1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ترفند خودروسازان برای مانع شدن از افت قیمت محصولاتشان در بازار

ترفند خودروسازان برای مانع شدن از افت قیمت محصولاتشان در بازار

23 خرداد 1396
  • 1

قیمت خودروها به دلایل مختلفی ازجمله نرخ بیمه و افزایش هزینه تولید مرتب در حال افزایش است یا خودروسازان خواستار افزایش قیمت آن هستند. این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، کیفیت خودروها همگام با رشد قیمت آن، افزایش پیدا نمی‌کند. خودروها با همان کیفیت و آپشن سال‌های پیش با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند. بازار خودروی کشورمان نیز تابع شرایط مختلفی برای فروش و به رونق رسیدن است و از عوامل و مسائل بسیاری تاثیر می‌پذیرد. البته با روی کار آمدن دولت یازدهم در سال‌های اخیر، این بازار شرایط جدیدی پیدا کرده و ثبات نسبی بر قیمت‌ خودروها حاکم شده است.

 ترفند خودروسازان برای مانع شدن از افت قیمت محصولاتشان در بازار

در گذشته خودرو به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای مطرح بود و خرید و فروش آن باعث به‌وجود آمدن سود فراوانی می‌شد. اما در حال حاضر خودرو به‌عنوان کالایی مصرفی در نظر گرفته و حتی به محض خرید خودرو نیز با افت قیمت مواجه می‌شود. این امر به دلیل عرضه فراوان خودرو و همچنین تنوعی است که در بازار به‌وجود آمده و همچنین خرید بسیار آسان خودرو در هر زمانی از سال است. اما همچنان در برخی از ماه‌ها و فصل‌ها، شاهد کاهش فروش خودرو هستیم.

در همین زمینه با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو به گفت‌وگو پرداختیم.

وضعیت بازار خودرو‌های داخلی از ابتدای سال جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در‌خصوص خودروهای داخلی باید بگویم که امسال بازار خودروهای داخلی افت‌و‌خیز بسیاری داشت. تنظیم بازار خودروهای داخلی در دست خودروسازان است و قیمت‌ها توسط بازار تنظیم نمی‌شود. اگر محدودیت در عرضه داشته باشیم، شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود اما اگر عرضه خودرو مناسب باشد قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

این مساله در مورد خودروهای وارداتی چگونه است؟ آیا کاهش قیمت در این بخش وجود داشته است؟

در بخش خودروهای وارداتی از ابتدای سال نسبت به اسفندماه قیمت‌ها پایین‌تر آمده چراکه عرضه خودروهای وارداتی، افزایش پیدا کرده و خودروهای بیشتری ترخیص شده‌اند. قیمت برخی خودروها تا ۳۵ میلیون تومان نیز کاهش پیدا کرده است.

به‌طور سنتی معمولا در برخی از ماه‌ها با افت فروش خودرو مواجه می‌شویم. آیا با این موضوع موافق هستید؟

در حال حاضر دیگر به این صورت نیست که در برخی از ماه‌ها، فروش کاهش یا افزایش پیدا کند. شرایط فرق کرده و خودرو از حالت سرمایه‌ای خارج شده و به یک کالای مصرفی تبدیل شده است. کسانی که به خودرو احتیاج دارند، این کالا را خریداری می‌کنند. چند سال پیش به خرید خودرو به چشم یک سرمایه‌گذاری اقتصادی نگاه می‌کردند و فقط پارکینگ‌ها جابه‌جا می‌شد. یعنی خودرو از پارکینگ خودروسازان به پارکینگ مردم منتقل می‌شد و بعد از آن با قیمتی بالاتر به‌فروش می‌رسید اما در حال حاضر، خودرو به یک کالای مصرفی تبدیل شده است. یعنی مردم برای رفع نیاز خود به این مساله توجه نمی‌کنند که ماه رمضان است یا زمستان و تابستان و… بلکه هروقت احساس نیاز کنند، این کالا را خریداری می‌کنند.

از ابتدای دی‌ماه سال گذشته خودروسازان خودروها را با پلاک سال ۹۶ عرضه کردند. فکر می‌کنید این کار چه تاثیری بر بازار گذاشت؟ آیا باعث تحریک تقاضا در بازار شد؟

این کار در تمام دنیا انجام می‌شود. طبق یک عرف جهانی، خودروسازان چند ماه قبل از پایان هر سال، محصولات خود را با مدل سال جدید عرضه می‌کنند. سال گذشته نیز به‌تدریج با نزدیک شدن به پایان سال برخی خودروسازان عرضه محصولاتشان با پلاک ۹۶ را آغاز کردند. به نظر من این کار نتوانست بازار را تحریک کند چرا‌که دیگر فقط کسانی‌که نیاز به خودرو دارند، خرید می‌کنند. کسی که نیاز به خودرو دارد با توجه به پولی که در اختیار دارد، اقدام به خرید خودروهای با‌کیفیت وارداتی یا داخلی می‌کند یعنی دیگر مصرف‌کننده صبر نمی‌کند، قیمت خودروی پراید کاهش یابد و بعد اقدام به خرید آن کند. قبل از سال‌ ۹۲ اگر فردی چند خودرو خریداری می‌کرد، با فروش آن می‌توانست به سود خوبی دست پیدا کند. اما در حال حاضر با خرید یک خودروی صفر به محض تحویل گرفتن ضرر هم برای خریدار به‌وجود می‌آید.

