1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بی‌توجهی بازار خودرو به افزایش قیمت خودروسازان

بی‌توجهی بازار خودرو به افزایش قیمت خودروسازان

20 آبان 1396
  • 1

آنگونه که نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گویند، این روزها همراه با افزایش قیمت برخی از خودروهای کارخانه‌ای، بازار نه‌تنها واکنش منفی به این موضوع نداشته بلکه قیمت برخی از محصولات در بازار پایین‌تر از کارخانه عرضه می‌شود.

از جمله این خودروها می‌توان به رنو کپچر، سراتو، تیبا و چانگان اشاره کرد که بین یک تا ۴ تومان زیر قیمت نمایندگی در بازار به فروش می‌رسند. شرکت‌های خودروساز اوایل ماه جاری قیمت برخی این خودروها را افزایش دادند.

 بی‌توجهی بازار خودرو به افزایش قیمت خودروسازان

آنگونه که به‌نظر می‌رسد، مهم‌ترین عامل در فروش خودرو زیر قیمت کارخانه به بحران تقاضا در بازار مربوط می‌شود؛ از آنجا که افزایش قیمت در برخی خودروها متناسب با تقاضای بازار خودروی کشور نبوده؛ بنابراین برخی از فروشندگان خودرو در بازار مجبور به فروش آنها زیر قیمت کارخانه شده‌اند. این موضوع در حالی است که به گفته فعالان بازار تقاضای اندکی برای خودروهای دارای تسهیلات در بازار وجود دارد.

از آنجا که شورای رقابت طی سال‌های گذشته تلاش کرده که با نظارت بر قیمت‌گذاری خودرو و عملکرد شرکت‌های خودروساز به‌نوعی از حاشیه قیمتی بازار و کارخانه جلوگیری کند؛ بنابراین قیمت خودروها در بازار هرچند اختلاف اندکی با کارخانه داشته است، اما به زیر قیمت کارخانه نرسیده بود.

بر همین اساس بسیاری نسبت به کاهش تقاضا در بازار برای خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان هشدار می‌دهند.موضوعی که در اوایل سال‌جاری از سوی کارشناسان مورد تاکید قرار گرفت.

به این ترتیب به‌خوبی مشخص است که خودروسازان باید به جای تامین نیاز بازار داخل، بحث صادرات خودرو به بازارهای هدف را جدی بگیرند؛ چراکه در صورت صادرات می‌توانند از بحران تقاضایی که در بازار خودرو وجود دارد، جلوگیری کنند.



نظرات

  • میثم میثم (20 آبان 1396 ساعت 14:16)

    این اختلاف قیمت بین بازار و کارخونه تا زمانی ادامه داره که موجودی ماشین دلال ها و بنگاه دارا تموم شه بعدش دوباره قیمت بازار میره بالاتر از کارخونه اما یه موضوع هست اونم اینه بطور طبیعی با شرایط اقتصادی کشور توان خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و هر روز هم بدتر میشه و عموم مردم بیشتر دنبال خودرو شرایطی هستن من جمله خودم اما این روند در طولانی مدت نمیتونه ادامه پیدا کنه به یه مرحله ای میرسه که دیگه توان خرید شرایطی هم وجود نخواد داشت و چون بازار هدف تولیدات خودرو کشور بازار داخل نه صادرات توی اون مقطع زمانی خاص خودرو سازای ما به امید خدا ورشکست میشن و حتی دیگه بودجه دولت برا دادن وام هم نجاتشون نمیده و یه ملت راحت میشن