1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. لغو تحریم خودرویی ایران از امروز

لغو تحریم خودرویی ایران از امروز

30 دی 1392
  • 2

براساس توافق اولیه ژنو که میان ایران و گروه 1+5 در 3 آذر 1392 درباره برنامه هسته‌ای ایران به امضا رسیده است دو طرف متعهد می‌شوند از روز دوشنبه 30 دی ماه (20 ژانویه 2014) اقدامات متقابل خود را بیش از این گسترش ندهند.ایران به ظرفیت هسته‌ای خود اضافه نمی کند و از آن طرف غربی ها هم بر حجم تحریم های خود نمی افزایند.

مطابق یکی از بندهای این توافق نامه از امروز تحریم‌های غرب بر صنعت خودرو سازی ایران و نیز تحریم‌های مربوط به خدمات مرتبط با این صنعت به حالت تعلیق درخواهد آمد. البته هنوز خبر رسمی از سوی اتحادیه اروپا برای لغو این تحریم ها از صبح امروز منتشر نشده است اما مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند بازرسان آژانس از روز 28 دی وارد ایران شده اند تا بر آغاز اجرای توافق نظارت داشته باشند.

کارشناسان انتظار دارند از این پس وضعیت صنعت خودروسازی ایران که طی دو سال گذشته از تحریم ها آسیب دیده بهتر شود. به عقیده این افراد این امکان وجود دارد که در پی لغو تحریم ها پای شرکت های آمریکایی نیز به ایران باز شود. این شرکت ها که طی 30 سال گذشته و در پی روابط پر تنش دو کشور از بازار ایران خارج شده اند امیدوارند با کاهش تنش ها بین تهران و واشنگتن بتوانند سهمی از بازار ایران را بدست بیاورند.

در مجموع با لغو تحریم‌های بین المللی صنعت خودرو به نظر می‌رسد شرایط برای صنعت خودروسازی کشور که در سال‌های اخیر با مشکل تأمین مواد اولیه روبه رو بودند تا حدودی برطرف شود اما عمده کارشناسان این بخش معتقدند همراستای لغو تحریم‌های بین المللی بزرگ‌ترین مشکل فعلی خودروسازان تحریم‌های داخل کشور است که دولت می بایست تدابیری را برای کاهش تحریم‌های داخلی ازجمله خریدهای نقدی و کمبود نقدینگی خودروسازان به‌کار گیرد.

محمدرضا نجفی‌منش عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان در همین ارتباط بر تأثیرات قابل توجه تحریم‌های داخل کشور بر مشکلات تولیدکنندگان و به‌ویژه خودروسازان اشاره کرد و گفت: کاهش تحریم‌های بین المللی به‌تنهایی کمکی به صنعت خودروی کشور نخواهد کرد.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان بر بلاتکلیفی خودروسازان در موضوع قیمت گذاری خودرو نیز تأکید کرد و افزود: ماه‌های متعددی است که هرروز وزارت صنعت و شورای رقابت بر سر قیمت گذاری خودرو با یکدیگر اختلاف نظر دارند و در نهایت با تعیین شورای رقابت به‌عنوان مرجع رسمی هنوز خبری از رفع بلاتکلیفی قیمت گذاری خودرو نیست.

حال باید منتظر ماند و دید با لغو تحریم های بین المللی که اتحادیه اروپا اجرای آن را از امروز اعلام نموده است مشکلات صنعت خودروسازی در عرصه بین المللی کاهش خواهد یافت یا خیر. البته مسئولان کشور هم باید در کنار لغو تحریم ها با اتخاذ سیاستی منسجم برای رفع مشکلات داخلی این صنعت راهکارهای مناسبی را به کار گیرند.


منبع تسنیم


نظرات

  • reza reza (3 بهمن 1392 ساعت 05:14)

    عزیز دل
    lind
    کلمه ( افزایش ) رو با ( کاهش ) عوض کنی حرفت منطقی تر بنظر میرسه
    :)))))))))))

  • lind lind (1 بهمن 1392 ساعت 20:15)

    خودرو سازان بعلت کاهش قیمت دلار برای بهبود وضعیت کارخانجات وکمک به کارگران خودرو ساز قیمت خودروهارو خواهشا 20%تا 40% گران کنید تا با کاهش دلار ضربه به این صنعت ملی و مردمی نخورد با افزایش قیمت خودرو مشت محکمی بر دهن استکبار بویژه امریکا خواهیم زد که صنعت خودرو ما با کاهش قیمت دلار همچنان پیشتاز افزایش است به امید موفقیت گروه خودرو ساز