1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آیا سیتروئن می تواند به بازار خودرو رونق دهد ؟

آیا سیتروئن می تواند به بازار خودرو رونق دهد ؟

6 مرداد 1395
  • 0

در روزهای گرم تابستان و در آخرین روز تیرماه سال جاری خبری مبنی بر امضاء قرارداد شرکت قرانسوی سیتروئن با سایپا و بازگشت این برند معتبر به بازار ایران و در قالب همکاری به شکل نوینی با گروه سایپا در رسانه ها مطرح شد.

شرکت سیتروئن از دیرباز با حضور خود در بازار ایران و عرضه خودروی محبوب ژیان معرف حضور ایرانیان است چرا که اغلب مردم با این خودرو نوستالوژی خاصی داشته و خاطرات خوشی در ذهن خود دارند. البته سیتروئن پس از آن دوره با عرضه خودرو معروف زانتیا بازگشتی موفقیت آمیز به بازار ایران را تجربه کرده بود.

تحلیل بازار ایران در سال های اخیر نشان می‌دهد که این بازار طی سال های اخیر از خودروهای ارزان قیمت به سمت خودروهای با قیمت متوسط حرکت کرده است. به عبارتی، الگوی خرید خودرو در ایران از صرفا مالکیت برای جابجایی، به مالکیت برای سرگرمی و بهبود رفاه زندگی تغییر کرده است. حرکت تدریجی تغییر سلایق در کشور، فرصت رشد برای خودروهای با قیمت متوسط و بالاتر را در آینده فراهم خواهد ساخت، ضمن آنکه در حال حاضر شواهد هویدایی نظیر خرید خودروهای با قیمت های بالاتر و با آپشن و … دیده می شود.

در بازار کنونی، محصولات شرکت سیتروئن که به صورت فول رنج از خودروهای با قیمت متوسط تا خودروهای لوکس را در بر می گیرد، بطور هوشمندانه‌ای برای پر کردن این فاصله در بازار ایران، حضور یافته است. محصولات سیتروئن با استایل کاملا جدید و به روز و با قیمت های کاملا رقابتی طبقه متوسط جامعه ایرانی را هدف قرار داده و به راحتی می تواند سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهد.

خودروهای تولیدی شرکت سیتروئن در بازار ایران در بخش‌های مختلف ابعادی و بدنه ای، از صندوقدار و هاچبک تا دو دیفرانسیل. با ابعاد خودروهای کوچک و متوسط خانوادگی و بنابر شنیده ها در رنج قیمتی بین ۴۵ تا ۱۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این خودروها از پلتفرم مشترک با خودروهای پژو بهره می برند و با توجه به اینکه طی سالیان گذشته، قطعات این پلتفرم ها در زنجیره تامین و قطعه سازان داخلی کشور، تولید شده اند، مزیت منحصر بفردی را در اختیار این برند قرار می دهد تا بتواند موفقیت پایدار خود در بازار ایران را تضمین نماید.

قطعا عملکرد مثبت و حضور پررنگ این خودروساز فرانسوی از دیرباز که محصولاتی چون ژیان را به بازار ایران عرضه کرده، می تواند به عنوان بازیگر مهمی در بازار ایران نقش ایفا کند. بازاری که تمامی خودروسازان بزرگ جهان خواهان حضور و استفاده از آن هستند و در این بین سیتروئن با ارائه خودروهای جدید و قیمت های رقابتی توانسته گوی رقابت را از دیگر رقیبان برباید.

از جمله ویژگی‌های مهم قرارداد سایپا و سیتروئن، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که حدود ۳۰ درصد تولیدات مشترک وارد بازارهای بین المللی می‌شود،‌ این قرارداد علاوه بر جذب سرمایه خارجی، همکاری در بخش فنی و مهندسی را نیز در پی خواهد داشت که می‌تواند منجر به طراحی و تولید پلتفرم‌های جدید در سایپا شده تا این گروه خودرو‌سازی با قدرت رقابتی بیشتری در بازارهای بین المللی حاضر شود.

گفتنی است با توجه به سوابق همکاری مشترک سایپا و سیتروئن در سالیان گذشته که بیشتر به صورت CKD وCBU بود، در حال حاضر شرایط همکاری بسیار متفاوت است، به گونه ای که با سرمایه گذاری مستقیم سیتروئن در سایپا و همکاری در زمینه تولید، فنی و مهندسی با همکاری مشترک ۵۰-۵۰، فصل جدیدی از همکاری در صنعت خودرو کشور در حال جریان است که در کل حیات صنعت خودرو سازی کشوری بی سابقه می‌باشد.

باید به انتظار رقابت شرکت های فرانسوی در تولید محصولات و کسب سهم بیشتر بازار در ایران را به نظاره نشست.

منبع : عصر ایران



نظرات