1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آیا دوره تولید خودروهای چینی در ایران به پایان رسید؟

آیا دوره تولید خودروهای چینی در ایران به پایان رسید؟

13 اردیبهشت 1396
  • 5

با تولید اولین خودروی پسابرجامی عصر خودروهای چینی در ایران به پایان رسید

 آیا دوره تولید خودروهای چینی در ایران به پایان رسید؟

با آغاز تولید پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین خودروی پسابرجامی می‌توان گفت که دوران تاخت‌وتاز خودروهای چینی در ایران به پایان رسیده است.

حدود یک دهه پیش خودروهای چینی جایی در صنعت خودروی ایران نداشتند. در آن زمان یکی دو خودروساز کوچک برخی خودروهای چینی را به شکلی محدود در ایران مونتاژ می‌کردند.

اما از اوایل دهه ۹۰ با آغاز برخی تحریم‌های خارجی که منجر به خروج خودروسازان کره‌ای، ژاپنی و اروپایی از ایران شد خودروسازان چینی از فرصت استفاده کرده و سعی کردند جای خالی برخی خودروها که تولید آنها متوقف شده بود را در ایران پر کنند.

این وضعیت آغاز حضور گسترده خودروسازان چینی در ایران بود به‌گونه‌ای که در سال‌های تحریم علاوه بر آنکه مونتاژ خودروهای چینی در ایران رشد حدودا دو برابری داشت واردات خودروهای چینی آماده نیز به ایران آغاز شد.

در آن زمان خودروسازان چینی ضعف اصلی صنعت خودروی ایران که نبود تنوع محصول و قدیمی بودن بیشتر خودروهای پر تیراژ در حال تولید بود را به درستی تشخیص داده و با عرضه خودروهایی با ظاهر جدید و متنوع و البته با قیمت و کیفیت پایین توانستند مصرف‌کنندگان ایرانی را به محصولات خود جلب کنند.

در دوره تحریم‌ به دلیل قطع ارتباط با خودروسازان آسیایی و اروپایی معتبر، حضور خودروسازان چینی در ایران روند صعودی داشت به‌گونه‌ای که بیشتر خودروسازان داخلی همکاری با خودروسازان چینی را آغاز کردند. به دنبال چنین روندی کارشناسان نسبت به تبعات حضور گسترده خودروسازان چینی در کشور و چینی‌زاسیون صنعت خودروی ایران هشدار می‌دادند.

اما از حدود دو سال پیش با مطرح شدن برجام و اجرایی شدن آن، روند رفع تحریم‌ها و بازگشت خودروسازان معتبر آسیایی و اروپایی به ایران آغاز شد و سال گذشته نیز شرکت‌هایی چون پژو و سیتروئن با انعقاد قراردادهای جدید رسما فعالیت خود را در ایران از سر گرفتند.

به دنبال بازگشت و فعال شدن مجدد خودروسازان مطرح بین‌المللی در ایران تولید انبوه خودروی پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین خودروی پسابرجامی از روز گذشته با حضور رییس‌جمهوری آغاز شد؛ آغازی که کارشناسان آنرا شروع پایان دوران تاخت‌وتاز خودروهای چینی در ایران می‌دانند.

در این زمینه کارشناسان معتقدند که پس از این با به تولید رسیدن دیگر خودروهای پسابرجامی خودروهای چینی به تدریج در بازار ایران منزوی خواهند شد و اگر خودروسازان داخلی بتوانند خودروهای جدید را با قیمت مناسب در ایران عرضه کنند مونتاژ و واردات بسیاری از خودروهای چینی متوقف خواهد شد.

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: خوشبختانه ثمرات برجام و رفع تحریم‌ها در اقتصاد کشور به تدریج در حال نمایان شدن است به‌گونه‌ای که فضای اقتصادی ایران در تعامل دوباره با جهان در حال احیا شدن است.

امرالله امینی با بیان اینکه روند حضور مجدد خودروسازان مطرح بین‌المللی در ایران ما را از خودروسازان چینی بی‌نیاز خواهد کرد، خاطرنشان می‌کند: با آغاز تولید خودروهای به‌روز و جدید در ایران خودروهای بی‌کیفیت چینی به تدریج مشتریان خود را از دست خواهند داد.

وی ادامه می‌دهد: از روز اجرایی شدن برجام مشخص بود که دوره نیازمندی بازار ایران به خودروهای چینی به پایان رسیده است و با تغییر شرایط، خودروسازان چینی برای ادامه بقا در بازار ایران راه سختی پیش رو خواهند داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان می‌کند: خودروسازان چینی برای ادامه حضور در ایران باید به سرعت نسبت به افزایش کیفیت و همچنین کاهش قیمت محصولات خود در ایران اقدام کنند در غیر این صورت از بازار حذف خواهند شد.

منبع : ایسنا



نظرات

  • امیر امیر (14 اردیبهشت 1396 ساعت 14:09)

    اولین خودروی پسابرجامی غیر چینی i20 و دومی i10 محصول کرمان موتور هست نه ۲۰۰۸ !!!
    خسته نشدید انقدر سنگ دولتی ها رو به سینه زدید !؟؟؟؟؟!!!؟؟؟

  • کورش کورش (14 اردیبهشت 1396 ساعت 08:21)

    حالا که فقط 2008 مونتاژی اومده. درضمن علیرغم اینکه با امضاء برجام در دوسال پیش امکان تنگ شدن فضا برای چینی ها بود اما در همین دوسال، ورود و افتتاح خطوط موتتاژ خودروی های چینی افزایش یافته و مدلهای جدیدتر نیز در حال مونتاژ هستند. قطعا با سرمایه گذاریهای انجام شده توسط خودروسازها (حتی دو قطب اصلی خودروسازی کشور) و مهمتر از همه قینتهای اعلام شده بابت خودروهای غیر چینی، بعید است که پای خودروهای چینی از کشور بریده شود.

  • عباسعلی رضایت عباسعلی رضایت (13 اردیبهشت 1396 ساعت 17:36)

    سلام،ایرانیان درمشارکتهای بین المللی که محدودوتحت فشارنیستند ،باعث پیشرفت خودوتمام شرکامیشوند

  • فرزاد فرزاد (13 اردیبهشت 1396 ساعت 14:00)

    اگه اتفاق بیفته تنها دلیلش میتونه جور نیومدن قیمتگذاری خودروهای چینی زیر ۲۰هزار دلاری در مقابل خودروهای بالای ۲۰هزار دلاری اروپایی به ریال گرانقدرمون هستش، چون گندش بیش از پیش درمیا؟!

    مهدی مهدی (13 اردیبهشت 1396 ساعت 21:16)

    متاسفم برای این قوم ظلم
    مقایسه کنید سطح درامد هر نوع شغلو با کشورای دیگه
    مقایسه کنید قیمت این خودروهارو با کشورای دیگه
    درنتیجه مقایسه کنید نسبت درآمد به قیمت خودرو با کشور های دیگه
    حقوق به ریال قیمت خودرو به دلار
    کاش به دلار بود .تا قیمت میزارن روش جوری قیمت میزارن که پراید و خودرو های بی کیفیت تر دیگه فروش بره
    شورای رقابت ی بازی فقط برای بستن دهن مردم