1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. 19 تفاهم‌نامه بعد از برجام در خودروسازی امضا شده است

19 تفاهم‌نامه بعد از برجام در خودروسازی امضا شده است

5 بهمن 1395
  • 0

در سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴» پیش‌بینی شده است ایران باید در سال ۱۴۰۴ به رتبه نخست صنعت خودرو در منطقه (خاورمیانه، آسیای میانه/غربی، قفقاز و کشورهای همسایه)، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم جهان دست یابد.

در راستای رسیدن به این اهداف در صنعت خودرو که لازمه تحقق سند چشم‌انداز توسعه کشور در افق ۱۴۰۴ است، چهار راهکار برای رسیدن به این اهداف پیش‌بینی شده است.

اولین راهکار در این زمینه تبدیل شدن به پایگاه ساخت و تولید خودرو با برند داخلی، مشترک و جهانی در منطقه با تاکید بر صادرات محصولات تولیدی است. همچنین در این سند بر تبدیل شدن ایران به پایگاه ساخت، تولید قطعات و مجموعه‌های خودرو با برند معتبر داخلی یا جهانی در منطقه، تاکید شده است.

همچنین جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی (مستقیم یا مشترک) در راستای جذب فن‌آوری‌های نوین و توسعه صادرات و همچنین تبدیل شدن به پایگاه مراکز طراحی، آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه، از دیگر راهکارهای پیش‌بینی شده در این زمینه است.

رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: «این سازمان پس از برجام و در یک سال گذشته، ١٩ تفاهم‌نامه امضا کرده و در حال مذاکره و تبدیل آنها به قرارداد است. از دیگر سو، با توجه به این که در روزهای یک‌سالگی برجام قرار داریم، نمی‌توان از اثرات این توافق‌نامه‌ها بر قراردادهای خودرویی چشم پوشید. اگرچه صنعت خودروی ایران راهی طولانی برای تبدیل شدن به خودروساز جهانی شدن را در پیش دارد.»

در همین زمینه روز گذشته منصور معظمی، رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با بیان اینکه در یک سال گذشته با شرکت پژو، سیتروئن، رنو، هیوندای قرارداد بسته شده و قرارداد با فولکس‌واگن نیز در حال نهایی‌شدن است، اظهار کرد: «سازمان گسترش و نوسازی پس از برجام در یک‌سال گذشته، ١٩ تفاهم‌نامه امضا کرده و در حال مذاکره و تبدیل آنها به قرارداد است.»

او با بیان اینکه لغو تحریم‌های هسته‌ای منجر به افزایش حضور ایران در بازارهای جهانی می‌شود، تصریح کرد: «در سال‌های تحریم از بازارهای جهانی فاصله گرفتیم و برجام فرصت استفاده از امکانات بیرون را که مورد نیاز و تایید ماست، برای کشور به وجود آورده است.»

فعلا در عرصه جهانی خودروساز نیستیم

همچنین منصور معظمی، رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه صنعت خودرو در ایران سابقه‌ای بیش از ۵۰ ساله دارد، با این وجود تا به حال نتوانسته‌ایم در صحنه بین‌المللی به عنوان خودروساز مطرح باشیم، گفت: «در حال حاضر سالی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو تولید می‌کنیم، اما این رقم به نسبت ۹۲ میلیون خودرویی که سالانه در جهان تولید می‌شود، عدد قابل‌توجهی نیست. آنچه پس از لغو تحریم‌ها به دنبال آن هستیم، این است که با خودروسازانی که صاحب برند هستند مشارکت بین‌المللی انجام دهیم و بتوانیم از توانایی و امکانات آنها استفاده کنیم.»

در همین زمینه که چگونه تبدیل به خودروساز جهانی شویم یا حداقل‌های ورود به این مسیر را طی کنیم، یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس تاکید می‌کند:« باید در تمام قراردادهای خارجی صنعت خودرو، پیوست انتقال دانش و تکنولوژی و فن‌آوری لحاظ شود.»

رضا انصاری افزود: «در صورتی که انتقال تکنولوژی به داخل کشور صورت گیرد، صنعت خودروی ایران از مونتاژکاری فاصله می‌گیرد و توان طراحی و تولید محصولات در داخل کشور فراهم خواهد شد. اگر با انتقال تکنولوژی پیش برویم، طبعا می‌توان در منطقه تبدیل به قطب خودروسازی شد.»

