1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تکلیف برندهای جدید خودروسازی چه شد؟

تکلیف برندهای جدید خودروسازی چه شد؟

13 اسفند 1395
  • 1

حدود یک سال از امضای قراردادهای خودرویی جدید می‌گذرد و گاهی گمانه‌هایی برای حضور برندهای جدید در ایران زده می‌شود. با گذشت این مدت و در شرایط پسابرجام، می‌توان گفت تعداد قابل‌توجهی از این قراردادها به نتیجه رسیده‌اند و امروز اتفاق‌های خوبی برای بازار و صنعت خودروی کشور افتاده است.

ولی موضوع اینجاست که تکلیف برخی برندها نیز برای حضور در ایران مبهم است به طوری‌که سوال می‌شود آنها چگونه می‌خواهند فعالیت کنند؟ امروز خودروسازان کشور در حال مذاکره با برندهایی هستند که شاید حضورشان در ایران قطعی باشد و برخی از این مذاکره‌ها هم هنوز به نتیجه دقیقی نرسیده است. حال در این بخش به بررسی حضور برندهای جدید در ایران می‌پردازیم.

جیلی آمد ولی تکلیفش مشخص نشد

شرکت خودروسازان بم در دوران پسابرجام اعلام کرد قصد همکاری با جیلی چین را دارد و می‌خواهد ‌خودروهای جدیدی از این برند را به خط تولید کرمان بیاورد.

 تکلیف برندهای جدید چه شد؟

ولی با گذشت چند ماه هنوز خبری از اعلام بخشنامه فروش نیست و گویا این شرکت هنوز به نقطه مشترکی با جیلی نرسیده است. جیلی GC6 به‌عنوان اولین خودروی مونتاژی جیلی در ایران شناخته می‌شد و خودروسازان بم در دو نمایشگاه با این خودرو حضور پیدا کرد و توانست نظر بسیاری را به سمت خود جلب کند.

قرار بود این خودرو با قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان در نسخه‌های دنده‌ای و اتوماتیک روانه بازار ایران شوند. ولی با گذشت چندماه از حضور در نمایشگاه شیراز، هنوز خبری از حضور خودروهای این شرکت در بازار نیست. برخی شنیده‌ها حاکی از آن بود که مهر ۹۵ پیش‌فروش خودروهای جدید جیلی در ایران شروع می‌شود.

البته همچنان اتفاق خاصی را مشاهده نمی‌کنیم. این شرکت در نمایشگاه امسال خودرو شیراز، جیلی NL3 را به‌عنوان پروژه مشترک خود با طرف چینی به نمایش گذاشت. ولی هنوز مشخص نیست روند فعالیت و شراکت این دو کمپانی به کدام سمت پیش می‌رود.

بنز سیاسی کاری می‌کند

بنز و دایملر آلمان که پیش از این فعالیت به نسبت خوبی در بازار ایران داشتند، طبق شنیده‌هایی با طرف ایرانی یعنی ستاره ایران به توافق رسیده‌اند.

 تکلیف برندهای جدید چه شد؟

ولی چیزی که از شرایط بازار ایران مشخص است، اینکه بعد از شروع همکاری ستاره ایران و ایران‌خودرو با بنز آلمان، هنوز دستاوردی مشاهده نشده و از طرفی واردات خودروهای بنز به کشور کاهش پیدا کرده است.

برخی کارشناسان بر این باور هستند که بنز آلمان هم منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ است و بعد از آن در خصوص همکاری خود با شرکای ایرانی تصمیم می‌گیرد.

با اینکه بنز می‌تواند بازار خوبی را در ایران برای خود دست‌وپا کند، ولی این شگرد آلمانی‌ها برای همه محرز شده است که سیاست آنها به اقتصادشان وابسته است و در نهایت روابط سیاسی باعث سرمایه گذاری و همکاری آنها در بازار ایران می‌شود.

