1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پنجاه درصد روغن موتورهای موجود در بازار تقلبی است

پنجاه درصد روغن موتورهای موجود در بازار تقلبی است

20 اردیبهشت 1395
  • 1

روغن موتور پس از بنزین، دومین ماده پرمصرف و حیاتی خودروی شما به‌حساب می‌آید. روغن موتور از جمله اقلام مصرفی است که حاشیه سود بسیار زیادی برای متقلبان دارد اما سود بالای روغن های تقلبی باعث شده، در بازار مقدار روغن تقلبی بیشتر از جنس اصلی باشد.

متأسفانه طی سال‌های اخیر تعداد روغن‌های تقلبی موتور در بازار بسیار زیاد شده که گاهی حتی صاحبان فن را هم در تشخیص نمونه اصل و فرع آن به اشتباه می‌اندازد اما روغن اصل را می‌توان از رنگ شفاف و بوی آن شناخت. روغن‌های تقلبی بویی سوخته می‌دهند؛ چرا که برخی از آنها از روغن‌های سوخته و مصرف شده تهیه می‌شوند.

روغن متورهای تقلبی

عرضه روغن‌های تقلبی با شگردهایی مختلفی صورت می‌گیرد که عمدتا فروشندگان تک‌فروشی یا تعمیرگاه‌های تعویض روغن متوجه تقلبی بودن برخی از گالن‌های روغن نمی‌شوند. افراد متقلب گالن‌های تقلبی را که دارای هالوگرام نیز می‌باشند را در کارتن‌های شش عددی جاسازی می‌کنند؛ در واقع از هر شش عدد گالن روغن تعداد سه یا چهار گالن آن تقلبی و مابقی اصلی می‌باشند. یکی دیگر از شگردهای این افراد، خریداری بشکه‌های خالی روغن موتور شرکت‌های معتبر و پر کردن آنها با روغن‌های نامرغوب است و پس از پرس کردن در بشکه، آن را در بازار به فروش می‌رسانند. اگر روغن خوب تصفیه شود مشکلی برای خودرو پیش نمی‌آید، اما تشخیص این موضوع توسط مالک خودرو یا فروشنده به سختی صورت می‌گیرد و در خیلی موارد غیرممکن است و این‌‌‌ همان فرصتی است که برخی سودجویان برای کسب درآمد از آن استفاده می‌کنند.

کسانی که روغن تقلبی باعث ورود خسارت به خودروهایشان شده، معتقدند، روغن تقلبی موجب می شود خودرو یاتاقان زده و خسارت میلیونی روی دست آنها گذاشته است.

موسوی، صاحب تعویض روغنی در تهرانسر به خبرنگار اقتصادی تسنیم گفت: تمامی تعویض روغنی هایی که تابلو می زنند و تعویض روغن با قیمت پایین را تبلیغ می کنند، از روغن های تقلبی استفاده می کنند. چگونه ممکن است روغن 4 لیتری که ما خود از نمایندگی 28 هزار تومان خریداری می کنیم، آنها با تعویض 24 هزار تومان بگیرند؟

وی افزود: اکثر روغن های تقلبی برای ما قابل شناسایی است؛ هم از پلمب درب قوطی و هم از رنگ و نوع روغن موتور، و اگر همکار تعویض روغنی ما از تقلبی بودن روغن موتور اظهار بی اطلاعی می کند 90 درصد دروغ می گویند.

عباس سماواتی رئیس اتحاد‌یه صنف فروشند‌گان لاستیک، روغن ترمز و فیلتر پارسال گفته بود که 50 درصد از روغن های بازار تقلبی است.

به گفته وی، "50 درصد روغن موجود در بازار تقلبی است.اگر روغنی تحت لیسانس تولید شود باید برگ سبز داشته باشد اما هیچ‌کدام از روغنها تحت لیسانس نیستند. تولیدکنندگان با خرید روغن سوخته و تغییر شکل ظاهری آن به صورت غیراستاندارد و با بسته‌بندی‌های شکیل و علامت استاندارد محصولات خود را با قیمت‌های بالا می‌فروشند و واحد‌های صنفی هم امکان شناسایی آن را ندارند. این روغن‌ها گیربکس، دیفرانسیل و ترمز خودرو را درگیر می‌کند و به مرور زمان خودرو با آسیب جدی روبه‌رو می‌شود".

خبرنگار ما در یک مصاحبه جدیدی از وی در مورد اوضاع کنونی بازار و اینکه آیا وظعیت بهتر شده یا نه پرسید.

سماواتی گفت: کسانی که به این سخن من که گفته بودم 50 درصد روغن موتورهای بازار تقلبی است اعتراض داشتند حتما خودشان پخش کننده روغن تقلبی در بازار هستند.

وی در مورد اینکه آیا اتحادیه نقش نظارتی در این مورد دارد یا نه گفت: اتحادیه فقط اطلاع رسانی می کند، سازمانها و نهادهایی که بودجه از دولت می گیرند، پول این ملت را می گیرند آنها باید از این کار جلوگیری کنند.

رئیس اتحاد‌یه صنف فروشند‌گان لاستیک، روغن ترمز و فیلتر ادامه داد:" بازرس ما از کجا می داند که این جنس تقلبی است، مگر اینکه شک کند و به استاندارد ارجاع دهد، تازه اداره استاندارد، می گوید 400 تومان بده تا آزمایش کنم؟ اداره استاندارد از شرکتها پول می گیرد. همان روغنی که استاندارد مورد تایید قرار داده است ما جای دیگر دادیم آزمایش کردند، تقلبی بود. بعضی از شرکتها مجوز استاندارد را گرفته اند اما بعدا روغن تقلبی پر می کنند می فروشند".

بازار قطعات خودرو، شرایط مناسبی ندارد و دلالان به دلیل کسب منافع مادی کوتاه مدت خود، قطعات تقلبی در بازار توزیع کرده‌اند که این امر در ارتباط با قطعات مصرفی به شکل گسترده‌‌تری مشاهده می‌شود.

روغن موتور از جمله اقلام مصرفی است که از حاشیه سود بسیار زیادی برای متقلبان دارد، اما متاسفانه سودجویان به تقلب در این بازار سلامت فضای رقابتی را زیر سوال برده‌اند.

منبع: تسنیم



نظرات

  • Saman asamani Saman asamani (18 آذر 1397 ساعت 06:15)

    اطلاعات خوبی بود، اگر مشخص میکردی که متقلبان از مارک چه شرکتهایی بیشتر استفاده میکنند یا چه برندهایی بیشتر درصد تقلبی بودن بیشتری دارند کمک بیشتری به مصرف کنندگان میشد.