1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دغدغه‌ وزارت صنعت در مورد چگونگی ورود شرکت‌های خارجی‌

دغدغه‌ وزارت صنعت در مورد چگونگی ورود شرکت‌های خارجی‌

14 دی 1395
  • 0

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل عدم توجه و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، گفت: وزارت صنعت در چگونگی ورود شرکت‌های خارجی‌ به کشور دغدغه‌ای ندارد و این برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

فریدون احمدی با تأکید بر لزوم توجه عملی به مقوله اقتصاد مقاومتی از سوی نهادهای سیاست‌گذار، اظهار داشت: علی‌رغم تأکید صریح مقام معظم رهبری در رابطه با تطابق تصمیمات دولت با اقتصاد مقاومتی و لزوم نظارت و حفظ جایگاه کشور در ورود شرکت‌های خارجی، متاسفانه هیچ دغدغه‌ای در وزارت صنعت در این خصوص وجود ندارد.

وی اظهار داشت: همه آنهایی که در تجارت های پر سود مانند خودروسازی از ظرفیت بازار بکر و پر سود ایران بهره مند شده بودند و در سال‌های اخیر با بی‌اخلاقی در راستای تحریم‌های ظالمانه غرب به ما پشت کردند، اکنون با هر شیوه و شکلی که خودشان می‌پسندند، بر می‌گردند و وزارت صنعت برایشان فرش قرمز پهن می کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: هنوز وزیر صنعت در مورد بازگشت و قرارداد شرکت‌های پژو و سیتروئن فرانسه توضیح کاملی نداده و معلوم نیست این شرکت‌ها که پس از بیش از دو دهه فعالیت در کشور گستاخانه کار را رها کرده و رفتند و دوباره برگشتند چه امتیاز یا غرامتی برای شرکت های ایرانی طرف قرارداد خود در نظر می‌گیرند.

احمدی با اشاره به بازگشت شرکت هیوندای کره به ایران با تظاهر به تولید، گفت: متأسفانه چیزی که تحت عنوان تولید خودروهای هیوندای کره در ایران در بوق و کرنا شده است یک نمایش بیش نیست و این خودروها به صورت CKD وارد کشور می شوند که در عمل تفاوتی با CBU یا همان واردات ندارد و به لحاظ کیفی نیز معلوم نیست در کره تولید می‌شود یا در ترکیه و یا در هند؟

وی تصریح کرد: در این خودروها حتی یک درصد هم تولید صورت نمی‌گیرد و برای این کار به کارخانه هم نیاز ندارند، در صورتی که در این حالت از امتیاز ارز مبادله ای استفاده می‌کنند و الزامی هم برای از رده خارج کردن خودروی فرسوده ندارند که این موضوع یک رانت است و در مغایرت و حرکت در خلاف جهت با اقتصاد مقاومتی و آنچه که رهبر معظم انقلاب در خصوص اقدام و عمل واقعی در این حوزه فرمودند، است.

این نماینده مجلس ادامه داد: اخیراً تبلیغاتی مبنی بر تولید و عرضه خودروی هیوندای I20 توسط کرمان موتور در سطح کشور دیده شده و شنیده می شود قصد پیش فروش این خودرو را به مردم دارند که با توجه به عدم صدور هرگونه مجوز قانونی و شماره گذاری این خودرو، این اقدام خلاف قانون و بی اخلاقی و بی احترامی به جامعه و حقوق مصرف کننده و مردم است و وزارت صنعت باید با این نوع مسائل بر خورد کند.

قائم مقام وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید بر لزوم ورود نهاد سیاست‌گذار و توجه به حقوق تولیدکنندگان داخلی و احقاق حق آنها، گفت: شرکت هیوندای کره تولید و عرضه محصولات خود را در ایران با شرکت خودروسازان راین شروع کرده و با وضع تحریم‌های ظالمانه ضمن همراهی غربی‌ها به صورت یک طرفه همکاری خود را رها کرده و حال که بازگشته باید ابتدا تکلیف ضرر و زیان شریک اول او و سرمایه گذاری سنگین قبلی صورت گرفته، خط تولید احداث شده شرکت راین که با عده‌ای مهندس و کارگر رها شده روشن شود.

احمدی با اشاره به پیگیری وزیر صنعت برای لغو جریمه ۳۰۰۰ میلیاردی یک برند کره‌ای، گفت: گویا وزیر صنعت به کره‌ای ها علاقه مند است، چون در رابطه با آنها بسیار سخاوتمندانه و گرم برخورد می کند که جای گله مندی وجود دارد. وی افزود: متأسفانه وزارت صنعت به مکاتبات قبلی در این رابطه پاسخ روشنی نداده است و ما در مجلس مجبور به طرح سوال از وزیر صنعت شدیم.

منبع:فارس



نظرات