جالب است بازار امروز خودروی ایران با ترفندی، برخی مدل‌های بنز را با نام‌های تجاری دیگر به کشور می‌آورد و این فرایند باعث شده است تا سود خوبی برای برخی واردکنندگان پدید آید.

قبل از ترک رسمی خاک ایران توسط مرسدس‌بنز، شاهد بودیم کلاس E برند در سال‌های پیش در خط تولید ایران‌خودرو تولید و اکثر مدل‌های آن با فعالیت نمایندگی رسمی به کشور وارد می‌شدند.

آئودی و حلقه‌های سردرگم

آئودی هم یک آلمانی است و اخلاق آلمانی‌ها را در پیش گرفته و خود را کاملا تافته جدا بافته می‌داند. این کمپانی قرار بود محصولات خود را با یک برند و گروه صنعتی ایرانی به بازار کشور وارد کند، اما گویا از تصمیم خود منصرف شده و امروز می‌خواهد با واردکنندگان به جاده‌های کشور بیاید.

 تکلیف برندهای جدید چه شد؟

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که فعالیت رسمی این برند در ایران از اواخر بهار آغاز می‌شود. آئودی پیش از این در ایران Q5 را عرضه کرده و بارها با واردکنندگان ایرانی به توافق های اولیه رسیده بود.

ولی واضح است، او هم دست نگه داشته و تمایل چندانی ندارد به این زودی‌ها با ایرانی‌ها همکاری کند. در حال حاضر شرکت‌های «پرژ ایران» و «پاسارگاد» مدعیان این برند در بازار ایران هستند.

ام‌جی و سایک بالاخره آمدند

امسال شاهد آن بودیم که شرکت مشترکی بین طرف ایرانی و سایک چین و ام‌جی در ایران تاسیس شد که ام‌جی‌پارس نام دارد. MG360 به‌عنوان اولین خودرو مونتاژی ام‌جی در ایران شناخته می‌شود که در تبریز به روی خط تولید می‌رود.

 تکلیف برندهای جدید چه شد؟

پیش از این اعلام شده بود که این خودرو با قیمتی کمتر از ۷۰ میلیون تومان در سال ۹۵ وارد جاده‌های کشور می‌شود. ولی با فرا رسیدن شب عید و نمایشگاه خودرو تهران، مشخص شد که ام‌جی پارس عرضه رسمی ام‌جی ۳۶۰ را به بهار ۹۶ موکول کرده است.

با اینکه محصولی از این شراکت در سال ۹۵ به بازار ایران نیامده، ولی شواهد حاکی از آن است که شراکت این دو قطب صنعتی چین و ایران شکل گرفته است و روند فعالیت آن‌ها پرقدرت ادامه دارد.

فولکس‌واگن؛ بزرگی که سکوت کرده است

فولکس‌واگن با گروه ماموت همچنان در حال پیش بردن امور است و ظاهرا می‌خواهد برخی محصولات خود را در ایران تولید کند. ماموت هم تمام‌قد برای این همکاری آماده و بستر فعالیت را فراهم کرده است.

 تکلیف برندهای جدید چه شد؟

ولی او هم چندان زود با ایرانی‌ها به توافق نرسید و همیشه پیچ‌و‌خم‌های آلمانی‌ها را در قرارداد رعایت کرده است. مساله اینجاست شاید فولکس‌واگن هم منتظر نتیجه انتخابات سال ۹۶ باشد و بخواهد آغاز کار رسمی خود را در ایران بعد از اعلام نتایج شروع کند.

حال باید به این مساله فکر کرد که آیا خط تولید ماموت در صورت عدم همکاری با فولکس‌واگن شروع به کار می‌کند و یا شریک تجاری دیگری شاید این بازار آسیا برندی را به کشور می‌آورد؟ به هر حال امروز ماموت فعالیت خود را گسترش داده است و می‌تواند با این بستر و امکانات، به‌عنوان یک خودروساز پرقدرت در کشور شناخته شود و با هر خودروساز خارجی قرارداد ببندد.

