1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. اقتصاد مقاومتی کجای صنعت خودروی کشور پنهان شده؟

اقتصاد مقاومتی کجای صنعت خودروی کشور پنهان شده؟

31 تیر 1395
  • 0


چند وقتی است تابلوهای تبلیغاتی شهرهای بزرگ کشور خبر از محصول جدید و البته تا حدودی گمنام ایران‌خودرو می‌دهد. این خودرو تازه‌وارد به کشورمان دست‌پخت شریک چینی کمپانی پژو فرانسه یعنی H30 cross محصول شرکت دانگ‌فنگ چین است.

   اقتصاد مقاومتی کجای صنعت خودروی کشور پنهان شده؟



براساس مدل طراحی‌شده برای توسعه صنعت خودرو چین، شرکت‌های خارجی فقط در صورت شریک‌شدن با یک شرکت چینی و با سهام 50 درصدی قادر به تولید و عرضه خودرو در چین هستند و از سال ٢٠٠٠ گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه شرکت دانگ‌فنگ را به‌عنوان شریک خود برای تولید محصولات این گروه در چین انتخاب و شروع به همکاری کرده است و این همکاری در سال ٢٠١٤ و با خرید ١٤ درصد سهام پژو توسط دانگ‌فنگ عمیق‌تر نیز شده است.

محصول جدید ایران‌خودرو نیز حاصل کار مشترک دو خودروساز فرانسوی و چینی است. پلتفرم این خودرو در سال‌های ابتدایی قرن حاضر یعنی حدود سال ٢٠٠٠ و براساس نسل اول خودرو سیتروئن الیزه شکل گرفته و اولین نمونه آن با نام H٣٠ در نمایشگاه سال ٢٠٠٩ گوانگجو رونمایی شد و نمونه اسپرت یا فیست لیفت‌شده آن با نام H٣٠ CROSS در سال ٢٠١٢ رونمایی و در سال ٢٠١٣ روی خطوط تولید شرکت دانگ‌فنگ چین قرار گرفت.

این خودرو که در نوع کراس اور شهری دسته‌بندی می‌شود از موتور معروف پژو برای ایرانیان یعنی همان موتور TU٥ بهره می‌برد و جعبه دنده اتوماتیک آن از نوع چهار دنده و محصول شرکت AISIN ژاپن است که عملکرد قابل‌قبولی داشته و موتور آن نیز با توجه به ساخت داخل‌بودن آن جزء نقاط قوت این محصول محسوب می‌شود.

به احتمال زیاد، علت اصلی انتخاب این محصول از سوی ایران‌خودرو علاوه بر سود کوتاه‌مدت بهره‌گیری این خودور از موتور TU٥ و درصد داخلی‌سازی بالای این محصول، در ابتدای امر است. این خودرو از امکانات قابل‌قبول و نسبتا خوبی به صورت پایه برخوردار است که ازجمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر ٦,٥اینچی، سیستم ضدسرقت یا ایموبلایزر، دوربین و سنسور دنده‌عقب، رینگ آلومینیومی ١٦ اینچی، سیستم ABS و EBD، بهره‌گیری از دو ایربگ راننده و سرنشین و چراغ‌های جلو ال‌ای‌دی کریستالی و عقب ال‌ای‌دی. طبق اظهارنظر مسئولان ایران‌خودرو این محصول در بازه قیمتی حدود ٤٤ میلیون تومان عرضه می‌شود که با توجه به رقبای دنده‌اتوماتیک موجود در بازار ایران و همچنین با درنظرگرفتن امکانات عرضه‌شده روی آن، ارزان‌ترین محصول دنده‌اتوماتیک کشور لقب می‌گیرد.

تنها تست ایمنی‌ای که برای این خودرو ثبت شده، برای مدل پایه آن یعنی مدل H٣٠ فقط کسب سه ستاره ایمنی است که با توجه به پلتفرم قدیمی آن، چندان دور از ذهن نبوده و کارنامه ضعیفی را به‌جا می‌گذارد. این خودرو در فهرست صد خودرو پرفروش بازار چین قرار نداشته و با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شویم سیستم تعلیق، موتور و پلتفرم آن نیز مربوط به همان سال ٢٠٠٠ بوده است. این خودرو پس از چین در بازار کشورهای ونزوئلا و روسیه نیز عرضه شده و ایران چهارمین کشوری است که این خودرو را در خیابان‌های خود مشاهده می‌کند.

خودروسازان چینی که با توجه به جدیدالورودبودن آنها و فقدان نام تجاری معروف در بازارهای جهانی، کمتر شناخته شده هستند سعی کرده‌اند با دو اهرم قیمت پایین و عرضه امکانات بالا روی محصولات خود این دو نقیصه را پوشش دهند.

به‌ظاهر این دو نکته از دید مسئولان ایران‌خودرو پوشیده نبوده و آنها نیز با روکردن این خودرو آن‌هم با قیمتی نزدیک به قیمت فروش این محصول در موطن خود و بهره‌گیری از امکانات بالا، سعی در گرفتن سهم حداکثری در بازار خودرو نه‌چندان رقابتی کشور دارند. معمولا تولیدکنندگان خودرو در ایران محصولات خود را با قیمت ٥٠ تا صد درصد گران‌تر از بازارهای جهانی عرضه می‌کنند و عرضه H30 CROSS با قیمت بین‌المللی اتفاقی کم نظیر در بازار خودرو کشور است. قیمت مناسب، استفاده از موتور داخلی‌سازی‌شده TU٥، عرضه امکانات و آپشن‌های زیاد آن‌هم به صورت پایه و برخورداری از خدمات پس از فروش از طریق نمایندگی‌های گسترده ایران‌خودرو در سراسر کشور، عواملی هستند که خرید این خودرو را برای مشتری ایرانی جذاب کرده و استقبال بسیار خوب در دو مرحله ثبت‌نام این خودرو در سراسر کشور گواه این مدعاست.

تنها سؤال پیش‌آمده این است که چرا خودروسازان داخلی به‌جای سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و بهره‌گیری از متخصصان داخلی و بین‌المللی و تولید خودرو باکیفیت داخلی، به سود کوتاه‌مدت بسنده کرده و هر از چند گاهی محصولی از یک کشور خارجی را وارد کرده و بازار خودرو کشور را در اختیار آنها قرار داده و حتی برای محصولات تولیدی خود نیز رقیب می‌تراشند که درباره خودرو مورد بحث نیز درحال‌حاضر خودرو دنا با همین رنج قیمتی عرضه می‌شود. به امید روزی که به جای تکیه بر محصولات خارجی روی دانش و همت ایران و ایرانی و در راستای اقتصاد مقاومتی سرمایه‌گذاری شود.

- قاسم شریعتی‌کیا . پژوهشگر اقتصادی

منبع: ایران جیب



نظرات