1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نوبت رونق در مشارکت‌های خارجی ، به قطعه‌سازان رسید

نوبت رونق در مشارکت‌های خارجی ، به قطعه‌سازان رسید

9 اسفند 1395
  • 0

در حالی که دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران چند روز قبل درباره چگونگی روند و نتیجه مذاکرات قطعه‌سازان با طرف‌های خارجی به روزنامه «دنیای خودرو» گفته بود مذاکرات بسیار زیادی انجام شده است که عموما با شرکت‌هایی از کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا بوده‌اند و همچنین تاکید کرده بود تا پیش از اعلام رسمی قراردادها، امکان نام بردن از شرکت‌های داخلی و خارجی را نداریم، روز گذشته خبر شکل‌گیری دومین جوینت‌ونچر صنعت قطعه‌سازی منتشر شد.

 قرارداد ایجاد جوینت ونچر مشترک میان رایزکو و مکاپلاست فرانسه

« ایران به زنجیره تامین رنو و پژو پیوست » همین خبر کوتاه و چند کلمه‌ای کافی است تا نشان دهد در دومین سال پس از توافق برجام، نوبت رونق صنعت خودرو، به بخش قطعه‌سازی نیز رسیده است.

پس از امضای چند قرارداد میان خودروسازان و شرکت‌های اروپایی در سال جاری، حالا نوبت به قطعه‌سازان رسیده است که پس از مذاکرات و پیگیری نقش خود در اجرای این قراردادها، سهم‌شان در بخش مشارکت با خارجی‌های این صنعت به‌طور دقیق مشخص شود.

به گزارش اخبار خودرو ، به نقل از ایرنا، قرارداد ایجاد جوینت‌ونچر مشترک میان رایزکو و مکاپلاست فرانسه در حالی در پاریس به امضا رسید که برای نخستین‌بار شرط صادرات ۳۰درصدی برای یک قرارداد قطعه‌سازی به اجرا در خواهد آمد.

بر این اساس پس از قرارداد ایجاد اولین واحد تولید گیربکس اتوماتیک کشور با مشارکت ۸۰درصدی شرکت بلژیکی در استان زنجان، امضای این قرارداد میان یک شرکت داخلی با فرانسوی‌ها را می‌توان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای قطعه‌سازی در پسابرجام دانست.

فعالیت قطعه‌سازان به داخل مرزها محدود نمی‌شود

قرارداد ایجاد جوینت‌ونچر مشترک میان رایزکو و مکاپلاست فرانسه بین حمیدرضا صمدی، رئیس هیات‌مدیره رایزکو ایران و پیر بوله، مدیرعامل شرکت مکاپلاست فرانسه به امضا رسید.

در این مراسم که با حضور علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه برگزار شد، رئیس هیات‌مدیره رایزکو گفت: «قرارداد شکل گرفته میان رایزکو و مکاپلاست برای تولید قطعات موتور و قطعات تزیینی خودرو است که برای اولین‌بار شرط ۳۰درصد صادرات محصولات تولیدی در آن در نظر گرفته شده است.»

به‌گفته حمیدرضا صمدی، مکاپلاست یکی از قطعه‌سازان بزرگ فرانسه و از تامین‌کنندگان تک‌سورس برخی قطعات این دو خودروساز است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای اولین بار در متن یک قرارداد قطعه‌سازی به صادرات حداقل ۳۰ درصد از محصولات تولیدی اشاره شده است، افزود: «قرار دادن این شرط خواسته ما بود. چراکه قرار نیست فعالیت ما به داخل مرزهای ایران محدود شود. نگاه ما به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ایران، فرامرزی است.»

رئیس هیات‌مدیره رایزکو در پاسخ به اینکه با این قرارداد قطعه‌سازان ایرانی مستقیما به زنجیره تامین رنو و پژو-سیتروئن وصل خواهند شد، بیان کرد: «در گردهمایی کوچکی که امروز برگزار شد، مدیران ارشد پژو و رنو حضور داشتند و بر اینکه با حضور مکاپلاست در ایران سرعت فعالیت این دو شرکت افزایش خواهد داشت، تاکید داشتند. بنابراین ما به‌راحتی به زنجیره تامین پژو و رنو متصل خواهیم شد.»