ابتدای امسال قیمت خودرو به دلیل افزایش قیمت بیمه بالا رفت و به نظر می‌رسد از تیرماه سال جاری نیز با افزایش قیمت دیگری همراه شود. آیا بازار خودروی کشورمان کشش این حجم از افزایش قیمت را دارد؟

خیر. به عقیده من بازار دیگر کشش قیمت بالاتر را ندارد. بازار خودروی ایران انحصاری است. خودروسازان معتقد هستند که اگر قیمت‌گذاری از حالت دستوری خارج و قیمت توسط آنها تعیین شود، وضعیت بازار بهتر خواهد شد اما این حرف صحیح نیست. چراکه در حال حاضر هم تنظیم بازار در دست خودروسازان است. با اشباع شدن بازار، خودروسازان دیگر خودرویی عرضه نمی‌کنند. برای اینکه قیمت خودروها از کف قیمت کارخانه پایین‌تر نیاید، سیاست‌های محدودیت در عرضه را پیش می‌گیرند و خودروها را به حالت تزریقی به بازار می‌دهند. خودروها از تیر تا پایان اسفند سال ۹۵ با یک قیمت فاکتور می‌شدند اما از ۱۷ فروردین امسال به بعد قیمت‌ها متفاوت شد و اختلاف قیمت خودروها از ۵۰۰هزار تا ۲میلیون تومان بود. اگر دوباره به قیمت خودروها افزوده شود، این افزایش به مصرف‌کننده اجبار می‌شود چراکه آن‌ها از سر اجبار است که خرید می‌کنید.

یعنی قیمت خودروها در کشور ما واقعی نیستند؟

قیمت خودروهای تولید داخل واقعی نیست و بسیار بیشتر از قیمت واقعی آن تعیین می‌شود. قیمت برخی خودروها از ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، درحالی‌که خودروسازان علت این افزایش قیمت را ناشی از افزایش ۵۰ تا ۷۰ هزار تومانی نرخ بیمه خودرو اعلام می‌کنند.

چرا خودروها همزمان با افزایش قیمت، افزایش کیفیت را تجربه نمی‌کنند؟

متاسفانه شرکت‌ها به‌گونه‌ای با هم حرکت می‌کنند که منافع‌شان تامین شود و بازار را در اختیار داشته باشند. تا‌زمانی‌که انحصار در صنعت خودرو وجود داشته باشد، نمی‌توان صحبتی از کیفیت و تحول در آن کرد. هر خودرو یک قیمت جهانی و یک قیمت واقعی دارد. باید قدرت خرید و میانگین درآمد مردم در نظر گرفته و سپس قیمت‌ها تعیین شود. زمانی می‌توان قیمت‌ها را بالا برد که مثلا در اتاق و آپشن خودروهای سال ۹۶ نسبت به سال قبل تغییرات اساسی رخ بدهد. تغییرات زیادی باید اعمال شود تا قیمت جدید و البته بالاتر برای مشتری قابل هضم باشد. افزایش قیمت بدون تغییر و افزودن آپشن جدید، کم‌لطفی به مصرف‌کننده است. به نظر من عملکرد خودروسازان امروز به بانکداری شبیه است تا تولید خودرو. پرداخت سود مشارکت ۲۲ تا ۳۳ درصدی مانع نصب قطعات با کیفیت در خودروها می‌شود.

تصمیم شورای رقابت در زمینه افزایش قیمت چه خواهد بود؟

فکر نمی‌کنم شورای رقابت اجازه افزایش قیمت خودروها را بدهد چراکه شورای رقابت پارامترهایی دارد و برای افزایش قیمت، کیفیت خودرو را در نظر می‌گیرد. البته خودروسازان داخلی به صورت اتوماتیک قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، فکر نمی‌کنم خودروهای زیر ۳۵ میلیون تومان افزایش قیمتی داشته باشند. اما متاسفانه در برخی از خودروهای جدید شاهد اختلاف قیمت تا ۹میلیون تومان هستیم. هیچ‌جایی در دنیا چنین اختلاف قیمتی دیده نمی‌شود ضمن اینکه خودروسازان برای رنگ خودرو‌ها هم قیمت‌های مختلفی در نظر می‌گیرند.

با وجود افزایش قیمت‌ خودرو، به‌طور کلی وضعیت بازار برای نمایشگاه‌داران به چه صورت است؟

نمایشگاه‌داران در گذشته سرمایه‌گذاری انجام می‌دادند و خودروهای بسیاری را خریداری می‌کردند و به فروش می‌رساندند. اما در حال حاضر نمایشگاه‌داران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و خودروها را از نمایندگی‌ها خریداری می‌کنند.

وضعیت بازار خودروهای دست‌دوم چگونه است؟

خودروهای دست‌دوم هم خرید و فروش می‌شوند و بازار نسبتا خوبی دارند. هرچند در این بخش هم مانند گذشته نیست. در گذشته خودروهای وارداتی حتی پس از طی مسافت‌های زیاد ممکن بود در زمان فروش، صاحب خودرو حتی سود هم ببرد اما در حال حاضر پس از خرید خودرو و استفاده از آن قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند. به‌طور کلی در بازار خودروهای دست‌دوم، ثبات وجود دارد و قیمت خودرو در سال گذشته و سال جدید هیچ تفاوتی نداشته است.

منبع : دنیای خودرو



نظرات

  • سمانه سمانه (23 خرداد 1396 ساعت 16:53)

    پول داریم ک بخریم همین خورد خوراک باشه نمیریم..