فیات، مذاکره کنید تا بیاید

نیمه‌اول سال ۹۵ بود که فیات تیپو به ایران‌خودرو آمد و گمانه‌هایی برای آغاز فعالیت رسمی این ایتالیایی با قوی‌ترین قطب صنعتی ایران زده شد. ولی با گذشت زمان بارها اعلام شد مذاکرات با فیات هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است و شاید اصلا فیات به ایران‌خودرو نیاید.

 تکلیف برندهای جدید چه شد؟

فیات جزو خودروسازانی به حساب می‌آید که با توجه به محصولاتش می‌تواند در ایران حضور خوبی داشته باشد و سهم بالایی از بازار خودروهای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان را به خود اختصاص دهد.

ولی وقتی صحبت‌های مدیرعامل ایران‌خودرو را در پاسخ به سوال‌ها درخصوص فیات می‌شنویم، گویا نباید چندان به آمدن زودهنگام آن دلخوش باشیم.

ولی چند روزی است برخی شنیده‌ها به گوش می‌رسد گویا یکی از دیگر بزرگان صنعت خودروی کشور می‌خواهد فیات را به سبک خود به بازار ایران بیاورد.

هنوز مشخص نیست این گروه، خودرو را به واحدهای تولیدی خود می‌فرستند یا واردات کامل آن را به کشور در پیش می‌گیرند. به هر حال حضور فیات ایتالیا در بازار ایران می‌تواند یک حرکت استراتژیک را رقم بزند.

هیوندای آمد، کیا جا ماند

کرمان‌موتور به‌عنوان نماینده مونتاژ خودروهای هیوندای در ایران فروش دو محصول i10 و i20 را در ایران آغاز کرده است. با توجه به گزارش‌ها، مردم نیز از همکاری هیوندای و کرمان‌موتور استقبال کرده‌اند و تا پایان بهار ظرفیت تولید این شرکت تکمیل اعلام می‌شود.

 تکلیف برندهای جدید چه شد؟

سال آینده احتمال حضور دو محصول جدید دیگر به‌صورت مونتاژی از هیوندای در ایران داده می‌شود. هیوندای اکسنت تقریبا تولیدش در ایران قطعی شده است و یک کراس‌اوور هم شاید به جمع هیوندای‌های تولیدی کرمان‌موتور بپیوندد.

ولی از طرفی کیا به توافق جدیدی با سایپا نرسیده و انتهای مذاکرات کیا و سایپا، به اضافه کردن آپشن‌هایی روی سراتو ختم شده است.

پژو قوی‌تر از سیتروئن ظاهر شد

با اینکه ایکاپ هنوز عملا پژوهای جدید را عرضه نکرده و نمی‌خواهد سال ۹۵ را با عرضه پژو ۲۰۰۸ به پایان برساند، ولی حداقل توانست خط تولید این خودرو را در ایران‌خودرو راه‌اندازی کند و ۲۰۰۸ را روی خط مونتاژ بفرستد.

 تکلیف برندهای جدید چه شد؟

پیش‌بینی می‌شود سال ۹۶ پژو ۳۰۱ هم به جمع خودروهای تولیدی ایران‌خودرو و پژو بپیوندد. ولی از طرفی سیتروئن در کار خود تعلل کرده است و بسیار دیرتر از پژو فعالیت‌های مکتوبش در خطوط تولید سایپا به واقعیت می‌پیوندند.

در بهترین حالت، در پایان سال ۹۶ اتفاق‌های مشابه پژو در ایران‌خودرو، برای سیتروئن در سایپا رخ خواهد داد.

منبع:دنیای خودرو



نظرات

  • amir2020 amir2020 (13 اسفند 1395 ساعت 19:04)

    بازار کشور باید در زمینه خودرو اشباع شود و گر نه تا عمر داریم خودرو کالای سرمایه ایی و با قیمت های گزاف است.