای بازدهی محسوب می‌شود که اکثر موتورها این مقدار را با کمک از سوپرشارژها و توربوشارژها فراهم می‌کنند.

مازراتی گرن‌توریسمو با روکش طلایی

 چگونه این سوپر اسپرت ها را به ایران وارد کنیم ؟

یکی از خاص‌ترین خودروهای گذرموقتی که اخیرا به تهران آمده، مازراتی گرن‌توریسمویی است با روکش طلایی براق که توجه همه را در خیابان به خود جلب می‌کند.

دیزاین خاص این خودرو بیش از هرچیز مورد بحث علاقه‌مندان به خودرو قرار گرفته است. طراحی مازراتی یک طراحی سنتی مدرن شده است که در هر حال در آن آیرودینامیک بسیار خوب حرف اول را می‌زند. البته هنگامی‌که در‌های بزرگ و کشیده کابین این سوپراسپرت ایتالیایی را باز می‌کنیم، ممکن است در همان ابتدا کمی متعجب شویم یا شاید کمی هم ناامید شویم، زیرا طراحی کابین کمی‌ بیش از حد ساده و بی‌آلایش است.

البته این موضوع زمانی صحت پیدا می‌کند که پای رقیبی چون پورشه ۹۱۱ یا مرسدس‌بنز SL درمیان باشد. قلب تپنده نیزه‌دار ایتالیایی پیش رو از یک پیشرانه هشت سیلندر تنفس‌طبیعی با حجم دقیق ۴۶۹۱ سی‌سی تشکیل شده است.

قدرت این پیشرانه ۴۵۰ اسب‌بخار در دور موتور ۷۰۰۰ و گشتاور آن ۵۱۰ نیوتون‌متر در دور موتور ۴۷۵۰ دور است. این پیشرانه استقامتی است و به همین دلیل در دورهای بالاست که بیشترین قدرت را تولید می‌کند.

بیشترین دور این موتور، ۷۲۰۰ دور در دقیقه است و بعد از آن پاشش سوخت قطع می‌شود یا به اصطلاح کات‌آف صورت می‌گیرد.

لکسوس LX570 نیوفیس در تهران

 چگونه این سوپر اسپرت ها را به ایران وارد کنیم ؟

وقتی صحبت از یک خودروی لوکس می‌شود، نام چند برند در ذهن تداعی می‌شود که یکی از آن‌ها برند ژاپنی لکسوس است. لکسوس برندی است که تحت عنوان زیرمجموعه کمپانی بزرگ تویوتا فعالیت می‌کند.

در واقع محصولات این برند روی پلت‌فرم محصولات تویوتا شکل‌ می‌گیرند. با این تفاوت که کیفیت قطعات و متریال به‌کار رفته در تولیدات لکسوس، بسیار بالاتر از تویوتاست و امکانات رفاهی و آپشن‌هایی که روی این خودروها نصب می‌شود، یک سروگردن از تویوتا بالاتر است. از آن‌جایی که هردوی این برندها در کشور سابقه‌ای طولانی و درخشان دارند، بسیاری از مردم با محصولات آن‌ها آشنایی دارند. خودروهای SUV یا به اصطلاح شاسی‌بلند، در دنیا و همین‌طور در ایران، طرفداران بسیار زیادی دارند، به همین دلیل حتی بسیاری از خودروهای گذرموقتی که به کشور می‌آیند، از همین قبیل خودروها هستند.

چندی پیش یک دستگاه لکسوس LX570 نیوفیس سفیدرنگ با پلاک گذرموقت، پا به خیابان‌های پایتخت گذاشته است. این خودرو تا پایان مردادماه مهلت تردد داشته که احتمال می‌رود مجوز تردد آن از سوی مالک خودرو، تمدید شود. لکسوس LX 570 بزرگ‌ترین و گران‌ترین خودروی شاسی‌بلند این شرکت ژاپنی است که برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ تولید و عرضه شد. تاکنون چهار نسل از این خودرو، بر پایه و پلت‌فرم استاندارد تویوتا لندکروزر ساخته شده است. در نسخه جدید و فیس‌لیفت شده، جلوپنجره خودرو که به سبک و سیاق سایر لکسوس‌ها در آمده بزرگ‌ترین مشخصه ظاهری آن محسوب می‌شود.

