1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ایران , قطب قطعه‌سازی در منطقه

ایران , قطب قطعه‌سازی در منطقه

12 مرداد 1395
  • 0

صنعت خودرو در ایران، دومین صنعت به لحاظ کارآفرینی و حجم نیروی کار محسوب می‌شود. خوشبختانه جریان صنعت خودرو با حضور شرکت‌های خارجی در حال تغییر است اما چنانچه با وجود همکاری‌ها جریان گذشته بر این صنعت ادامه یابد حاصل تلاش ۵۰ ساله در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور آسیب جدی خواهد دید.

در این شرایط باید از منابع داخلی و خارجی برای توسعه صنعت قطعه‌سازی کشور بهره برد چرا که با ارتقای سطح کیفی قطعات و تولید رقابتی می‌توانیم شاهد تحولی عظیم در صنعت خودرو کشور باشیم. صنعت قطعه‌سازی ایران به‌واسطه شرایط و امکانات موجود در بخش‌های مختلف، می‌تواند به قطب قطعه‌سازی در منطقه تبدیل شود. هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های خارجی تمایل دارند از انرژی و مواد اولیه ارزان و همچنین دانش فنی و سرمایه‌ای که در شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی نهادینه شده و همچنین نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و پرانگیزه‌ای که در ایران وجود دارد بهره ببرند.

با رونق در اقتصاد کشور و رفع مشکل نقدینگی و پرداخت مطالبات در این صنعت، صنعت قطعه‌سازی کشور نیز از این جریان منتفع خواهد شد و آرام آرام می‌توان در مسیر پیشرفت گام برداشت.

با فراهم کردن بستر و رفع موانع موجود و حضور سرمایه‌گذاران خارجی به طور قطع بخشی از مشکلات اقتصادی صنایع برطرف و با ایجاد تحرک در صنایع تولیدی شاهد رفع رکود از اقتصاد کشور خواهیم بود. برخی اظهارات مبنی بر کیفیت پایین خودروها ناشی از ارائه نشدن قطعات با کیفیت از سوی قطعه‌سازان وجود دارد. اینکه مطرح شود کیفیت خودرو به دلیل قطعات بی‌کیفیت است عذر بدتر از گناه است زیرا در نهایت این خودروساز است که باید قطعه را تایید کند چرا که خودروسازان آزمایشگاهای مجهزی را در اختیار دارند و به راحتی می‌توانند کیفیت و اصالت قطعه را تعیین کنند. چنانچه نگاه خودروسازان به قطعه‌سازان تغییر کند و قطعه‌ساز را به عنوان بازوی قوی و محکم خود ببیند جریان امروز صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور بسیار تفاوت خواهد کرد.

احمدرضا رعنایی - نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی

منبع:صمت



نظرات