1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دلیل ترک اروپا توسط جنرال موتور،شرایط سخت رقابت در اروپا

دلیل ترک اروپا توسط جنرال موتور،شرایط سخت رقابت در اروپا

13 فروردین 1396
  • 0

اگرچه اروپا وطن شماری از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین برندهای خودرویی دنیا است اما درعین‌حال بازاری بسیار رقابتی و تقاضامحور بوده و قوانین پیچیده‌ای دارد. بازار اروپا محلی برای رقابت برندهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی به شمار می‌رود. به خاطر بحران‌های اقتصادی منطقه‌ی یورو، حجم فروش بازار فروکش کرده است. رشد فروش خودروها اساساً از تقاضای جایگزینی به عنوان رشد جمعیت ناشی می‌شود.

 اروپا،بازاری بسیار رقابتی ، تقاضامحور و پیچیده‌!

با فروش کمتر خودرو در سال‌های گذشته، ظرفیت بیشتر از حد نیاز این صنعت به یک مشکل بزرگ و بزرگ‌تر تبدیل شده است. مدیرعامل اسبق جنرال موتورز آقای دن آکرسون پنج سال پیش گفته بود که 7 تا 10 کارخانه‌ی تولید خودرو در اروپا اضافی هستند. از آن زمان تاکنون تنها سه کارخانه تعطیل شده‌اند: کارخانه‌ی فورد در Genk بلژیک، خط تولید پژو-سیتروئن در فرانسه و سایت تولید مدل زافیرای جنرال موتورز در بوخوم آلمان.

 اروپا،بازاری بسیار رقابتی ، تقاضامحور و پیچیده‌!

حتی اگر این موضوع نیز حل شود بازهم مشکلات دیگری وجود دارد. نمایندگی‌های موجود در اروپا قابل‌مقایسه با آمریکا نیستند و همین امر سرمایه‌گذاری را سخت می‌کند. خودروهای کوچک که پیشرانه‌های کم‌حجم غالباً کمتر از 1.6 لیتری دارند و البته حاشیه سود کمی را نشان می‌دهند بازار را قبضه کرده و البته مدل‌های دیزلی نیز باید اهداف آلایندگی تعیین شده دست پیدا کنند. طبق گفته‌های JATO دینامیک، از 5 خودروی پرفروش سال پیش، 4 خودرو از نوع هاچبک ساب کامپکت بوده‌اند.

 اروپا،بازاری بسیار رقابتی ، تقاضامحور و پیچیده‌!

خودروهای اروپایی برای فروش در بازارهایی چون آمریکا یا چین بسیار کوچک بوده و برای رقابت در بازارهای نوظهوری چون برزیل یا هند بسیار گران‌تر هستند. صادر کردن خودروهای کوچک به دیگر بازارها هم جواب نمی‌دهد زیرا تقاضای مصرف‌کننده‌ها بسیار بالاتر است.

 اروپا،بازاری بسیار رقابتی ، تقاضامحور و پیچیده‌!

فورد تلاش داشت با معرفی مدل اکو اسپورت وارد بازار کراس اوورهای ساب کامپکت اروپا شود و البته آن را در هند نیز تنها به منظور زنده ماندن در راه‌های وحشتناک این کشور تولید کرده است.

مدیر ارشد کیای اروپا آقای میشائیل کول گفته است:
اروپا نه تنها بازاری بسیار رقابتی و شلوغ است بلکه به‌طور باورنکردنی پیچیده هم هست. 31 کشور قوانین مربوط به خود را داشته و مالیات‌های مخصوص به خود را وضع کرده‌اند.

رویه‌های گزارش‌های مالی اروپا نیز نسبت به آمریکا متفاوت است. خودروسازان آمریکایی نتایج مالی خود را توسط ناحیه اعلام می‌کنند. هرچند بسیاری از کمپانی‌ها زحمت اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران خود را مخصوصاً زمانی که وضعیت مالی در اروپا قرمز است را نمی‌دهند. برای مثال فولکس‌واگن با گزارش‌های جهانی هر برند توانست کاهش سهم مزمن خود از بازار آمریکا را پنهان کند.