البته چراغ‌های عقب نیز دچار تغییرات زیادی شده‌اند اما همچنان اصالت خود را حفظ کرده‌اند. LX570 با تکنولوژی‌های منحصربه‌فرد شرکت لکسوس همراه شده که همین موضوع باعث می‌شود از تویوتا لندکروزر متمایز شود. همچنین قابلیت‌های آفرود در کنار لوکس بودن، جذابیتی را پدید آورده که مشتریان زیادی را به سوی این شاسی‌بلند فول‌سایز کشانده است. همچنین شرکت لکسوس در این نسل از پیشرانه ۷/۵ لیتری ۸ سیلندر کمک گرفته تا قدرتی معادل ۳۸۳ اسب‌بخار تولید کند، همچنین این خودرو قادر است در مدت ۵/۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و حداکثر سرعتی که برای این خودروی عظیم‌الجثه به ثبت رسیده، سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

گفتنی است در این مدل از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده شده که وظیفه انتقال نیرو از موتور به سیستم چهار چرخ متحرک را دارد. مصرف سوخت اعلام شده برای این مدل رقم ۱۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای پیشرانه ۸ سیلندر نسبتا معقول به حساب می‌آید.

نیسان GT-R و لکسوس RC ؛ دو سوپراسپرت تازه‌وارد

 چگونه این سوپر اسپرت ها را به ایران وارد کنیم ؟

دو خودروی تازه‌وارد به کشور که علاقه‌مندان به خودرو را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند، نیسان GT-R سفیدرنگ و لکسوس RC350 با رنگ خاص نارنجی هستند.

همچنین در تصاویری که از این خودروها در بدو ورود به کشور منتشر شد، یک دستگاه پورشه کیمن نسل اول آبی‌رنگ نیز دیده می‌شود که به‌طور همزمان پا به خاک ایران گذاشته‌اند. دو خودروی موردنظر در بسیاری از شهرهای ایران رویت شده و اکنون در جنوب کشور به سر می‌برند. نیسان GT-R که در سال‌های اخیر توفانی در بازار خودروهای اسپرت و سوپراسپرت به پا کرده است، با کد فنی R35 شناخته می‌شود و به عنوان پنجمین نسل از سری خودروهای اسپرت کمپانی نیسان محسوب می‌شود.

چهار نسل قبلی که در کنار کد GT-R عنوان اسکای‌لاین را یدک می‌کشیدند، در واقع به عنوان سریع‌ترین گونه از خانواده خودروهای لوکس و اسپرت اسکای‌لاین (SKYLINE) نیسان شناخته می‌شدند اما GT-R فعلی به کلی از خانواده خودروهای لوکس SKYLINE مجزا شده است. لکسوس RC F کوپه مدل ۲۰۱۶ با چهره تهاجمی طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است که با ظاهری فوق‌العاده و با استفاده از خطوط برجسته و تکنولوژی روز دنیا هنر خود را به بهترین شکل نمایش داده است.

وقتی وارد کابین این خودرو می‌شوید، خواهید دید از طراحی خاص و منحصر به فردی در این خودرو استفاده شده است. در داخل کابین لکسوس RC از روکش‌های چرم و پلاستیک نرم به‌کار رفته است و صندلی‌ اسپرت این خودرو راحتی و آسایش را برای سرنشینان فراهم می‌کند. این خودرو برای افرادی که زمان بسیاری پشت فرمان سپری می‌کنند، گزینه بسیار مناسبی است. لکسوس RC 350 در دو مدل دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک به بازار عرضه می‌شود. متاسفانه هیچ‌کدام از مدل‌های RC به همراه گیربکس دستی ارائه نمی‌شود.

همگی این مدل‌ها از لکسوس چنان‌چه دیفرانسیل عقب باشند، مجهز به یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته و چنانچه چهار چرخ محرک باشد، به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز است. تامین نیروی پیشران لکسوس RC 350 بر عهده موتور آشنای ۵/۳ لیتری و ۶ سیلندر تویوتا گذاشته شده است. این موتور قادر است ۳۰۶ اسب‌بخار نیرو و حدود ۳۷۶ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. یک نسخه قوی‌تر از این این کوپه نیز وجود دارد که F Sport نامیده می‌شود.

سه شیوه برای واردات خودروهای عبورموقت

چند سالی است واردات خودروهای گذرموقت به داخل کشور رونق گرفته، به‌طوری که هر روز شاهد تردد خودروهای خاص و سوپراسپرت که امکان تردد و دریافت پلاک ملی را به صورت دائمی ندارند، با پلاک گذرموقت در خیابان‌های کشور هستیم. در ادامه به چگونگی انجام این کار می‌پردازیم، همچنین نگاهی اجمالی بر چند خودروی خاص که اخیرا به صورت گذرموقت به کشور آمده‌اند، خواهیم انداخت. با اخبار خودرو همراه باشید.

