1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. کیفیت تنها با قانون و نظارت به ‌دست می‌آید

کیفیت تنها با قانون و نظارت به ‌دست می‌آید

6 تیر 1396
  • 0

کیفیت در خودرو مسئله‌ای است که در سراسر جهان درباره آن سخن گفته می‌شود اما برخی کشورهای دنیا به‌سادگی از کنار آن گذشته و اهمیتی برای آن قائل نمی‌شوند. خودرو از جمله کالاهایی است که کیفیت و به‌ویژه ایمنی در آن مهم‌ترین رکن است.

 کیفیت تنها با قانون و نظارت به ‌دست می‌آید

ستاره‌دار شدن خودروها در بسیاری از نقاط دنیا به معنی باکیفیت بودن آنهاست. از سویی، نظرات مشتریان در نظرسنجی‌هایی که از سوی موسسات مختلف درباره ارزیابی کیفیت خودرو انجام می‌شود روی دیدگاه دیگر مشتری‌ها تاثیر می‌گذارد. ازاین‌رو، شرکت‌های خودروسازی به این نظرسنجی‌ها توجه دارند. در دنیا موسسات و شرکت‌های معروف مختلفی هستند که هر سال فهرست خودروهای باکیفیت یا قابل‌اعتماد را منتشر می‌کنند. از جمله این موسسات نام‌آشنا می‌توان به «جی‌دی‌پاور» JD Power و «کانسومر ریپورتز»Consumer Reports اشاره کرد که هر سال با بررسی خودروها و نظرسنجی به بهترین‌های خودرو در جهان می‌رسند.موسسه کانسومر ریپورتز Consumer Reports در سال ۲۰۱۶م (۹۵-۹۴) نیز به روال هر سال فهرستی از قابل‌اعتمادترین خودروها ارائه کرده است.

برای مشخص شدن برترین‌های هر کلاس، این نشریه به پژوهش از ۵۰۰ هزار مخاطب نسخه دیجیتالی خود که دارای خودروهای مختلفی بودند پرداخته و براساس ۱۷ عامل خودروها را موردارزیابی قرار داد.این شاخص‌ها شامل ایرادهای کوچک و بزرگ مانند صدای آزاردهنده ترمز، شکستگی تزئینات داخلی، مشکل در جعبه‌دنده بدون سرویس وارانتی و مشکلات مرتبط با سیستم ۴ چرخ متحرک می‌شود.نگاهی گذرا به فهرست منتشر شده نشان می‌دهد که خودروهای آسیایی – به‌ویژه مدل‌های مختلف تویوتا – مشکلات کمتری در مقایسه با محصولات امریکایی و اروپایی دارند.از بین ۱۴ بخش بررسی شده، ۹ نماینده از گروه تویوتا (تویوتا و لکسوس) به عنوان قابل اعتمادترین خودرو دست یافته‌اند که رقمی درخور تحسین است.حضور دو نماینده از کره در این بخش نیز در نوع خود جالب توجه است. در طرف مقابل و در ستون کم‌اعتمادترین‌ها نام ۱۲ خودرو امریکایی دیده می‌شود که برخی از آنها جزو معروف‌ترین‌های کلاس خود هستند.اما هر یک از کشورها نیز برای خود مجموعه‌ای از قوانین را تدوین کرده‌اند که برای ارزیابی کیفیت خودرو از آن استفاده می‌کنند.

ایتالیا و ای‌وی‌اس‌کیو

«آنفیا» ANFIA یا اتحادیه ملی صنایع خودروسازی ایتالیا برای تضمین کیفیت خودروها نهادی به‌نام «ای‌وی‌اس‌کیو»AVSQ را دارد که سرنام عبارت «اتحادیه ارزیابی سازوکار کیفیت» است. این سند در سال ۱۹۹۴ (۷۳-۷۲) برای رسیدن به کیفیت موردنیاز خودرو ایجاد شد و در سال ۱۹۹۶م (۷۵-۷۴) به سازوکارهای لازم دراین‌باره رسید. هلدینگ ایتالیایی «فیات اس‌پی‌ای»Fiat S.p.A صاحب همه شرکت‌های سازنده تجهزات اصلی از جمله آلفا رومئو، اینوسنتی، لانسیا، مازراتی و فراری از این سند به‌عنوان پایه ایجاد کیفیت در فرآیند تولید خود استفاده می‌کند. تمامی قطعات و تجهیزات تولیدشده در فیات باید استاندارد ای‌وی‌اس‌کیو را داشته باشند.

این استاندارد حتی برای واحدهای امریکایی این شرکت نیز ضروری است. فیات همچنین دو استاندارد فرانسوی «ای‌ای‌کیواف»EAQF و آلمانی «وی‌دی‌ای ۶/۱» را پذیرفته است. تولیدات فیات همچنین باید با استاندارد «کیواس۹۰۰۰»از امریکا سازگار باشند. استاندارد ایتالیایی ای‌وی‌اس‌کیو شباهت زیادی به کیواس-۹۰۰۰ امریکایی دارد. این استاندارد همچنین با برخی استانداردهای اروپایی دیگر از جمله ای‌ای‌کیواف و وی‌دی‌ای همپوشانی دارد. این نوع استاندارد روی دو بخش تاکید دارد: نخست بررسی ثبات فرآیند تولید قطعات و تجهیزات خودرو و دوم توسعه محصول از مرحله طراحی تا سازگاری و تکمیل تمامی مراحل تولید که اگر خودروها این استاندارد را به‌دست آورند می‌توانند نمره قبولی بگیرند. استاندارد ایتالیایی با همتای امریکایی خود در ۵ بخش متفاوت است.

