1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. معضل پرداخت خسارت تصادف

معضل پرداخت خسارت تصادف

8 شهریور 1394
  • 0

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور نیروی انتظامی با اشاره به لزوم ایجاد سیستم یکپارچه پرداخت خسارت تصادف توسط شرکت های بیمه، گفت: رانندگان باید از پرداخت هزینه در سر صحنه تصادف به افراد سودجو اجتناب کرده و موارد را برای شناسایی این افرا به پلیس گزارش دهند.

سرهنگ علیرضا جهانگیری افزود: وقوع تصادفات در جامعه ای که حمل و نقل دارد از جمله مشکلاتی است که بوجود می آید که البته می توان آن را مدیریت کرده و خسارت های جانی و مالی را کاهش داد.

وی اضافه کرد: قانونگذار برای اینکه در زمان وقوع تصادفات بتواند از غیر مقصرین تصادفات حمایت کند، تمهیدات لازم مثل بیمه اعم از بیمه شخص ثالث ، خودرو و بدنه خودرو را از طریق راه اندازی شرکت های بیمه به عنوان چتر حمایتی ایجاد کرده است.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور اضافه کرد: در این بین پلیس برای ایفای نقش خود تا مراجع قضایی و ذی صلاح بتوانند خسارات تصادفات را جبران کند در صحنه تصادف حضور می یابد.

جهانگیری گفت: پلیس ضمن روان سازی عبور و مرور در مواقع بروز تصادفات لازم است تا با توجه به اختیاراتی که قانو گذار تعیین کرده،گزارشی برای مراجع قضایی و ذی صلاح تنظیم کند تا حقوق شهروندی افراد تحقق یابد و مقصران حادثه به تناسب تخلفات ، مورد مجازات، تعقیب و پیگیری قرار گیرند.

وی با اشاره به تصادفات خسارتی و جرحی، گفت: یک دسته از تصادفات به گونه ای است که افراد از شرکت های بیمه به لحاظ خسارات وارده هزینه می گیرند این در حالی است که در تصادفات خسارتی که افراد دارای بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه هستند، تصادفات غیر واقع اتفاق می افتد که در این بین طرفین با هم تبانی کرده و موضوع را تصادف جلوه می دهند تا بتوانند خسارات را به صورت نامشروع از مراجع قانونی دریافت کنند که این خسارت غیر حق است.

جهانگیری اضافه کرد: در تصادفات تقلبی بیبشتر تصادفات خساراتی اتفاق می افتد در تصادفات فوتی یا جرحی عموما صحنه تصادف به هم نمی خورد تا مراجع براساس قوانین در صحنه حضور یافته اما در تصادفات خسارتی طرفین با هم تبانی کرده یا به دلیل مشکلات سازمان و شرکت ها، مباردت به تبانی می کنند که البته این گونه موارد نادر است.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور گفت: تصادفات ساختگی نادر اتفاق می افتد اما در هر صورت کارشناسان در صحنه حضور یافته و با توجه به وضعیت تصادف و شرایط زمانی، مکانی و آثار باقیمانده از تصادف تشخیص می دهد که تصادف واقعی یا ساختگی است.

جهانگیری افزود: افراد متقلب تفکر، اقدام و رفتارشان به گونه ای است که تصادف را واقعی جلوه دهند در نهایت ماموران و مراجع را اغفال کنند، اقدامات این افراد که کارکشته هستند، به نظر واقعی است اما قدرت تشخیص همکاران ما و مراجع قضایی اغلب منجر به کشف و تعقیب این افراد می شود.

وی با بیان اینکه دقت همکاران ما در چنین مواقعی بسیار مهم است، گفت: افرادی که بیمه شخص ثالث دارند حضور کارشناسان ما مهم نیست و این افراد باید به کارشناسان بیمه مراجعه کنند که در این راستا ممکن است اغفال شوند اما آن دسته از افرادی که دارای بیمه بدنه هستند دچار مشکل می شوند چرا که گاها شرکت های بیمه گذار خسارت نمی دهند و از افراد خسارت دیده می خواهند تا گزارش پلیس را ارایه دهند براین اساس افراد متوسل به اقدامات غیر واقع می شوند.

وی تاکید کرد: در این راستا اگر شرکت ها حق افراد را بدهند این اقدامات صورت نمی گیرد هر چند در این بین افراد سودجود نیز پیدا می شوند به عنوان مثال برخی رانندگان حرفه ای هستند، یک تصادف کرده اما با شگردهای مختلف تصادف را در چندین نقطه جلوه داده هد و از شرکت های مختلف چندین خسارت دریافت می کنند.

جهانگیری به لزوم ایجاد سیستم یکپارچه پرداخت خسارت از طریق شرکت های بیمه تاکید کرد و گفت: باید این سیستم وجود داشته باشد تا هر زمانی راننده خودرویی مراجعه کرد ضمن بررسی و ثبت نقاط حادثه دیده و مکان حادثه، تنها یک بار به افراد خسارت داده شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر وقتی راننده ای دارای بیمه بدنه است و برای دریافت خسارت به شرکت های بیمه مراجعه می کند دیگر او را به پلیس، مراجع قضایی و شورا ارجاع ندهند ، چرا که ممکن است برخی به صورت ناآگاهانه در دام برخی افراد متقلب بیفتند تا بتوانند بیمه بدنه خود را دریافت کنند.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور اظهار داشت: وظیفه ذاتی پلیس این است که با اقدامات متقلبانه و تصادفات ساختگی که غیر واقعی است و توسط افراد با شگردهای مختلف انجام می شود، برخورد کند و گزارشات انتظامی را تنظیم و به مراجع قضایی و کلانتری ارجاع دهد به همین دلیل اقدامات متقلبانه تحت پیگیری قرار می گیرد چرا که این نوع اقدامات، اقدامات مجرمانه است.

جهانگیری با اشاره به شفاف سازی شرکت های بیمه برای رسیدگی به خسارت های تصادفات از نوع بیمه شخص ثالث و بدنه، گفت: برخی از افراد که ولگرد هستند و در هر جامعه ای ممکن است وجود داشته باشند خود را به عمد به خودروی مردم زده و تصادف از نوع جرحی را ایجاد می کنند تا به نوعی از راننده اخاذی کنند در چنین مواقعی توصیه می شود که رانندگان از پرداخت هزینه به چنین افرادی پرهیز کنند چرا که برخی حرفه ای هستند.

جهانگیری افزود: در چنین مواقعی باید با پلیس تماس بگیرند تا اسامی این افراد در سیستم ثبت شود ضمن اینکه با معرفی آن ها ممکن است این افراد سابقه دار باشند و این افراد برای پلیس به راحتی قابل شناسایی هستند ، ممکن است اسم آن ها در سیستم تکراری باشد و به سادگی شناسایی و جمع آوری می شود.

وی اضافه کرد: در نهایت افسران راهنمایی و رانندگی در صحنه تصادف حضور یافته و گزارش می دهند اما نوع گزارش ها متفاوت است ، ممکن است کروکی سازش نوشته یا به شرکت های بیمه یا مراجع قضایی ارجاع شوند و ممکن است تصادف جرحی باشد که در این صورت آثار در صحنه موجود است.



نظرات