پلاک گذرموقت در ابتدا برای افرادی در نظر گرفته شده بود که قصد داشتند برای مدت زمان کوتاهی با اتومبیل خود به ایران سفر کنند اما بعدا عده‌ای از هم‌وطنان تصمیم گرفتند از این رویه به عنوان یک تفریح و حتی تجارت سودآور استفاده کنند. از آنجایی که خودروهای گذرموقت برای ورود به کشور مشمول قانون پرداخت مالیات نمی‌شوند، عده‌ای تصمیم گرفتند اتومبیل‌های موردعلاقه خود را با قیمتی مناسب اما در زمانی محدود به ایران آورند.

همین موضوع باعث شد تعریف و کاربرد پلاک گذرموقت دچار تغییرات شود. به طور کلی واردات خودروهای گذرموقت به داخل کشور به سه صورت قابل اجراست.

اولین روش؛ دفتـرچه بیـن‌المللی کارنـه‌‌دوپــاساژ است.

 چگونه این سوپر اسپرت ها را به ایران وارد کنیم ؟

کارنه‌دوپاساژ دفترچه‌ای زردرنگ شامل مشخصات فنی و ظاهری خودرو به دو زبان انگلیسی و فرانسوی است (کارنه‌دوپاساژ یک کلمه فرانسوی به معنای کتاب ترخیص است)

این روش برای کشورهایی که عضو کنوانسیون بین‌المللی کارنه‌دوپاساژ (تنها مربوط به مسافران) هستند، اعتبار داشته و قابل اجراست. در صورتی‌که مالک خودرو، مهلت اقامت یا اعتبار ویزایش به اتمام رسیده باشد، نمی‌تواند از شرایط کارنه‌دوپاساژ استفاده کند؛ به این معنا که تنها ایرانیان مقیم با اقامت و ویزای معتبر، شرایط کارنه‌دوپاساژ را دارند.

روش دوم؛ روش مـرســوم واردات است.

در این روش شخص مقیم یا ساکن در کشورهای دیگر، ابتدا با گرفتن دستور از گمرک ایران و اخذ ضمانت‌نامه معتبر بانکی یا نقدی، به اندازه ارزش اصلی خودرو به‌علاوه‌ حقوق و سود احتمالی ورود خودرو به ایران، اقدام به واردکردن خودرو می‌کند.

روش سوم روشی است که اخیرا رایج شده و کمی پرمخاطره است.

دلیل اینکه می‌گوییم این روش کمی خطرناک بوده، این است که امکان سوءاستفاده و کلاهبرداری در این روش زیاد است. تنها شرط لازم برای گذرموقت کردن خودرو در این روش، شرط سکونت در مناطق آزاد و اثبات آن است و باقی شرایط، همان شرایط فوق‌الذکر است. اما تفاوت این روش با روش‌های قبل در این است که مجوز ورود گذرموقت این خودروها در گمرکات مناطق‌آزاد کشور انجام می‌شود که مراحل آن بسیار ساده‌تر از دو روش قبلی است.

پس از اتمام زمان گذرموقت بودن خودرو و استرداد نشدن آن به گمرک، موظف به پرداخت جریمه‌ هستید. همچنین نکاتی پیرامون خودروهای گذرموقت وجود دارد که به صورت مختصر به آنها اشاره می‌کنیم. تنها شخصی که نام وی در دفترچه کارنه خودرو یا در برگه ورود موقت آن ذکر شده، اجازه رانندگی با خودرو را دارد. در صورت تاخیر در بازگشت خودرو به گمرک و تحویل آن به کشور مبدا پس از اتمام دوره تردد خودرو، در فاصله ده روز به مالک خودرو اخطاریه داده می‌شود و با گذشت ده روز از تاریخ اخطاریه، پرونده قاچاق تشکیل و به دادگاه ارسال خواهد شد.

منبع


نظرات

  • شهریار شهریار (10 مرداد 1396 ساعت 10:02)

    خلاصه آشی پختن که بخوای هم سایپا و ایران خودروس نحوایم ما رو چه به فراری رولز رویس لکسوس نیسان بیخیال فرش ایران پر موکته