1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ورود سرمایه‌گذاران انحصار را از بین می‌برد

ورود سرمایه‌گذاران انحصار را از بین می‌برد

20 دی 1395
  • 0

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که لغو تحریم‌ها و به‌دنبال آن ابراز تمایل بسیاری از شرکت‌های خودروساز خارجی برای حضور در ایران نقطه عطفی در صنعت خودروی کشور است.

بعد از لغو تحریم‌ها، ایران مجددا درهای خود را به روی صنعت خودروی جهان باز کرد. سرمایه‌گذاری در بازار خودروی کشور جذاب است، اما شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری باید به دقت علایق مشتریان و ابتکارات جدید قانون‌گذاری را رصد کنند.

صنعت خودروی ایران دومین صنعت بزرگ کشور پس از صنعت نفت است و این کشور قبل از تحریم‌ها بیستمین تولید‌کننده بزرگ خودرو در جهان بود.

در ایران ۷۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۲٫۴ میلیون نفر به صورت غیرمستقیم در صنایع مرتبط با خودرو کار می‌کنند. همچنین به‌ویژه پس از برجام در رابطه با فرصت‌های سودآور سرمایه‌گذاری در ایران بسیار صحبت می‌شد و برخی آن را بزرگ‌ترین بازار دست‌نخورده جهان می‌دانستند، ولی به واقع ایران چقدر از نظر سرمایه‌گذاری جذابیت دارد؟

در همین زمینه یکی از اعضای مجلس دهم گفت‌: «عدم حمایت وزارت صنایع و معادن از خودروسازان داخلی مانع اصلی سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت خودروی ایران است.»

محمد‌علی پورمختار در همین باره تاکید می‌کند‌: «صنعت خودروی کشور از توان بسیار بالایی برخوردار است و قطعا خصوصی‌سازی واقعی موجب رفع موانع موجود در این عرصه خواهد شد.»

صنعت خودروی ایران به واسطه سابقه‌ای که دارد یک نقطه قوت برای جذب سرمایه‌گذاری است. این صنعت قبلا تجربیاتی را در زمینه‌های استانداردسازی و به دست آوردن استانداردهای مدیریتی، ایزو۹۰۰۱ و از این قبیل را به خوبی طی کرده است. از این جهت کشوری هستیم که صنعت خودرویش پتانسیل جذب سرمایه را دارد

او در ادامه با تاکید بر اینکه مجلس با جدیت به بررسی علل عدم پیشرفت صنعت خودروی کشور خواهد پرداخت، تصریح کرد‌: «متاسفانه وزارت صنایع و معادن هیچ‌گونه برنامه و استراتژی دقیقی برای حمایت از خودروسازان و جهت‌دهی به این صنعت ندارد، به طوری که امروز توجه اکثر ارگان‌های متولی در این صنعت در جهت منافع شخصی سوق یافته و تنها دغدغه آنها به جای ارتقای کیفی محصولات تولیدی‌، کسب سود بیشتر است.»

او با اشاره به اینکه صنعت خودرو جزو پرسودترین صنایع کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: «دولت ملزم به حمایت از صنعت خودرو است و باید اقدامی جدی در جهت کمک به خودروسازان داخلی کند و در این راستا وزارت صنایع و معادن نیز موظف به رعایت قوانین در بخش خودروسازی شود.»

لازمه رشد صنعت خودرو ورود سرمایه‌گذاران خارجی است

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: «صنعت خودروی ایران در طی سالیان اخیر دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است و در حال عبور از مراحل صنعتی شدن است.»

امرالله امینی در همین زمینه افزود: «صنعت خودرو با گام برداشتن در مسیر تغییر و تحولات صنعتی شدن در آینده نزدیک، توان ورود به بازارهای رقابتی را خواهد داشت البته این امر در سایه حمایت مسئولین و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است.»

