1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بنزین چقدر گران می شود؟

بنزین چقدر گران می شود؟

3 دی 1392
  • 4

یک نماینده مجلس گفت: «اگر دولت قصد دارد به همین تعدادی که اکنون یارانه دریافت می کنند همان مبلغ 45500 تومان را بدهد، قیمت بنزین حدود 1000 تا 1200 تومان خواهد شد. اما اگر دولت قصد دارد بخش هایی از یارانه بگیران را حذف کند و یارانه را صرفا میان نیازمندان توزیع کند با 200 تومان افزایش قیمت در بنزین نیز می تواند کسری خود را تامین کند.»

قیمت بنزین به چگونگی اجرای فاز دوم بستگی دارد

عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «از برنامه 5 ساله سوم به بعد قرار بود سالانه 20 درصد بر قیمت بنزین افزوده شود و در پایان برنامه، بنزین 100 درصد با قیمت آزاد توزیع شود.»

وی ادامه داد: «این اتفاق رخ نداد و در مجلس هفتم متاسفانه طرح تثبیت قیمت ها تصویب شد و برنامه را اصلاح کردند.»

این نماینده مجلس اظهار کرد: «اکنون هر نوع قیمت گذاری بنزین باید بر اساس یک مبنا و پارامتر صورت بگیرد. اگر دولت برای جبران کسری پرداخت یارانه نقدی به مردم قصد دارد قیمت بنزین را افزایش دهد، میزان آن کاملا مشخص است.»

وی ادامه داد: «یعنی دولت اکنون از محل منابع طرح هدفمندی یارانه ها حدود 28 هزار میلیارد تومان درآمد دارد، در حالی که پرداختی دولت حدود 42 هزار میلیارد تومان است. لذا دولت این کسری خود را با توجه به میزان مصرف روزانه بنزین باید محاسبه کند که چه مقدار بر قیمت بنزین افزوه شود تا کسری آن جبران شود.»

یوسفیان گفت: «در قانون هدفمندی یارانه ها این اختیار به دولت داده شده که قیمت انرژی را خود تعیین کند و اینکه وجوه حاصل از درآمد هدفمندی را چگونه و به چه مقدار توزیع کند. منتهی این اختیار برمی گردد به اینکه دولت چه برنامه ای برای ادامه طرح هدفمندی دارد.»

وی ادامه داد: «اگر دولت قصد دارد به همین تعدادی که اکنون یارانه دریافت می کنند همان مبلغ 45500 تومان را بدهد، قیمت بنزین حدود 1000 تا 1200 تومان خواهد شد. اما اگر دولت قصد دارد بخش هایی از یارانه بگیران را حذف کند و یارانه را صرفا میان نیازمندان توزیع کند با 200 تومان افزایش قیمت در بنزین نیز می تواند کسری خود را تامین کند.»

وی افزود: «لذا قیمت بنزین در سال آینده به برنامه دولت در چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بستگی دارد.»

یوسفیان با بیان اینکه اگر قرار باشد افزایش قیمت بنزین سراسری باشد و کسی معافیت (مانند تاکسی ها و خودروهای بین شهری) نداشته باشد، گفت: «امکان دارد وضعیت تورم قابل کنترل نباشد.»

وی تصریح کرد: «لذا در شرایط فعلی دولت اگر می خواهد 45500 تومان را به تمام افراد بدهد قیمت بنزین تا حدود 1200 تومان افزایش خواهد یافت.»

یوسفیان درباره نظر مجلس پیرامون قیمت بنزین گفت: «از آنجا که مجلس این موضوع را به دولت تفویض کرده نظری ندارد، اما مانند دوره های قبل اگر ببیند دولت در حال انجام کاری است که ممکن است برای اقتصاد مشکلی ایجاد شود حتما ورود پیدا خواهد کرد. مانند زمانی که مجلس با تصویب قانون اجازه اجرای فاز دوم هدفمندی را نداد و یا تصویب کرد دولت نمی تواند منابع حاصل از محل ماب التفاوت فروش ارز را در هدفمندی هزینه کند.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: «مشکل دولت در پرداخت یارانه نقدی به خانوارها است، ضمن اینکه سهم تولید، صنعت، کشاورزی و بهداشت و سلامت را نداده است و تا دولت این مشکلات را حل و فصل نکند بعید است بتواند اقدام جدیدی داشته باشد.»