تاثیر این قرارداد در ارتقای کیفیت قطعات داخل

سفیر ایران در فرانسه که در مراسم امضای این قرارداد حضور داشت، با ابراز خوشحالی از اینکه روابط ایران و فرانسه در مسیر خوبی قرار گرفته است، گفت: «ما با مشارکت فرانسوی‌ها شاهد پیشرفت‌های خوبی در صنعت خودرو بوده‌ایم و می‌توان گفت فرانسوی‌ها در پسابرجام در صنعت خودروی ایران پیش‌رو بوده‌اند.»

به گفته علی آهنی نکته‌ای که در قراردادهای خودرویی امضا شد و میان خودروسازان ایرانی و فرانسوی مطرح بود، موضوع عمق بخشیدن به ساخت قطعات داخل و صادرات این تولیدات بوده است.

وی همچنین با اشاره به ویژگی مثبت جوینت‌ونچر رایزکو و مکاپلاست افزود: «یکی از نقاط قوت قرارداد امروز، کمک به تولید قطعات خودرو با استانداردهای بالا در داخل کشور است. همچنین شرط صادرات ۳۰درصدی در این قرارداد امکان استفاده از قطعات ساخت داخل ایران را در زنجیره تامین خودروسازان اروپایی فراهم می‌کند.»

سفیر ایران در فرانسه تاکید کرد: «در قرارداد امروز موضوع صادرات قطعات به‌عنوان یک بند از این قرارداد در نظر گرفته شده که بسیار حائز اهمیت بوده است و می‌تواند به افزایش کیفیت قطعات تولید داخل بینجامد.»

ایران به‌عنوان پایگاه صادراتی خاورمیانه

مدیرعامل شرکت مکاپلاست در مراسم امضای این قرارداد با اشاره به اینکه این شرکت در زمینه تولید قطعات پلاستیکی داخلی، خارجی و موتور خودرو فعالیت می‌کند، گفت: «در تلاش هستیم تا از طریق مشارکت با طرف ایرانی، حضور موثری در صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران داشته باشیم»

پیر بوله با اشاره به زیرساخت‌های مناسب و قابل‌توجه صنعت قطعه‌سازی ایران در خاورمیانه اظهار کرد: «در سال‌های گذشته از طریق همکاری با شرکت‌های پژو و رنو قطعات تولیدی این مجموعه به ایران صادر می‌شد. اما در شرایط فعلی و با لغو تحریم‌ها تلاش کرده‌ایم تا از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم، ایران را به یکی از پایگاه‌های صادراتی خود تبدیل کنیم.»

وی همچنین با بیان اینکه صنعت قطعه‌سازی ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه از منابع انسانی بسیار توانمندی برخوردار است، افزود: «با بررسی‌های صورت گرفته تصمیم گرفتیم از طریق همکاری با گروه رایزکو و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تولید قطعات، حضور گسترده‌ای در ایران داشته باشیم.»

به‌گفته مدیرعامل شرکت مکاپلاست، بر اساس این قرارداد علاوه‌بر انتقال دانش فنی و تکنولوژی انحصاری ساخت، بالغ بر ٣٠درصد از قطعات تولیدی در ایران از طریق شبکه جهانی تامین شرکت‌های پژو، رنو و دیگر خودروسازان همکار با مکاپلاست به دیگر کشورها صادر خواهد شد.»

این قطعه‌ساز فرانسوی تصریح کرد: «یکی از نکات مهم این قرارداد، سرعت اجرای آن است و در سال ٢٠١٧ برنامه‌های تولید قطعات آغاز و هم‌زمان هدف‌گذاری‌های صادراتی نیز دنبال خواهد شد.»

منبع:دنیای خودرو



نظرات