1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قطعات خودرو تولید اتریش به ایران راه می یابند

قطعات خودرو تولید اتریش به ایران راه می یابند

18 شهریور 1394
  • 1

رئیس جمهور اتریش به دعوت رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی و با هدف توسعه بیش از پیش مناسبات دو کشور به تهران سفر کرده است.

در حالی که این نخستین سفر یک رهبر اروپایی به ایران از زمان اعلام توافق هسته‌ای در تیرماه امسال است به نظر می‌رسد دو کشور به دنبال توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با یکدیگر هستند. پیش از این میزان مراودات تجاری بین ایران و اتریش در سال 93 در حدود 287 میلیون دلار بوده که میزان واردات ایران به اتریش تنها در حدود هفت میلیون دلار بوده و بیش از 280 میلیون دلار واردات از اتریش انجام شده‌است.

در سال 92 در حدود 322 میلیون دلار کالا از اتریش به ایران آمده و بیش از 10 میلیون دلار کالا از ایران به این کشور صادر شده است. در سال 91 نیز رقمی در حدود 14 میلیون دلار کالا از ایران به اتریش رفته و در ازای آن 652 میلیون کالا از اتریش به ایران صادر شده است.

در سال 90 معادل 735 میلیون دلار کالا از اتریش به ایران آمده و در مقابل 15 میلیون دلار به این کشور صادر شده بود.

حمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره این‌که ایران در چه زمینه‌هایی می‌تواند با اتریش همکاری اقتصادی داشته باشد، اظهار کرد: قطعه‌سازی خودرو، خدمات فنی و مهندسی، کاغذ و آب‌رسانی می‌تواند اصلی‌ترین زمینه‌های همکاری بین ایران و اتریش باشد.

وی ادامه داد: از آنجایی که در 10 سال گذشته اتریش نتوانسته در صنعت حرفی برای گفتن داشتن باشد تتلاش کرده قطعه‌سازی را پایه‌گذاری کند و به یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو در دنیا تبدیل شود.

حسینی با بیان این‌که در اتریش شرکت‌های طراحی و تکنولوژی خدمات فنی و مهندسی بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: اتریش این خدمات را نسبت به سایر کشور‌های اروپایی با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کند و بنابراین بازار خوبی کسب کرده‌است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به این‌که اتریشی‌ها تجربه خوبی در تولید و تکنولوژی تولید کاغذ دارند، بیان کرد: این کشور یکی از عمده‌ترین تامین‌کنندگان کاغد و دستگاه‌‌های تولید کاغذ برای ایران بوده‌است.

به گفته وی، این کشور همچنین در زمینه تکنولوژی آب و آب‌رسانی و کشاورزی کارهای خوبی کرده‌ و دارای سابقه مثبتی است.

حسینی با تاکید بر این‌که از هشت میلیون جمعیت کشور اتریش چهار میلیون نفر آن فعال هستند، اظهار کرد: تولید ناخالص ملی در اتریش با هشت میلیون نفر جمعیت برابر با تولید ناخالص ملی ایران با بیش از 70 میلیون نفر جمعیت است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان این‌که هر اتریشی شش برابر هر ایرانی بهره‌وری دارد و ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند، گفت: اکنون این کشور تمایل به توسعه روابط تجاری خود با ایران دارد. اما آنها برای اجرای هر پروژه‌ای در ایران اولین شرطشان پوشش بیمه‌ای است.

وی یادآور شد: اتریشی‌ها پیش از شدت گرفتن تحریم‌ها در تامین مالی و فاینانس بانک‌های ایرانی فعال بودند و خط اعتباری به بانک‌ها می‌دادند. امید است با لغو سریع‌تر تحریم‌ها امکان تامین مالی پروژه‌های ایران از سوی اتریش فراهم شود.



نظرات

  • سورن امیر سورن امیر (18 شهریور 1394 ساعت 11:20)

    امیدوارم این روابط به بسته شدن کارخانه های کشور منجر نشه