از دیگر سو فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو معتقد است « ابتدا باید تبدیل شدن به قطب خاورمیانه مدنظر باشد، زیرا قدم‌های بلند همیشه به نتیجه نخواهد رسید.»

او می‌گوید: «ایران این پتانسیل را دارد که به قطب تولید خودرو در خاورمیانه تبدیل شود، با توجه به شرایط سیاسی که در ترکیه پیش آمده و آینده سیاسی که از ترکیه متصور هستیم، ایران این قدرت را دارد که حتی جای ترکیه را نیز بگیرد. جابه‌جا شدن در موقعیت‌های صنعتی و اقتصادی در دنیا نیاز به ۴۰، ۵۰ سال زمان ندارد.

تجربه نشان داده است چه در مورد ترکیه و چه در مورد ایران در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۳ و چه در مورد چین و هند بازه زمانی بین ۵ تا۱۰ سال است. برای این که موقعیت خود را در اقتصاد جهانی به عدد قابل‌توجهی که قابل لمس باشد، تغییر بدهیم این زمان کافی است. یعنی احتیاجی به زمان بیش از بازه ۵ تا ۱۰ سال نداریم تا موقعیت‌مان در دنیا تغییر کند.»

اولین خودروی مشارکتی با خارجی‌ها در اسفند به بازار می‌آید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه در اسفندماه امسال اولین خودرویی که با مشارکت خودروسازان خارجی تولید شده است به بازار عرضه می‌شود، افزود: «سال آینده نیز محصولات مشارکتی با سیتروئن و رنو به بازار عرضه خواهد شد.» معظمی در ادامه با بیان اینکه قراردادها به‌گونه‌ای است که شریک هستیم و هر منفعتی داشته باشیم ۵۰درصد آن نصیب خودمان است، تصریح کرد: «سهم پژو و سیتروئن در قراردادهای جدید هر کدام ۵۰درصد و در قرارداد با رنو نیز ۶۰ درصد سهم رنو و ۴۰ درصد سهم ایران است.»

صادرات ۳۰درصد از تولیدات مشترک

معاون وزیر صنعت در ادامه گفت: «با ورود خودروسازان خارجی تکنولوژی و سرمایه وارد کشور می‌شود و تمام قراردادها این گونه است که ۳۰درصد از تولیدات مشترک باید صادر شود. بنابراین فرصتی برای صادرات و بین‌المللی شدن پیش‌روی صنعت خودروی کشور قرار گرفته است. ضمن اینکه این فرصتی است برای بالا بردن تولید قطعه‌سازان داخلی که یک جامعه بزرگ و کارآفرین هستند.»

ورود خودروسازان جدید موجب رقابتی شدن بازار می‌شود

رئیس سازمان گسترش و نوسازی ایران با بیان اینکه با ورود خودروسازان جدید می‌توانیم به رقابتی‌تر شدن صنعت خودروی کشور امیدوار باشیم، اظهار کرد: «با ورود خودروسازان خارجی به کشور به‌آرامی وارد بازار بین‌المللی خواهیم شد، ضمن اینکه باید خود را برای رقابت بیشتر در بازار آماده کنیم. گرفتن سهم بازار و ماندن در بازار کار سختی است.»

افزایش ۴۰درصدی تولیدات خودروسازان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پس از لغو تحریم‌ها در مجموع دو میلیارد دلار تا دو یا سه سال آینده در این بخش سرمایه‌گذاری خواهد شد، تصریح کرد: «خودروسازان در سال جاری سود‌ده شده‌اند و تولیدشان ۴۰درصد افزایش داشته است. این مساله نیز در بهبود وضعیت قطعه سازان نیز تاثیرگذار بوده است.»

در نیمه اول اسفندماه ۱۳۹۴ سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. در این همایش به تبدیل ایران به مرکز تولید خودرو در خاورمیانه اشاره شد.

رئیس انجمن جهانی خودروسازان اظهار کرد: « ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به آن، صنعت خودروی ایران پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به مرکز تولید خودرو در منطقه را خواهد داشت.»

شاید بهترین حالت این باشد که در ابتدا روی شماره یک شدن در صنعت خودرو در منطقه خاورمیانه توسط مسئولان تمرکز شود و سپس به جهانی شدن خودروسازی داخلی در عرصه بین‌الملل پرداخت.»

منبع:دنیای خودرو



نظرات