1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. زنگ خطر برای شرکت های واردکننده خودرو

زنگ خطر برای شرکت های واردکننده خودرو

30 آذر 1395
  • 10

با اجرایی شدن دستورالعمل جدید واردات خودرو، فعالیت نزدیک به صد درصد شرکت‌های واردکننده خودرو از جمله آسان موتور، اطلس خودرو، ایرتویا و نگین خودرو متوقف خواهد شد.

سال گذشته با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین دستورالعمل جدید واردات خودرو را آغاز کرد. این دستورالعمل اوایل سال جاری نهایی شده و در حال حاضر نیز برای بررسی به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است.

شرایط و ضوابط پیش‌بینی شده در این دستورالعمل برای واردات خودرو به‌گونه‌ای است که با اجرایی شدن آن فعالیت نزدیک به ۱۰۰ درصد شرکت‌هایی که واردات خودرو را انجام می‌دهند، متوقف خواهد شد.

در این زمینه در ماده ۴ این دستورالعمل پیش‌بینی شده که “واردات هر برندی از خودروهای سواری وارداتی که نمونه‌ای از آن در داخل کشور تولید می‌شود از سوی سایر شرکت‌های واردکننده خودرو ممنوع شده و باید تنها از طریق همان شرکت تولیدکننده (خودروساز) داخلی صورت گیرد”.

وجود این ماده در دستورالعمل جدید واردات خودرو در حالی است که در حال حاضر برخی از مدل‌های برندهای خودروهای وارداتی به ایران در برخی از شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز تولید می‌شوند. به عنوان مثال شرکت سایپا یک مدل از خودروی کیا و دو شرکت سایپا و ایران خودرو برخی مدل‌های رنو را تولید می‌کنند و براساس اخبار منتشر شده شرکت کرمان موتور نیز برای تولید برخی مدل‌های هیوندای با این خودروساز کره‌ای به توافق رسیده است.

بنا بر این در صورت اجرایی شدن دستورالعمل پیشنهادی واردات خودرو، فعالیت شرکت‌های اطلس خودرو (واردکننده کیا)، نگین خودرو (واردکننده رنو) و آسان موتور (واردکننده هیوندای) در ایران متوقف شده و تنها خودروسازان داخلی طرف قرارداد با این خودروسازان خارجی، اجازه واردات این برندهای خودرویی را خواهند داشت. علاوه بر آن در ماده۳ دستورالعمل پیشنهادی واردات خودرو نیز تصریح شده که شرکت‌های واردکننده در صورتی مجاز به واردات خودرو خواهند بود که یا نسبت به تولید داخل برخی مدل‌های آن برند خودرویی یا نسبت به صادرات خودرو و قطعات تولید داخل اقدام کنند.

در این زمینه در ماده۳ این دستورالعمل آمده است:” ثبت سفارش خودروهای سواری به صورت کامل (CBU) صرفا با رعایت شرایط ذیل از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، مجاز خواهد بود؛ الف: در صورتی که واردکننده دارای امکانات و تاسیسات تولیدی در داخل کشور بوده یا از طریق انعقاد قرارداد با یکی از تولیدکنندگان داخلی نسبت به تولید خودرو (با حداقل ۲۰ درصد ساخت داخل از زمان شروع) اقدام نماید، می‌تواند معادل ۵۰ درصد ارزش تولیدات داخلی خود نسبت به واردات خودرو اقدام کند.

ب: در صورتی که واردکننده خودرو راسا و یا از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکننده داخلی، خودرویی را در داخل تولید نکند، تنها می‌تواند معادل ۴۰ درصد ارزش صادرات خودرو و یا قطعات تولید داخل نسبت به واردات خودرو، اقدام کند. “
واضح است که اجرایی شدن این ماده از دستورالعمل جدید واردات خودرو به معنی متوقف شدن فعالیت تمام شرکت‌های واردکننده خودرو است، مگر اینکه این شرکت‌ها نسبت به تولید داخل برخی از مدل‌های برندهای خودروهای وارداتی یا صادرات خودرو و قطعات ساخت داخل، اقدام کنند.

به عنوان مثال با اجرایی شدن این دستورالعمل، شرکت ایرتویا به عنوان واردکننده محصولات تویوتا اگر اقدام به تولید داخل برخی مدل‌های این خودرو یا صادرات خودرو و قطعات تولید داخل نکند، فعالیتش متوقف شده و مجاز به واردات نخواهد بود.

براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، دستورالعمل جدید واردات خودرو با عنوان “دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی” هم‌اکنون در ستاد تنظیم بازار از زیرمجموعه‌های ریاست‌جمهوری در حال بررسی است تا پس از آن برای تایید و تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شود.

در این شرایط رییس انجمن واردکنندگان خودرو با تایید متوقف شدن فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو در صورت اجرایی شدن دستورالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، تدوین این دستورالعمل را ناشی از عدم توجه به بخش خصوصی و تمرکز بر تقویت فعالیت شرکت‌های خودروساز می‌داند.

