1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ایران بزرگترین بازار خودروهای چینی در سال 2014

ایران بزرگترین بازار خودروهای چینی در سال 2014

3 اسفند 1393
  • 1

علیرغم تمامی حرف و سخن‌هایی که در جای‌جای جامعه‌مان برعلیه خودروهای چینی گفته و یا شنیده می‌شود، فروش آن‌ها در سرزمین مان به نحو اعجاب‌آوری در حال افزایش است، شاید این امر را بتوان از شگفتی‌های تاریخ برشمرد که در اقلیمی که در آن کمابیش حال و هوای نسبتاً منفی نسبت به ساخته‌های چینی حاکم است، فروش خودروهای این کشور تنها در عرض یک سال به بیش از 2 برابر آن افزایش یابد.

 ایران بزرگترین بازار خودروهای چینی در سال 2014

بنابر گزارشی که چند روز پیش در سایت «CHINAAUTOWEB» چین انتشار یافته و برگردان آن در اینجا تقدیمتان می‌شود، ایران به لحاظ عددی، به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده خودروهای چینی در سال 2014 میلادی معرفی گردیده است. مهم علل ایجاد این وضع را نیز می‌توان ناشی از بی‌اعتنایی خودروسازان داخلی به مقوله‌هایی همچون طراحی، تنوع و نیز مشتری مداری و حتی کیفیت دانست، البته تمامی این‌ها بخشی از مواردی است که چینی‌ها در آن از ما پیشی گرفته‌اند و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم!

 ایران بزرگترین بازار خودروهای چینی در سال 2014

بنا به آمار اداره گمرکات چین، صادرات خودروهای این کشور در سال 2014 میلادی نسبت به سال پیش از آن، 2.8 درصد افت نموده و به 897,000 دستگاه کاهش یافته است. با این حال، ارزش دلاری این حجم از صادرات افزایش یافته و با 4.6 درصد رشد به 12.53 میلیارد دلار بالغ گردیده است. بهای متوسط خودروهای صادر شده نیز 13,967 دلار بوده که نسبت به سال 2013 میلادی 7.7 درصد افزایش یافته است.

 ایران بزرگترین بازار خودروهای چینی در سال 2014

خودروهای سواری با تعداد 371,000 دستگاه،41.3 درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. بهای میانگین خودروهای سواری چینی هم معادل 7,908 دلار آمریکا بوده است.33 درصد از صادرات نیز شامل خودروهای باری و تجاری (تراک ها) و 11 درصد هم به مینی ون‌ها اختصاص یافته است و مابقی هم به خودروهای دیگر. در مجموع صادرات خودروهای سواری به لحاظ تعداد، رشد منفی 12.5 درصد و از نظر ارزش دلاری، افت 5.5 درصدی را نسبت به سال 2013 تجربه نموده است که بین وسایل نقلیه صادراتی از همه بالاتر است اما از سوی دیگر، خودروهای SUV (4WD) ساخت این کشور هم بیشترین رشد را در بین وسایل نقلیه صادراتی تجربه نموده‌اند که به لحاظ تعداد 70.9 درصد و به لحاظ ارزش دلاری 87.3 درصد بوده است.

 ایران بزرگترین بازار خودروهای چینی در سال 2014

87.5 درصد از حجم کل صادرات خودروهای چینی روانه بازارهای کشورهای در حال توسعه آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین گردید. در سال 2014 میلادی، ایران با پیشی گرفتن از الجزایر به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای چینی در خارج از مرزهای چین شناخته شد. فروش خودروهای چینی در این ایران با 113 درصد رشد نسبت به سال 2013 به 109,000 دستگاه افزایش یافت.

 ایران بزرگترین بازار خودروهای چینی در سال 2014

در جدول ذیل میزان فروش خودروهای چینی را در بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی آن، مشاهده می فرمایید.

 ایران بزرگترین بازار خودروهای چینی در سال 2014

توضیح: منطقه ASEAN (آسه آن) شامل کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند، سنگاپور، برونئی، لائوس، میانمار، کامبوج و ویتنام می‌گردد که در جدول فوق نام کشور ویتنام جداگانه ذکر شده است.

 ایران بزرگترین بازار خودروهای چینی در سال 2014

همان‌طور که در جدول ملاحظه می‌کنید، ایران از رشد حیرت‌آوری در زمینه واردات خودروهای چینی برخوردار بوده است و مکان نخست جدول را چه به لحاظ تعداد و چه از نظر درصد رشد به خود اختصاص داده است. پس از آن کشورهایی همچون مصر و ویتنام و نیز ونزوئلا و عربستان سعودی بیشترین رشد را به لحاظ تعداد به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین افت هم مربوط به کشورهای شیلی و روسیه بوده است. از لحاظ ارزش دلاری هم کشورهای منطقه ASEAN بالاترین مکان جدول را از آن خود نموده‌اند.

 ایران بزرگترین بازار خودروهای چینی در سال 2014

در خاتمه می‌توان گفت که در سال 2014 میلادی، بازار ایران به لحاظ تعداد 12.15 درصد و از نظر ارزش دلاری، 8.5 درصد از کل صادرات خودرویی چین را به خود اختصاص داده است.

منبع پدال


نظرات

  • آفرین آفرین (3 اسفند 1393 ساعت 07:11)

    بلحاظ تنوع و مدل های مختلف و قیمت نسبتا پایین در بین خودروهای خارجی فروش دارد ، اگر این همتی که در وارد کنندگی وجود دارد در مورد خودروهای ساخت داخل بکار برده شود مسلما تولیدات داخل بسیار بهتر از محصولات چینی خواهد شد ،