Christoph Stuermer تحلیلگر PwC می‌گوید:
دو نوع نگاه به بازار اروپا وجود دارد. یک نگاه این است که هیچ رشد و سودی وجود ندارد. جنبه‌ی دیگر این است که خودروها اینجا کاملاً گران هستند بنابراین اگر دنبال چشم‌انداز کسب درآمد هستید، بازار اروپا کاملاً خوب است زیرا بااینکه سود کمی به دست می‌آورید اما هنوز هم پول زیادی نصیبتان می‌شود.

هر دو کمپانی اوپل و پژو-سیتروئن به شدت تحت‌فشار رقبا بوده‌اند و در چندین سال گذشته سهم آن‌ها از بازار اروپا از 21.7 درصد به 16.3 درصد کاهش یافته است. این دو شرکت با سابقه هم از سوی برندهای بالادستی و هم از سوی برندهای سطح میانی‌تر مورد هجوم واقع شده اند. این برندها ضعف‌های مزمن محصولات این دو شرکت یعنی نبود شاسی بلندها را هدف قرار داده‌اند.

 اروپا،بازاری بسیار رقابتی ، تقاضامحور و پیچیده‌!

شاید برندهای لوکس در آمریکا نسبت به مدل‌های سطح پایین بازار بی‌میل باشند اما در اروپا خریداران اوپل آسترا با انتخاب‌های فراوانی مواجه هستند. آئودی A1 می‌تواند بسیار جذاب‌تر از اوپل کورسا یا آدام به نظر برسد. در اروپای غربی که قیمت‌ها بالاتر است دو شرکت بنز و ب ام بسیار رشد کرده‌اند و آن‌ها با اندکی کمک از سوی مینی و اسمارت قادر بوده‌اند ماه گذشته از فروش اوپل پیشی بگیرند.

از طرف دیگر برندهای وارداتی چون هیوندای و کیا نیز توانسته‌اند با ساخت کراس اوورهای کوچکی که برندهای سنتی اروپایی از ساخت آنها غافل بوده‌اند نامی برای خود دست‌وپا کنند. فروش کراس اوور کامپکت کیا اسپورتیج سال گذشته رشد قابل‌توجهی در اروپا داشته و به حدود 140 هزار دستگاه رسیده است. این در حالی است که اوپل چیزی برای عرضه در این کلاس خودرویی حیاتی ندارد.

 اروپا،بازاری بسیار رقابتی ، تقاضامحور و پیچیده‌!

نهایتاً برندهای سطح پایین‌تر محبوب اروپای شرقی مثل اشکودا و داچیا که در بازار آمریکا غایب هستند از مزیت قیمت‌های پایین خود برای جذب خریدارانی با بودجه‌ی ضعیف و هدف قرار دادن اوپل و پژو-سیتروئن استفاده کرده‌اند. این شرکت‌ها خودروهایی مثل اوکتاویا و ساندرو را تولید می‌کنند که با کمترین بها بیشترین کاربرد را دارند.

در واقع رقابت در بازار اروپا به قدری شدید است که بسیاری از برندهای مطرح ژاپنی در این بازار حال‌وروز خوشی ندارند. هوندا که یک بازیگر مهم در بازار آمریکاست تنها 1 درصد بازار سال پیش اروپا را در دست داشته است. اوضاع برای میتسوبیشی نیز خوب نبوده است. میزان فروش سوبارو به قدری کم بوده که انجمن خودروسازان اروپا حتی به آن اشاره‌ای نکرده است.

مدیر ارشد کیا در اروپا می‌گوید که بازار اروپا نیازمند این است که به‌طور کامل توسط برندهای مختلف شناخته شود. او گفته است:

سئول به بازار اروپا به عنوان هسته‌ی انرژی خود نگاه می‌کند. برای کیا، اروپا یک بازار رو به رشد است و اگر شما در اروپا به عنوان یک خودروساز موفق شوید، می‌توانید در همه جای دنیا هم موفق شوید.

منبع:پدال



نظرات