1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مذاکره با آلمان‌ و ایتالیا برای تولید خودرو

مذاکره با آلمان‌ و ایتالیا برای تولید خودرو

4 مرداد 1396
  • 1

معاون برنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در اظهاراتی به انجام مذاکرات جدید خودرویی با شرکت‌های آلمانی‌،‌ ایتالیایی و کره‌ای خبر داد.

 مذاکره با آلمان‌ و ایتالیا برای تولید خودرو

کلیف قرارداد ایدرو و رنو به کجا رسید؟ ابتدای امر پیش‌بینی شده بود که این قرارداد تا پایان سال ۱۳۹۵ نهایی شود اما همچنان با گذشت حدود چهار ماه از سال جدید زمان نهایی امضای قرارداد مذکور مشخص نیست.

در زمینه قرارداد با رنو سرمایه‌گذاری مشترک ایدرو با رنو مدنظر قرار گرفته و مذاکرات طولانی انجام شده است که با نزدیک شدن به مراحل پایانی کار پیش‌بینی می‌کنیم قرارداد همکاری مشترک به زودی منعقد شود. باید بدانیم اولین بار است که ایدرو به صورت مستقیم با یک بنگاه خودروسازی وارد همکاری شده و هدف‌های مختلفی از جمله توسعه کیفیت، ساخت داخل، صادرات، انتقال و توسعه تکنولوژی و افزایش قدرت رقابت‌پذیری از جمله مسائل مورد نظر ماست و امیدواریم در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس ایدرو به توافق نهایی برسیم.

طبیعی است طرفین قرارداد به دنبال منافع حداکثری خود هستند و ما به دنبال این هستیم که خود را تبدیل به یک بازار صرف برای محصولات رنو نکنیم و از ابتدا تاکید داشتیم داخلی‌سازی تکنولوژی و بومی‌سازی مدنظر قرار گیرد و علاوه بر این با صادرات ۳۰ درصدی تولید مشترک در بازارهای بین‌المللی عرضه شود. به همین منظور ایدرو در روند مذاکرات خود با رنو به صورت قوی ورود پیدا کرده و به جد خواستار تولید مشترک، سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات مشترک است. این مذاکرات مابین ایدرو و رنو در شرف نهایی شدن است و اگر همین گونه پیش برود تا پایان دولت یازدهم به طور حتم شاهد امضای قرارداد خواهیم بود. ما تنها نمی‌خواهیم در داخل کشور قطعات مونتاژ شود و بازارمان را در اختیار فرانسوی‌ها قرار دهیم بلکه قصد داریم جزیی از فرایند تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات باشیم.

در ارتباط با قراردادهای دیگر خودرویی نیز که ایدرو در دستور کار قرار داده و یا در حال مذاکره با طرف‌های خارجی است توضیح دهید؟آیا قصد ندارید که غیر از فرانسوی‌ها با سایر کشورها نیز وارد همکاری شوید و به جز رنو قرارداد دیگری نیز امضا کنید؟

این مساله در دستور کار است و مذاکرات بسیاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت‌های آلمانی، کره‌ای، ایتالیایی و... انجام داده است، اما سازمان در چارچوب استراتژی‌های خود و با توجه به علاقه‌مندی طرف خارجی اقدام می‌کند. ما از هر کشوری که سرمایه‌ گذاری مشترک، تولید مشترک و صادرات مشترک را در صنعت خودرو مدنظر قرار دهد، استقبال می‌کنیم.

پیشنهاد جدی‌ دیگری نیز از سوی شرکت‌های خودرویی به ایدرو ارائه شده است؟

بله. درخواست برخی شرکت های معتبر جهانی در این زمینه جدی است و پیشنهادهایی را ارائه و تمایل خود را مطرح کرده‌اند. مذاکرات در این راستا در حال انجام است و باید ببینیم کار چگونه پیش می‌رود و قطعا همان روندی که برای رنو شکل گرفته، در مورد سایر قراردادها نیز شرایط مدنظر مبنی بر سرمایه‌گذاری مشترک، تولید مشترک و صادرات مشترک در دستور کار خواهد بود .

منبع ایسنا


نظرات

  • کیومرث کیومرث (4 مرداد 1396 ساعت 14:35)

    معلوم نیست چرا وقتی قرار است خودرو چینی تولید کنند اول تولید میشود بعد مذاکره میکنند اما در مورد خودرو های اروپایی و کره ای اول مذاکره میکنند بعد تولید نمیشود.