1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مشتری جدید پیش روی آزادراه تهران – شمال

مشتری جدید پیش روی آزادراه تهران – شمال

15 اردیبهشت 1395
  • 0

آزادراهی که برای سال‌هایی طولانی نه به خود روی پیمانکاران فعل می دید و نه منابع مالی جدیدی برای پیشرفت و تکمیل کار دریافت می‌کرد، این روزها شرایطی کاملا متفاوت را تجربه می‌کند. شرایطی که در دل آن نه تنها سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی با محوریت پیمانکاران داخلی پیش می‌رود که حتی سرمایه گذاران خارجی نیز طرح هایی متنوع برای آن ارائه می‌کنند.

پس از سال‌ها درجا زدن و نامشخص بودن وضعیت کارگاهی آزادراه تهران – شمال، در طول ماه‌های گذشته وزارت راه بار دیگر با بنیاد مستضعفان به عنوان متصدی اصلی قطعه نخست این راه به تفاهم رسید تا این بار با کنار زدن پیمان‌کار چینی، با استفاده از چند پیمان‌کار ایرانی کار به پیش رود.

چند ماه پس از نهایی شدن این تصمیم که به نظر می‌رسد گره گشا شده و تا فروردین ماه سال 96 به افتتاح قطعه نخست این راه تاریخی منجر خواهد شد، حالا نوبت آن رسیده تا بار دیگر توجه سرمایه گذاران خارجی به این سمت جلب شود.

هیئت اقتصادی همراه رییس جمهور کره جنوبی که پس از سال‌ها به تهران سفر کرده، در چارچوب مذاکرات خود با وزیر راه و شهرسازی ایران، پیشنهادی ارائه کرده‌اند که بر اساس آن می‌توان به ورود و سرمایه گذاری کره‌ای ها در بخش‌های باقی مانده این آزادراه امید داشت.

هرچند به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها روی پیشنهاد خود از قبل کار کرده‌اند اما مطرح کردن این طرح بدون مقدمه باعث شده مقامات ایرانی هرگونه تصمیم در این رابطه را به بررسی‌های بیشتر و مذاکرات آینده منوط کنند.

پیگیری های خبرنگار ایسنا از وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، این موضوع در دستور کار مذاکرات ایران و کره جنوبی قرار نداشته و در حال حاضر دو طرف روی سه سند همکاری ریلی و دریایی کار می‌کنند و بحث درباره آزاد راه تهران – شمال موضوعی بوده که کره‌ای ها بدون مقدمه و از سوی خود مطرح کرده اند.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در پاسخ به این درخواست اعلام کرده است که هرگونه تصمیم در این رابطه به برگزاری جلسات کارشناسی احتیاج دارد که شاید در آینده بتوان روی آنها حساب کرد.

با توجه به نهایی شدن برنامه ریزی‌ها برای تکمیل قطعه نخست این آزادراه‌ در ماه های آینده و اعلام امادگی بنیاد مستضعفان برای ساخت و مشارکت در قطعات دو و سه این آزادراه مشخص نیست آیا ادامه کار باز هم حضور سرمایه گذاران خارجی احتیاج دارد یا می‌توان روی توان داخلی در این رابطه حساب کرد.



منبع: ایسنا



نظرات