فرهاد احتشام‌زاد می‌گوید: “نکات اشاره شده در دستورالعمل پیشنهادی واردات خودرو از جمله موضوع تولید داخل خودروهای وارداتی یا صادرات خودروهای داخلی از سوی واردکنندگان خودرو، به دلایل مختلف از جمله پایین بودن تیراژ خودروهای وارداتی و اقتصادی نبودن تولید داخل آنها و همچنین غیر ممکن بودن صادرات خودروهای ساخت داخل از سوی واردکنندگان خودرو، غیر قابل اجرا است و تنها باعث حذف شرکت‌های واردکننده خودرو از بازار به نفع خودروسازان داخلی خواهد شد. “

وی با بیان اینکه در صورت تصویب چنین دستورالعملی انحصار خودروسازان داخلی بر بازار خودروی کشور کامل خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: “در حال حاضر واردات انواع خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان توانسته تا حدی از انحصار موجود بر بازار خودروی ایران بکاهد؛ ضمن آنکه آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضعیت رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودرو در شش ماهه نخست امسال نیز نشان می‌دهد که پنج رتبه اول در کسب رضایتمندی مشتریان مربوط به شرکت‌های واردکننده خودرو بوده است. “

رییس انجمن واردکنندگان خودرو اظهار می‌کند: “در این شرایط این انجمن در کارگروه تشکیل شده برای بررسی دستورالعمل واردات خودرو تحت نظر وزارت کشور برای اصلاح محتوای دستورالعمل پیشنهادی تلاش خواهد کرد و امیدواریم در نهایت نهادهای ذی‌ربط این دستورالعمل را اصلاح و مانع از اجرایی شدن آن شوند تا حقوق مصرف‌کنندگان خودرو بیش از این از سوی خودروسازان داخلی ضایع نشود. “

منبع:ایسنا



نظرات

  • بی نام بی نام (1 دی 1395 ساعت 11:32)

    هدف فقط یه چیزه، چاق تر کردن جیب آقایون به بهانه دفاع از تولید ملی، آخه کدوم تولیدی را سراغ دارید به این افتضاحی و خدمات بد.

  • یاسر جهانبخشی زاده یاسر جهانبخشی زاده (1 دی 1395 ساعت 11:00)

    اگه این کار باعث حذف واسطه ها و پایین آمدن قیمت نجومی خودروهای وارداتی و همچنین بهبود شرایط واگذاری اقساطی این خودروها شود خیلی خوب است.

    ناشناس ناشناس (1 دی 1395 ساعت 14:24)

    دوست عزیز، مطمئن باشید که اگه این دستورالعمل اجرایی بشه، نه تنها وضعیت قیمت و شرایط ماشینای وارداتی بهتر نمی شه، بلکه برعکس کاملا بدتر خواهد شد! چون اون موقع تناسب عرضه و تقاضا کاملا بهم می ریزه! و شما مطمئن باشید که هدف اصلی از این کار پر کردن جیب خودروسازاست، نه سرو و سامان دادن به بازار وارداتی ها!

  • sssasan sssasan (30 آذر 1395 ساعت 22:18)

    ***********************آخه این چه کاریه؟!! این چه طرزحمایت ازصنعت خودرو نسازیه؟!! فقط میخوان ایران خودرو و سایپا پول بزنن به جیب،خدا***** خدا ***** کنه این****** صنعت رو که بیخیال نشسته پشت میزش

  • ARYA ARYA (30 آذر 1395 ساعت 15:46)

    از ماست که بر ماست
    خلایق رو هر چه لایق
    خرید یه ماشین با کیفیت برام شده یه ارزو دست نیافتنی

  • سراتوسوار سراتوسوار (30 آذر 1395 ساعت 13:20)

    با این حساب سراتوسایپا ازنودملیون میرسه به 150 ملیون

    مجید مجید (2 دی 1395 ساعت 09:46)

    دقیقااا
    من هی امیدوار بودم واسه سراتو سایپا یه سانروف بزارن. با این حال همین که بوغ میزنه باید کلامونو بندازیم بالا

  • مجید مجید (30 آذر 1395 ساعت 12:33)

    تا کی میخوان جلوی واردات ماشینای باکیفیت رو بگیرم واقعا خجالت هم خوب چیزیه ... اقای رئیس جمهور که منشور شهروندی درست کردی .. پس چرا برای مردم حقی قائل نمیشی

  • فرزاد فرزاد (30 آذر 1395 ساعت 11:00)

    هرکی این اوضاع مملکت رو ببینه مطمئن میشه که دنیا تازه داره وارد دوران قانونگذاری میشه و هنوز هیچ ارگانی با اجرای قوانین آشنایی نداره!
    آزمون و خطا در ایران دقیقا عملکردش مثل خش روی سی دی میمونه، یکم میخونه و حرکت داره ولی کامل اجرا نمیشه!
    اصولا کمی صبر برای انجام هر کاری لازمه ولی صبر جناب عزرائیل هم اندازه داره!

  • ناشناس ناشناس (30 آذر 1395 ساعت 10:12)

    بله دیگه!!! هر روز به سمت**** و **** بیشتر برای خودروسازان داخلی، و جلوگیری از واردات ماشینای باکیفیت برای مردم عادی *****!!! یه سری به این سایت خرید و فروش ماشین در آمریکا بزنید و قیمتاش رو مقایسه کنید، که ببینید به اسم حمایت از تولید ملی چه اجحافی در حق ما میشه!!! https://www.carsforsale.com