1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بررسی دلایل فروش پایین خودروسازان در سه ماه ابتدایی سال،بازاریابی ضعیف، انتظار برای افزایش قیمت و انتخابات ریاست‌جمهوری

بررسی دلایل فروش پایین خودروسازان در سه ماه ابتدایی سال،بازاریابی ضعیف، انتظار برای افزایش قیمت و انتخابات ریاست‌جمهوری

22 خرداد 1396
  • 0

بررسی دلایل فروش پایین خودروسازان در سه ماه ابتدایی سال
بازاریابی ضعیف، انتظار برای افزایش قیمت و انتخابات ریاست‌جمهوری

وضعیت فروش خودرو در کشور ما تابع شرایط مختلفی است. گاهی خرید خودرو با هیجان رو‌به‌رو و گاهی هم نخریدن خودرو همگانی می‌شود. در این بین البته خودروسازان نیز منفعل عمل می‌کنند، یعنی به‌جای اینکه مردم را همراه خود و بازار را برای فروش بیشتر تحریک کنند، به نظر می‌رسد با مردم همراه می‌شوند و عملا فروش خودرو را به دست فراموشی می‌سپارند.

 بازاریابی ضعیف، انتظار برای افزایش قیمت و انتخابات ریاست‌جمهوری

به‌طور سنتی اصل فروش خودرو در کشور ما در ماه‌های پایانی سال و همچنین در تابستان انجام می‌شود. در سال گذشته شاهد فروش‌های ویژه خودروسازان به‌خصوص ایرا‌ن‌خودرو در ماه‌های پایانی سال بودیم. با طرحی که از سوی ایران‌خودرو و چند خودروساز دیگر پیگیری شد، خودروهایی که در ماه‌های پایانی سال به مشتریان تحویل داده می‌شدند، پلاک سال ۹۶ دریافت می‌کردند. همین موضوع باعث علاقه‌مندی مردم به خرید از خودروسازان شد و شاهد بودیم فروش خودرو افزایش یافت.

اما ماه‌های ابتدایی سال همواره با کمترین میزان فروش همراه است. هرچند مطابق آخرین گزارش‌ها از وضعیت میزان تیراژ خودروسازان، شاهد تولید بیش از ۲۰۰ هزار خودرو از ابتدای سال تا نیمه‌ نخست خرداد‌ماه بوده‌ایم که این امر نشان از افزایش تولید نسبت به سال گذشته دارد. اما به گفته برخی کارشناسان و البته مسئولان فروش خودرو همچنان در ماه‌های ابتدایی با تعداد کمی همراه است.

یکی از دلایل آن، مساله قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت باشد. با وجود افزایش قیمت خودرو به‌دلیل افزایش نرخ بیمه در ابتدای سال، قرار است تا ماه آینده افزایش قیمت دیگری از سوی شورای رقابت اعلام شود. همین موضوع باعث می‌شود خودروسازان نیز چندان طرح و برنامه‌ای مانند ماه گذشته برای سه‌ماه ابتدایی نداشته باشند و در انتظار تابستان و شروع مسافرت‌ها هستند تا بتوانند میزان فروش خود را بالا ببرند و مانند سال گذشته، امسال را نیز با موفقیت طی کنند.

البته در این میان طرح‌هایی مانند طرح مناسبتی (ماه رمضان) وجود دارد که به نظر نمی‌رسد نسبت به طرح و شیوه‌های فروش مانند اواخر سال گذشته بتواند میزان قابل‌توجهی رشد فروش به همراه داشته باشد.

سال گذشته شاهد رونمایی از چند خودروی جدید از سوی خودروسازان بودیم اما همچنان برخی از این خودروها به بازار عرضه نشده‌اند. به عقیده بسیاری از کارشناسان با عرضه این خودروها تغییر و تنوع مطلوبی را در بازار خواهیم داشت که موجب افزایش فروش و رونق هرچه بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر برخی کارشناسان عقیده دارند که در این زمینه ضعف عملکرد در بازاریابی نیز بی‌تاثیر نیست.

در همین زمینه حسین شاکری، کارشناس بازاریابی با بیان اینکه صنعت خودروی ایران در حوزه بازاریابی بسیار تازه‌کار است و هنوز برای آن‌که بتواند به اهداف خود برسد، راه بسیاری باید بپیماید، می‌گوید: «بزرگ‌ترین چالش این روزهای صنعت خودروی کشور مساله برندینگ است.»

وی با عنوان این مطلب که در تمام برندهای معروف جهانی ابتدا برای محصول جدید خود بازاریابی می‌کنند و سپس دست به فروش می‌زنند، گفت: «در ایران می‌خواهند محصول‌شان را بفروشند. اگر در سازمان‌ها و صنایع ما بازاریابی به معنای واقعی شکل گیرد، فروش خود‌به‌خود به وجود خواهد آمد اما مشکل فعلی ما این است که ابتدا محصول را می‌فروشیم و سپس بازاریابی انجام می‌دهیم. این روند در دنیا برعکس اتفاق می‌افتد. وقتی ابتدا برای محصول بازاریابی مناسب رخ دهد، این روند، فروش و توسعه حضور در بازار را به‌همراه خواهد داشت.»

اما فروش کم در ماه‌های ابتدایی سال دلایل دیگری نیز دارد. امسال علاوه‌بر سنت هر ساله که در این ماه‌ها فروش خودرو کم می‌شود، مساله انتخابات ریاست‌جمهوری و تشکیل دولت دوازدهم بود که احتمالا منجر به تغییر در برخی سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با آمدن تیم جدید می‌شود. حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نظر می‌رسد با تثبیت شرایط سیاسی کشور و استقرار دولت دوازدهم، به مرور بازار خودرو از رکود خارج و آثار رونق این بازار از نیمه‌دوم سال جاری نمایان خواهد شد، در خصوص علل کاهش فروش خودروسازان می‌گوید: « طبق معمول بازار در ماه‌های ابتدایی سال بیشتر حالت صبر و انتظار به خود می‌گیرد و خریداران و مصرف‌کنندگان خودرو منتظر می‌مانند تا وضعیت قیمت‌گذاری‌ها، حجم تولید و مواردی از این دست مشخص شود».

وی همچنین انتخابات را در رکود بازار خودرو بی‌تاثیر ندانست و اظهار کرد: «امسال این بازار به‌دلیل اثرات روانی ناشی از انتخابات با کاهش جدی معاملات مواجه شده است.»

این عضو کمیسیون صنابع مجلس با اشاره به این موضوع که صنعت خودرو در سال‌های ۹۴ و ۹۵ توانست تا حدودی از رکود خارج شود، افزود: «رکود بازار خودرو ریشه در سال‌های ۹۰ و ۹۱ دارد. سال گذشته ۱,۵ میلیون دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.» فولادگر با بیان اینکه برای خروج از رکود بازار خودرو علاوه‌بر موارد مزبور باید به مولفه‌های اساسی دیگری نیز توجه شود، می‌افزاید: «از جمله باید به رقابت‌پذیری، کیفیت، ایمنی، قیمت و خدمات پس از فروش توجه ویژه شود.»

منبع : دنیای خودرو



نظرات