1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دور زدن به سبک هیوندای در ایران

دور زدن به سبک هیوندای در ایران

12 دی 1395
  • 1

3 ماه پیش بود که خبر امضای قرارداد هیوندای با کرمان موتور منتشر شد؛ خبری که گواهی بازگشت یکی دیگر از شرکای پیش از تحریمی صنعت خودروی ایران بود.

در پی امضای همین قرارداد بود که چند روز پیش در نمایشگاه خودروی کرمان از دو محصول مشترک آینده کرمان موتور و هیوندای یعنی i10 و i20 رونمایی شد. اما در حالی این قرارداد به مرحله اجرا رسیده که گویا هیوندای به دلیل چند سال دوری از ایران، مسیر بازگشت را اشتباه رفته و به جای خانه خودروسازان راین یعنی همان شریک قدیمی اش، زنگ خانه همسایه کرمانی او یعنی کرمان موتور را زده و کرمانی ها نیز به رسم مهمان نوازی جواب منفی نداده اند.

شرکت خودروسازان راین در سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از شرکت های تابعه گروه صنایع خودروسازی کرمان در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید و به منظور تولید خودرو، تاسیس و ثبت شد.

در اسفند ماه همان سال با عقد قرارداد رسمی میان این شرکت و هیوندای کره جنوبی، راین به عنوان تولید کننده رسمی محصولات این شرکت کره ای در ایران شناخته شد. تولید محصولاتی نظیر آوانته و ورنا حاصل آغاز همین همکاری مشترک بود.

اما با ابری شدن فضای مراودات اقتصادی ایران با جامعه بین الملل به دلیل تشدید تحریم های یکجانبه علیه ایران، هیوندای نیز مثل شیرهای فرانسوی، بلیت یک طرفه بازگشت به کشورش را گرفت و پشت سرش را هم نگاه نکرد. در طول چند سال اخیر نام هیوندای فقط با واردات واسطه ای از کشورهای عربی و همان محصولات مونتاژ شده توسط خودروسازان راین، در بازار ایران باقی ماند.

با کنار رفتن ابرهای تحریم و آغاز فرآیند اجرایی شدن برجام، این خودروساز کره ای نیز که طعم بازار جذاب ایران هنوز در دهانش مانده بود، به فکر برگشت به کرمان افتاد اما برخلاف انتظارها، هیوندای این بار مهمان پرستوهای آبی نشد و به خانه کرمان موتوری ها برای اقامت رفت و سوغاتی سفرش را به خطوط تولید کرمان موتور برد.

در حالی این قرارداد به امضا رسیده که به گفته منابع آگاه صنایع خودروسازی کرمان چند سال پیش، ۶۵درصد از سهام خودروسازان راین را با ارزش گذاری مشارکت با هیوندای به بخش دیگری فروخته است. حالا باتوجه به حرکت خلاف انتظار هیوندای، راین خودرویی ها برای دادخواهی در خانه ملت را زده و خواستار پیگیری حقوق از دست رفته شان شدند.

فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: «هیوندای پیش از این با شرکت راین خودرو محصول مشترک در ایران تولید می کرد اما با توجه به تشدید تحریم ها، این شرکت ایران را ترک کرد و اکنون در حالی به ایران بازگشته که نسبت به تعهدات قبلی خود به راین خودرو، بی توجه بوده و فعالیت خود را با شرکت دیگری آغاز کرده است. خودروسازان راین نیز مکاتباتی را با ما داشته و براساس مستندات خواهان رسیدگی به این پرونده شده اند.»

او می افزاید: «ما طی چند نامه این درخواست ها را به وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون او اعلام کرده و منتظر پاسخ هستیم. اگر قانونا شرکت قبلی حقوقی دارد باید به آن رسیدگی شود و این گونه نباشد که ما پس از برجام هیجان زده شویم و بازار خود را به هر قیمتی و به راحتی دست شرکت های خارجی بدهیم. در بازار داخلی ما از همه مهم تر تولیدکنندگان و بازرگانان داخلی هستند. از همین رو آقای نعمت زاده باید ادعای شرکت قبلی را بررسی کرده و ما را قانع کنند. وزارت صنعت تصمیم گیرنده نهایی و مجری این کار است بنابراین این وزارتخانه باید به عنوان مجری پاسخگو باشد.»

احمدی تاکید می کند: «وزارت صنعت موظف است در این زمینه پاسخگو باشد و ما تا زمانی که قانع نشویم پیگیر مطالبات راین خودرو خواهیم بود.» براساس گفته احمدی با وجود ارسال چند نامه از سوی کمیسیون صنایع مجلس به وزارت صنعت، هنوز پاسخی از این وزارتخانه برای اقناع نمایندگان مجلس، ارائه نشده است. اما در این سوی ماجرا یکی از مدیران وزارت صنعت می گوید این وزارتخانه در حال آماده سازی مستندات برای پاسخگویی به مجلس است.

امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر نیرومحرکه و صنایع خودرو وزارت صنعت در این باره در گفت و گو با «فرصت امروز» بیان می کند: «ما در حال آماده سازی مستندات هستیم و بر همین اساس به زودی در این زمینه پاسخ نمایندگان مجلس را خواهیم داد.»

شرکت هیوندای با خودروسازان راین خودش را در بازار ایران مطرح کرد. حدود ۱۳ سال پیش قرارداد میان راین و هیوندای تولید محصولات به صورت سی کی دی بود و حالا پس از ۱۳ سال، قرارداد جدید با کرمان موتور نیز تولید محصولات به صورت دی کی دی است که این یعنی تغییر به اندازه صفر. گرچه انتظار می رفت که پس از این همه سال هیوندای با دست پرتری عازم ایران شود اما گویا امضای قرارداد بر کاربرد آن ارجحیت داشته است. حالا باید منتظر ماند و نتیجه بررسی های وزارت صنعت به مطالبات پرستوها را دید.

منبع:فرصت امروز



نظرات

  • کاربر کاربر (12 دی 1395 ساعت 17:20)

    جالب و عجیبه .....با توجه به اینکه راین یکی از زیر مجموعه های کرمان موتور هست معلوم نیست چرا کرمان موتور نتونسته با زیر مجموعه خودش به یه توافق و تفاهم توی این قرارداد برسه