1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مدیران ارشد اتومکانیکا به ایران آمدند

مدیران ارشد اتومکانیکا به ایران آمدند

17 شهریور 1394
  • 0

مدیران ارشد اتومکانیکا با سفر به ایران در همایشی به معرفی مجموعه نمایشگاه‌های اتومکانیکا در سطح جهان پرداختند.

در این برنامه که از سوی شرکت دروازه تجارت فراسو به‌عنوان نماینده مسه فرانکفورت (برگزارکننده مجموعه نمایشگاه‌های اتومکانیکا در سطح جهان) برگزار شد، اولاف موسوف، قائم‌مقام جهانی اتومکانیکا و مدیر ارشد نمایشگاه اتومکانیکا فرانکفورت و جان برکی، مدیر ارشد نمایشگاه اتومکانیکا استانبول به تشریح دستاوردهای نمایشگاه‌های اتومکانیکا پرداختند.

در آغاز این همایش، هرمز مهبد، مدیرعامل شرکت دروازه تجارت فراسو با اشاره به آغاز فعالیت این مجموعه در ایران گفت:" وقتی در سال 2011 کار در این زمینه را با اخذ نمایندگی از مسه فرانکفورت آغاز کردیم متوجه شدیم اکثر شرکت‌ها و بازدیدکنندگان ایرانی از میان نمایشگاه‌های اتومکانیکا در سطح جهان تنها نمایشگاه اتومکانیکا فرانکفورت را می‌شناسند و این در حالی است که مسه فرانکفورت نمایشگاه‌های اتومکانیکا را در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌کند. به همین دلیل در آغاز کار، هدف اصلی ما معرفی مجموعه نمایشگاه‌های اتومکانیا به علاقه‌مندان ایرانی بود و در این مسیر شاهد حضور پررنگ‌تر شرکت‌ها و بازدیدکنندگان ایرانی در دیگر نمایشگاه‌های اتومکانیکا در سطح جهان هستیم."

در ادامه مهندس علیمرادلو، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور خودرو به سخنرانی پرداخت. وی که سال‌ها در بخش قطعه‌سازی فعالیت کرده و سابقه صادرات قطعه از ایران به دیگر کشورها را نیز در مجموعه مهرکام پارس دارد در زمینه شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی قطعه‌سازی گفت:"یکی از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در تمامی پروژه‌های جدید بحث صادرات است. ما 25درصد صادرات را جزو شروط کار گذاشته‌ایم ولی واقعیت آن است که در این زمینه ضعف‌هایی داریم. 20 سال از قطعه‌سازی در ایران می‌گذرد اما دستاوردهای ما در بازارهای صادراتی کم است. قبلا در این زمینه کارهایی انجام شده که یکی از آن‌ها شرکت در نمایشگاه‌های اتومکانیکا بوده."

وی در زمینه لزوم حضور در این نمایشگاه‌ها گفت:"در نمایشگاه شما می‌توانید با مشتری نهایی خود از نزدیک دیدار کنید ضمن آنکه جایگاه خود را در قیاس با رقبا بسنجید. ما ظرفیت‌های صادراتی در بخش قطعه‌سازی داریم. من معتقدم صادرات قطعه آسان‌تر از صادرات خودرو است. برای صادرات نگرش به بحث نمایشگاه‌های بین‌المللی بسیار مهم است. ما در مهرکام پارس از طریق همین نمایشگاه‌ها توانستیم داشبورد به روسیه صادر کنیم و حتی برای تولید سپر با ب‌ ام و به توافق رسیدیم که به دلیل جنگ در منطقه منتفی شد."

وی افزود:" بازار ایران بازار بزرگی است اما این بازار فراز و فرودهایی دارد. تنوع مشتری می‌تواند به تولیدکننده اطمینان خاطر برای ادامه کار بدهد. یکی از مشکلات ما قیمت‌های بالا در بخش قطعه‌سازی است و این مسئله را تنها در صورت حضور در نمایشگاه و مقایسه خود با رقبا می‌توانیم ببینیم."

مهندس نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به سند چشم‌انداز 1404 گفت:" در زمان تنظیم سند چشم‌انداز مقرر شد ما شش میلیارد دلار صادرات قطعه داشته باشیم. البته همان زمان هم ‌نظر من روی 10 میلیارد بود ولی درنهایت شش میلیارد را تصویب کردیم. همان سال ترکیه 12 میلیارد دلار صادرات قطعه داشت. البته به خاطر مسایل مربوط به تحریم الان از این هدف دور هستیم اما باید به دنبال بازارهای صادراتی باشیم."

وی افزود:"به نظر من ما در بازار قطعات یدکی شانس بیشتری برای صادرات داریم. برای قطعات OEM باید از پروسه طراحی در کنار خودروساز باشیم. در خارج از ایران قطعات تنها از یک تامین کننده خریداری می‌شود که امیدواریم بتوانیم این موضوع را در ایران هم پیاده کنیم."