او در زمینه لزوم ایجاد شرایط برای سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودروی ایران می‌گوید: «رشد و پیشرفت روز افزون صنعت خودرو در گرو ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این صنعت است و این مهم از طریق بازنگری در قوانین و مقررات صنعت خودرو ممکن می‌شود.»

ورود سرمایه‌گذاران انحصار را از بین می‌برد

از دیگر سو، این روزها بحث‌های زیادی درباره سرمایه‌گذاری در بازار خودروی ایران جریان دارد. سوال این است که بازار خودروی ایران چه میزان پتانسیل برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد؟

مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران در همین زمینه به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «صنعت خودروی ایران به واسطه سابقه‌ای که دارد یک نقطه قوت برای جذب سرمایه‌گذاری است.

این صنعت قبلا تجربیاتی را در زمینه‌های استانداردسازی و به دست آوردن استانداردهای مدیریتی، ایزو ۹۰۰۱ و از این قبیل را به خوبی طی کرده است.

از این جهت کشوری هستیم که صنعت خودرویش پتانسیل جذب سرمایه را دارد.» پورقاضی به این موضوع نیز اشاره می‌کند که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در کشور دیگر نیاز به اعتماد و امنیت دارند.

وی همچنین درباره این‌که چه میزان این جذابیت بازار، امنیت و اعتماد برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران فراهم شده است، می‌گوید: «سرمایه‌گذاری خارجی در ایران می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

این تاثیر تنها به‌دلیل واردشدن سرمایه نیست. اقتصاد ایران بیش از سرمایه به بازار نیاز دارد. شرکت‌های ایرانی با محدودیت‌هایی در بازار روبه‌رو هستند و در واقع نمی‌توانند تولید خود را گسترش دهند چراکه مخاطب آنها تنها بازار‌های داخلی است.

به‌عنوان مثال زمانی که تنها ایران بازار‌ شرکت‌های خودرویی است، با رسیدن تولیدات این شرکت‌ها به یک‌میلیون‌ دستگاه مجبور خواهیم بود با بالابردن تعرفه‌ها جلوی واردات خودرو را بگیریم و در نهایت انحصار ایجاد کنیم اما ورود سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند بازاری بین‌المللی را برای شرکت‌های ایرانی فراهم کند. در واقع سرمایه‌گذار و شرکت‌های خارجی علاوه‌ بر واردکردن سرمایه، تخصص، دانش و بازار را به‌همراه خود وارد می‌کند.

به غیر از سرمایه دو موضوع اهمیت اساسی خواهد داشت؛ یکی تکنولوژی و نوآوری و دیگری بازار. ورود شرکت‌های خارجی، بازار‌های لازم را به‌همراه خود می‌آورد و درواقع تقاضا را برای شرکت‌ها افزایش می‌دهد.

با افزایش تقاضا و دسترسی به بازار‌های متنوع، فرصت گسترش شرکت‌های تولیدی از لحاظ تولید دانش و تکنولوژی ایجاد خواهد شد. در واقع می‌توان گفت بیش از آنکه نقش سرمایه‌گذار خارجی واردکردن پول و سرمایه باشد واردکردن بازار‌های آن صنعت است.

متاسفانه به‌دلیل منابع نفتی که در اختیار دولت است، کمتر به تاثیر سرمایه خارجی و بخش خصوصی داخلی توجه شده و به ضرورت آن توجهی نشده و در بسیاری از موارد خود دولت وظیفه سرمایه‌گذاری را بر عهده گرفته است.

این موضوع باعث شده است کارایی اقتصاد و به تعبیری دولت پایین باشد و بستر یک بازار بین‌المللی نمی‌تواند فراهم شود. اقتصاد ایران در دوران پس از تحریم علاوه ‌بر اصلاح ساختاری، نیازمند تعیین نگرش به‌منظور ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ خارجی است.

در این شرایط است که می‌توان انتظار داشت برای محصولات ایرانی، بازار‌های بین‌المللی فراهم شود و اقتصاد ایران در جهت رشدی پایدار پیش رود.»

منبع:دنیای خودرو



نظرات