1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. جریمه ورود به طرح ترافیک یا خرید آن؟!

جریمه ورود به طرح ترافیک یا خرید آن؟!

19 اردیبهشت 1395
  • 0

اگر حسابی سرانگشتی داشته باشیم متوجه می‌شویم که جریمه ورود به طرح ترافیک به صرفه‌تر است یا گرفتن مجوز روزانه طرح ترافیک.

 خرید یا ورود به طرح؟

صبح امروز مبلغ مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک در 3 نرخ متفاوت با توجه به زمان ورود به طرح اعلام شد.

بنا بر اعلام مصطفی قنبرنژاد، رئیس مرکز صدور آرم طرح ترافیک شهروندان از طریق سایت www.tehran.ir و همچنین از طریق تلفن همراه با شماره #137*می‌توانند آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی دریافت کنند.

وی با تأکید بر اینکه شهروندان می‌توانند از این طریق با قیمت‌های مصوب آرم تهیه کنند، گفت: قیمت آرم طرح ترافیک نوع اول 37 هزار و 440 تومان است که شهروندان می‌توانند از ساعت 6:30 صبح تا 17 در محدوده طرح ترافیک تردد کنند.

به گفته قنبرنژاد، قیمت ‌آرم‌های طرح ترافیک نوع دوم 28 هزار و 800 تومان است که شهروندان می‌توانند از ساعت 10 صبح تا 17 در محدوده طرح ترافیک تردد کنند. همچنین قیمت ‌آرم طرح ترافیک نوع سوم 18 هزار تومان است که شهروندان می‌توانند با خرید این آرم از ساعت 14 تا 17 در محدوده طرح ترافیک تردد کنند.

با توجه به نرخ‌های ارائه شده مشخص می‌شود که همچنان ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک برای عده ای که کمتر از 2 ساعت قصد تردد در طرح ترافیک را دارند، ارزانتر از خرید مجوز روزانه تمام می‌شود.

احمد که هفته ای یک ساعت برای خرید جنس به بازار تهران می‌رود در این ارتباط می‌گوید: «برای من که کمتر از یک ساعت کار دارم و تنها به بازار می‌روم و جنسی را تحویل می‌گیرم و سپس از محدوده طرح ترافیک خارج می‌شوم، پرداخت جریمه 20 هزار تومانی به صرفه تر است.

احمد راست می‌گوید چرا که مطابق اعلام سرهنگ عابدی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، جریمه هر ساعت تردد در محدوده طرح ترافیک 20 هزار تومان است و این در حالی است که اگر رانندگانی مانند احمد که قصد تردد کمتر از یک ساعت را در محدوده طرح ترافیک دارند، در صورت جریمه نهایتا 20 هزار تومان باید پرداخت کنند اما اگر اقدام به خرید مجوز کنند در حالت اول باید 37 هزار و 440 تومان و در حالت دوم 28 هزار و 800 تومان پرداخت کنند.

این مشکل در سال گذشته نیز وجود داشت اما تدابیر ویژه راهنمایی و رانندگی موجب شد تا تردد بیش از یک ساعت برای رانندگان فاقد مجوز طرح ترافیک مقرون به صرفه نباشد چرا که به گفته سرهنگ عابدی، این افراد به ازای هر ساعت تردد در طرح ترافیک باید 20 هزار تومان جریمه پرداخت کنند.

عابدی با بیان اینکه خودروهای فاقد طرح ترافیک سال 95 در صورت ورود غیرمجاز به محدوه طرح ترافیک و زوج و فرد 20 هزار تومان به ازای هر ساعت جریمه خواهند شد، گفت:‌ از صبح فردا تنها خودروهای دارای طرح ترافیک 95 اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک را خواهند داشت و اگر رقم آخر سمت راست پلاک خودرویی نیز با روزهای زوج و فرد همخوانی نداشته باشد مبلغ 20 هزار تومان جریمه خواهند شد.

در این میان تصور نمی‌شود کسی که قصد تردد کمتر از یک ساعت را داشته باشد اقدامی برای خرید مجوزهای طرح ترافیک کند و این بدان معنا است که قیمت جرائم و قیمت مجوزهای روزانه با یکدیگر همخوانی ندارند.

نکته دوم در این میان، نادیده گرفته شدن افرادی در تعیین نرخ مجوزهای روزانه است که قصد دارند کمتر از 3 ساعت در روز و قبل از ساعت 14 در محدوده طرح ترافیک تردد کنند.

در حالیکه قیمت 3 ساعت تردد در ساعت 14 الی 17 حدود 18 هزار تومان تعیین شده است، رانندگان خودروهایی که قصد داند در ساعات دیگر کمتر از 3 ساعت در محدوده طرح ترافیک تردد کنند باید 37 هزار یا 28 هزار تومان پرداخت کنند.

با توجه به مکانیزه شدن ثبت تخلفات و استفاده از دوربین در ثبت ورودهای غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک، به راحتی می‌توان برای رفع این مشکل طرحی در انداخت.

منبع:

باشگاه خبرنگاران جوان



نظرات