وی با اشاره به اهداف سند چشم‌انداز 1404 در زمینه خودرو گفت:"مطابق سند چشم‌انداز باید در سال 1404 بتوانیم سه میلیون دستگاه تولید کنیم. به این ترتیب نیاز به تولید 31 میلیارد دلار قطعه در کشور است. این میزان تولید نیاز به هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید دارد و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌تواند در این زمینه کمک کند. ما این سرمایه را در بخش قطعه‌سازی نداریم و با حضور در نمایشگاه‌ها می‌توانیم سرمایه لازم را تامین کنیم. به‌علاوه از طریق همین نمایشگاه‌ها است که می‌توانیم شرکای لازم برای اجرای این پروژه‌ها بیابیم."

اولاف موسوف، قائم‌مقام جهانی اتومکانیکا و مدیر ارشد نمایشگاه اتومکانیکا فرانکفورت دیگر سخنران این برنامه بود. وی در ابتدا به‌ مرور سابقه برگزاری نمایشگاه اتومکانیکا فرانکفورت پرداخت و در ادامه به بعد بین‌المللی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت:"در سال 2014 و دوره قبلی این نمایشگاه بیش از 4600 غرفه گذار حضور داشتند و 140هزار بازدیدکننده از 173 کشور جهان به فرانکفورت آمدند. این در حالی است که در سازمان ملل به‌صورت رسمی 186 کشور به ثبت رسیده و این مسئله نشان از گسترش جهانی اتومکانیکا فرانکفورت دارد."

وی افزود:"در سال گذشته 3931 غرفه گذار از خارج از آلمان در فرانکفورت حاضر بودند ضمن آنکه 60درصد بازدیدکنندگان نیز ملیتی غیر آلمانی داشتند که این مسئله نشان می‌دهد اتومکانیکا فرانکفورت کاملا نمایشگاهی بین‌المللی است."

وی با اشاره به عوامل موفقیت اتومکانیکا فرانکفورت گفت:" نخستین عامل موفقیت ما، حضور در حوزه‌های مختلف و تمرکز بر حوزه‌های جدید در صنعت خدمات پس از فروش و قطعه‌سازی است. از سوی دیگر ما به‌صورت منطقه‌ای در نقاط مختلف جهان حضور پررنگی داریم و گروه‌های هدف را به‌خوبی شناسایی کرده‌ایم. اتومکانیکا زمینه خوبی برای خلاقیت و نوآوری فراهم کرده است و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها برای به نمایش گذاشتن دستاوردهای خود در این زمینه اتومکانیکا فرانکفورت را انتخاب می‌کنند. به‌علاوه باید در نظر بگیریم پیشرفت‌ها در صنعت خودرو درنهایت بر بازار قطعات یدکی تاثیر می‌گذارد و در دوره بعد قصد داریم به‌طور مشخص در این زمینه وارد شویم."

جان برکی، مدیر ارشد نمایشگاه اتومکانیکا استانبول نیز در این همایش با معرفی توانمندی‌های کشور ترکیه در صنعت قطعه‌سازی گفت:"دولت ترکیه پس از تولید ناموفق چند خودرو تصمیم گرفت خودروسازی داخلی را کنار بگذارد و به شرکت‌های بین‌المللی اجازه دهد برای تولید خودرو وارد ترکیه شوند و اکنون خودرو و قطعه‌سازی به همراه صنعت نساجی بزرگ‌ترین صنایع ترکیه هستند."

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه اتومکانیکا در ترکیه گفت:"اتومکانیکا استانبول از سال 2001 کار خود را آغاز کرد و از آن زمان به‌طور پیوسته در حال توسعه بوده به‌گونه‌ای که در سال 2015 شاهد افزایش 18درصدی درآمد و 17درصدی فضای برگزاری نمایشگاه بودیم و اکنون به‌طور رسمی سومین نمایشگاه بزرگ اتومکانیکا در جهان هستیم ضمن آنکه در سال 2015 برای نخستین بار تعداد بازدیدکنندگان بین‌المللی بیشتر از بازدیدکنندگان ترکیه‌ای بود و این یک موفقیت بزرگ برای اتومکانیکا استانبول است."

وی تاکید کرد:"ایرانی‌ها سال پیش بیشترین آمار بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه را تشکیل می‌دادند. اتومکانیکا استانبول فرصت بسیار خوبی برای بازرگانان ایرانی است چراکه به دلیل اشتراکات فرهنگی میان دو کشور و فاصله کم برای سفر، شرکت‌های ترک شرایط مناسبی برای کار با شرکای ایرانی فراهم کرده‌اند."

در پایان این برنامه، اولاف موسوف با اشاره به اهمیت بازار خودرو ایران در منطقه بر برنامه‌های مسه فرانکفورت برای برگزاری نمایشگاه در ایران تاکید کرد و گفت:"ایده برگزاری اتومکانیکا تهران به‌طور کلی در حال بررسی است. برگزاری این نمایشگاه نیاز به پیش‌نیازها و هماهنگی‌های زیادی دارد اما ما مشتاق هستیم اتومکانیکا را در ایران برگزار کنیم. شاید این اتفاق در سال‌های آینده رخ دهد. در هر صورت ما در این زمینه امیدوار هستیم."

 مدیران ارشد اتومکانیکا به ایران آمدند

 مدیران ارشد اتومکانیکا به ایران آمدند

 مدیران ارشد اتومکانیکا به ایران آمدند

 مدیران ارشد اتومکانیکا به ایران آمدند

 مدیران ارشد اتومکانیکا به ایران آمدند



نظرات