1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ثروتمندان به بازار خودرو رونق داده اند

ثروتمندان به بازار خودرو رونق داده اند

22 آبان 1393
  • 7

مذاکرات هسته ای موجب شده تا توجه مردم و فعالان اقتصادی از بازار خودرو دور شود. طی دو روز گذشته تنها اظهانظرهای اکبرترکان در مورد عدم مزیت صنعت خودرو در کشور و مقایسه آن با «آبگوشت بزباش» حواشی را در فضای اقتصادی کشور به وجود آورده است.

با این وجود در حال حاضر بررسی های میدانی نشان می دهد که بازار روزهای آرامی را پشت سر می گذارد. یکی از فعالان بازار در این رابطه می گوید:« با وجود اینکه می گویند قدرت خرید کم شده ولی همچنان تقاضا در بازار خودروهای خارجی به شکل فعالی وجود دارد. یعنی به طور مثال نمونه های تازه به بازار عرضه شده یک کمپانی کره ای به تعداد بسیار زیادی به فروش می رسد.» اظهانظرهای او و بررسی آمارهای گمرک نشان می دهد که رکود در بازار خرید و فروش خودرو تنها به نمونه های ایرانی مربوط است. براین اساس خودروهای ارزان قیمت، در بازار خرید و فروش نمی شوند. بر مبنای این اطلاعات دهک های درآمدی 8، 9و 10 در دسته افرادی قرار می گیرند که طی هفته های گذشته اقدام به خرید از بازار کرده اند. این گروه درآمدی چندان با وضعیت عمومی بازار مشکلی ندارند چراکه خودروهای مورد نظر آنها در گروه نمونه های وارداتی با قیمت متوسطی بیش از 80 میلیون تومان جای می گیرد. آمارهای رسمی هم نشان می دهد که میزان واردات این نوع خودروها طی یکسال گذشته رشد بیش از 115 درصدی داشته است. برهمین اساس خریدهای خودروی دهک های بالایی هم رشد پیدا کرده است. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که وضعیت بازار خودروهای مورد توجه طبقه متوسط در رکود قرار دارد. البته آمارهای ارائه شده از سوی سایت​های رسمی کارخانه​های صنعتی نشان می​دهد که همچنان در این بخش تقاضا وجود دارد ولی این تقاضا به سطح بازار آزاد نمی آید.

با این حال به تازگی هاشم یکه زارع، از رونمایی از خودروهای جدید در بازار خبر داده است. هاشم یکه‌ زارع، مدیرعامل ایران‌‌خودرو خبر از قراردادهای جدید و طراحی دو پلت فرم جدید داد. به گفته او، با «واو را» طراح آلمانی ۴ ساله منعقد شد و قرار است طی این مدت، دو پلت‌فرم جدید طراحی شود.

اظهارنظرهای او مشخص می کند که بازار همچنان برای خرید خودرو اشتیاق دارد ولی حداقل آنچه رخ می دهد تمایل به خرید از طریق رسمی و فروش های ویژه کارخانه های صنعتی است.

براساس صحبت های یکه زارع، قرار بر این است که طی یکی، دو ماه آینده تیمی حدوداً 10 نفره به همراه طراح آلمانی به ایران بیایند تا برای طراحی دو پلت‌فرم جدید خودرو برنامه‌ریزی کنند. البته گویا این تیم، در زمینه‌های مختلف مانند قیمت تمام‌شده خودرو، صادرات، فرآیند تولید و کیفیت تخصص دارند و در استخدام ایران‌ خودرو خواهند بود. با این حال، یکه زارع مدعی است که دستمزد آنها در حدود دستمزد مهندسان ایرانی خواهد بود و در این همکاری، مهندسان ایرانی در کنار تیمی با تجربه، آموزش خواهند دید.

چندی قبل خسرو فروغان گران سایه، رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران گفته بود، سطح کیفی خودروهای ایرانی در حد خودروهای چینی است و استاندارد پایین‌ترین حد کیفیت است و کالایی که کیفیت آن زیر حد استاندارد باشد یعنی دارای کیفیت مطلوب نیست.

بهارستان نشین ها هم از این ماجرا استقبال کردند و گفتند: چنانچه حضور گروه های خارجی منجر به دستیابی به تولید پلتفرم جدید و تحقق تکنولوژی در تولید با نام ایران شود، قطعا مطلوب و مورد تایید است. همین طور تولید برند داخلی با مشارکت دیگر کشورها را مشروط بر انتقال تکنولوژی تولید خودرو ایمن و ارزان را بلامانع است. به این ترتیب، فعلا سایپا از ماجرا عقب مانده و ایران خودرو با همکاری آلمانی ها قدم های بیشتری برداشته است.

بررسی وضعیت بازار خودروی کشور نشان می دهد تقاضای موثر و محرک کاهش یافته است ولی تقاضای دهک های بالایی برای خرید همچنان به قوت خود باقی مانده است.



نظرات

  • آریوبر آریوبر (23 آبان 1393 ساعت 00:15)

    والا مسخرمون کردن اینا کی هستن که ما بازیچشون باشیم

  • آفرین آفرین (22 آبان 1393 ساعت 17:47)

    وقتی صدای مسئولان بلند مرتبه صنعت درآید وای برمن که یک مصرف کننده جز هستم حالا سئوال من از آن آقایان مسئولان این است که شمائید که این کارخانه ها را تایید می کنید حالا اعتراض هم دارید اگر راست میگوئید آستین بالا بزنید و درستش کنید سالهاست من مصرف کننده عامی فریاد می زنم که بابا پراید اصلا استانداردی ندارد پژو آتش میگیرد جان انسانها درخطر است و. . . از هرکجا جلوی ضرر را بگیرید استفاده است این شما و این میدان یاعلی مدد

  • میلادحسنی میلادحسنی (22 آبان 1393 ساعت 13:53)

    خدا حفظ شون کنه

  • mj.king mj.king (22 آبان 1393 ساعت 11:16)

    برای مایه دارا فرقی نمیکنه بنزین 400باشه یا 400000.....فرق نمیکنه که واردات آزاد باشه یا ممنوع....فرق نمیکنه که مازراتی500000000 باشه یا 1200000000 ....این منو شماییم که ضرر میکنیم همیشه!

  • جرمی جرمی (22 آبان 1393 ساعت 10:39)

    برای قشرمتوسط ویا بهتر بگیم در حال حاضر تبدیل اونها به قشر ضعیف به چه چاره ای رسیده اید؟

  • حسین معمار حسین معمار (22 آبان 1393 ساعت 09:40)

    ما هم شدیم بازیچه دست اینا

  • محمدماجد محمدماجد (22 آبان 1393 ساعت 09:05)

    دست گلشون درد نکه