جامعه از نظر روانی کشش افزایش قیمت بنزین را ندارد

اما عبدالله تمیمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «وزارت نفت طرحی درباره چند نرخی کردن قیمت بنزین ارائه کرده است. اما کمیسیون انرژی مجلس فعلا و در شرایط کنونی مخالف گران شدن قیمت بنزین چه به صورت تک نرخی و چه به صورت چند نرخی است.»

وی ادامه داد: «علت مخالفت کمیسیون این است که جامعه از نظر روانی کشش افزایش قیمت بنزین را ندارد. بنزین محصولی است که از قِبَل گرانی آن خیلی از محصولات دیگر نیز گران می شود.»

تمیمی در پاسخ به این سوال که به هر حال دولت با مجوزی که از سوی مجلس دارد می تواند 38 درصد قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد؟، گفت: «با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی این کار به صلاح نیست و اگر قرار باشد دولت چنین کاری را انجام دهد، مجلس در مجوز خود تجدیدنظر خواهد کرد.»

وی خاطرنشان کرد: «اگرچه قیمت بنزین در ایران و نسبت به دیگر کشورها ارزان است اما در شرایط کنونی بنزین نباید از قیمت فعلی بیشتر شود چراکه تبعات اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت.»

تمیمی تاکید کرد: «لذا کمیسیون انرژی اصرار دارد در شرایط کنونی قیمت بنزین افزایش پیدا نکند.»


منبع فرارو


نظرات

  • حاج احمد حاج احمد (26 فروردین 1393 ساعت 15:29)

    با سلام درود به دولت مردان ..
    بسمه تعالی : هستن کسانی که دستشان به دهنشان میرد و اصلا برایشان مهم نیست که تورم باشد یا نباشد حامل انرژی گران شود یا نشود ولی موضوع اینجاست که همه مردم ایران که در رفاه نیستند ! کسانی هستند که برای نان شبشان احتیاج کمک هستند خواهشمند است کمی به فکر این قشر کم درآمد باشند من جمله بازنشستگانی که کمتر از یک میلیون حقوق و مزایا دارند که با این تورمی که هست و تورم در پیش رو اقلا بتوانند پول برق و گاز و آب و تلفن و غیره و غیره...شرمنده خانواده شان نشوند و دعا گوی این دولت خدمتگذار باشند دولت ...باتشکر ...

  • محمدرضا محمدرضا (5 دی 1392 ساعت 05:04)

    باسلام
    دوستان بنظر من با آزدا شدن نرخ حاملهای انرژی وسایر موارد ودرعوض پرداخت یارنه های بسیار ناچیز به مردم ،وافزایش لجام گسیخته قیمتها که کمر بساری ازمردم و شکست دولت حق همچینم کاری رو نداره ، دولت بیاد جلو مفسدین اقتصادی رو بگیره اون وقت خیلی چیزا حل میشه

  • محمد محمد (4 دی 1392 ساعت 08:55)

    اینقدر بگین آیا گران میشود؟ تا مردم بگن قبول .گران شود اصلا چرا باید گران شود تنها دلخوشی مردم همین چیزاست خون مردم رو جوش نیارید

  • علی علی (3 دی 1392 ساعت 13:46)

    سلام . درود بر شما زحمتکشان ما مردم . خیلی سختی میکشین که به ما خدمت کنین مرسی ، اما من هم به نوبه خودم از تصمیم شما برگران شدن هر کالایی منجمله بنزین آمادگی خودم را اعلام میدارم و از گران نمودن همه چیز که قبلا اطلاع میدهید و سپس گران میکنید کمال تشکر را دارم . بسیار ممنون هستم که میخواهید گران کنین . پبشاپیش دست گلتان درد نکند.