در این استاندارد مشتری‌ها باید صلاحیت سازوکار کیفیت را برای فرآیند تامین، محصولات و برنامه‌های کنترلی تایید کنند؛ تامین‌کنندگان باید مشتری‌ها را از سطح کیفیت محصولات تولیدکننده ازسوی پیمانکاران زیرمجموعه باخبر نگه دارند؛ تامین‌کنندگان باید به تغییرات پیشنهادشده برای محصولات و فرآیند توجه نشان داده و این تغییرات را اعمال کنند؛ تامین‌کنندگان باید روش‌های ارائه و آزمایش نمونه‌های اولیه و نیز نمونه‌های پیش‌تولید را به مشتریان توضیح دهند؛ درنهایت گزارش‌هایی که شامل مشخصات و تغییرات در مشخصات محصول هستند باید همراه با همه نمونه‌های محصول باشند. هلند و ترکیه که سازوکار ملی برای کیفیت در خودروسازی ندارند، اکنون از استاندارد کیفی ای‌وی‌اس‌کیو ایتالیا برای ثبت تامین‌کنندگان خود استفاده می‌کنند.

فرانسه و ای‌ای‌کیواف

استاندارد کیفی «ای‌ای‌کیواف» EAQF که در بالا هم به آن اشاره شد، سند مبتنی بر استاندارد ایزو۹۰۰۱ فرانسوی‌ها برای خودروسازی است. این سند وقتی به انگلیسی ترجمه شد به این شکل درآمد و کوتاه‌شده ۴واژه ارزیابی، اشتیاق، کیفیت و تامین‌کننده است. این سند استاندارد از سوی سیتروئن، فیات، پژو اس‌ای و رنو رعایت می‌شود و از سوی «گروه مطالعه صدور مجوز خودرو» تنظیم شده است. قوانین عملی خودرویی «جی‌ای سی‌ای»GECA بخش‌هایی از ای‌ای‌کیواف را شفاف‌سازی می‌کند. این بخش از قوانین کیفی خودروسازی در فرانسه مقامات را حسابرسی کرده و به صدور گواهی برای بدنه خودروها می‌پردازد؛ قوانین را برای ارزیابی سازوکار کیفیت خودروها براساس ای‌ای‌کیواف مشخص می‌کند و اطلاعات لازم درباره طبقه‌بندی نیازها و ملزومات را ارائه می‌دهد.

خودروسازهایی که گواهینامه ایزو۹۰۰۰ دارند باید یک رویه مجزا با هدف دریافت ای‌ای‌کیواف را طی کنند. در ایتالیا و فرانسه قوانین مربوط به بررسی کیفیت خودروها به طور تقریبی مشابه است اما هریک از آنها از روشی متفاوت برای طبقه‌بندی استفاده می‌کنند و تفاوت‌ها در روش‌هاست اما در کلیت تفاوت چندانی وجود ندارد.

آلمان و وی‌دی‌ای ۶/۱

سند آلمانی‌ها برای کیفیت خودروسازی «وی‌دی‌ای ۶/۱» ۱/۶ VDA نام دارد. این سند کیفیت را «انجمن صنایع خودرو آلمان» تدوین کرده است. این سند در سال ۱۹۹۸م (۷۷-۷۶) منتشر و در اول ژانویه ۱۹۹۹م (دی ۷۷) معتبر شد. این سند را یک گروه ۲۷ نفره از نقش‌آفرینان مهم خودروسازی آلمان از جمله دایملر، آئودی، ب‌ام‌و و فولکس‌واگن نوشتند. این سند درواقع سند جامع‌تری نسبت به استاندارد ایزو ۹۰۰۱ بود. این سند مجموعه‌ای از چند سند پیشین را در خود داشت و به یک سازوکار جامع استاندارد برای خودروسازهای آلمانی تبدیل شد. از ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۷ (مهر ۷۶) فولکس‌واگن، دایملر و ب‌ام‌و موظف شدند گواهی‌های لازم منطبق با این استاندارد را دریافت کنند.

وی‌دی‌ای از دو بخش اساسی تشکیل شده است. یک بخش درباره مدیریت مسئولیت‌ها و راهبردهای کسب‌وکار است و بخش دیگر درباره ملزومات فرآیند و محصول صحبت می‌کند. این دو بخش مهم شامل ۲۳ عنصر هستند. در بخش مدیریت این سند درباره معضلاتی چون بازرسی کیفیت داخلی، آموزش و کارکنان، ایمنی محصول و نیز راهبردهای شرکتی صحبت می‌شود. محصول و فرآیند نیازهایی مانند کنترل طراحی، برنامه‌ریزی فرآیند، خرید، کنترل فرآیند، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه، ثبت کنترل کیفیت و تکنیک‌های آماری در خود دارد.



نظرات