1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. روزهای سخت واردکنندگان خودرو در پیش است

روزهای سخت واردکنندگان خودرو در پیش است

21 فروردین 1396
  • 0

در سالی که گذشت برای بخش خصوصی در زمینه واردات چندان فرخنده نبود و دست‌اندازهایی که بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها بر سر راه واردکنندگان خودرو قرار دادند، این حوزه را با چالش‌های جدی مواجه کرد، چنان چه باید منتظر اثراتش در سال ۹۶ بود.

 روزهای سخت واردکنندگان خودرو در پیش است

از دیگر سو، سال ۹۶، سال تحولات سیاسی در ایران است و انتخابات ریاست‌جمهوری این مهم را تحت‌شعاع قرار داده است. اما تاثیری که این انتخاب روی حوزه‌های مختلف خواهد گذاشت و با توجه به روندی که در سال ۹۵ برای واردکنندگان خودرو رخ داد، غیرقابل انکار است.

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» درباره تغییر و تحولات در بخش واردات خودرو در سال ۹۶ گفت: «این اتفاقاتی که رخ داده است و پیش‌بینی‌ که دوستان کرده‌اند، در سال ۹۶ هم مشکلاتی برای این حوزه به‌وجود خواهد آورد و در حوزه خودروهای لوکس بیشتر تاثیر خواهد گذاشت، آن هم به‌واسطه تجربه‌ای است که از سال‌های قبل داشته‌ایم.

ولی بحثی که وجود دارد، این است که امسال تمرکز ما بر تولید و اشتغال است و این امر باید در حوزه‌هایی انجام شود که ایجاد ارزش افزوده می‌کند.

در حوزه‌های وارداتی خصوصا کلاس بالای ۲۰۰۰ سی‌سی بسیار کم داریم، تولیدکننده‌هایی که در داخل فعال باشند و فکر نمی‌کنم مشکلی در آن حوزه داشته باشیم. کما ‌این‌که سهم و‌ارداتی که انجام می‌شود به نسبت تولید داخل آن کم است که حالت رقابت سنگین به‌وجود نمی‌آورد، بلکه صرفا رقابت کیفی به‌وجود می‌آورد نه رقابت کمی.»

پیش‌بینی رویدادهای حوزه واردات خودرو در سال ۹۶

اتفاقات زیادی برای حوزه واردات خودرو در سال ۹۵ رخ داد. اما پیش‌بینی سال ۹۶ برای این حوزه چیست؟ احتشام‌زاد تاکید می‌کند:« با توجه به این که شعار سال مشخص شده است، در وهله نخست در سطح کلان کشور باید برنامه‌ریزی عملیاتی، اجرایی و استراتژیکی‌ ما مشخص شود. بعد از این بخش، به صنایع مختلف از جمله خودرو ورود کنیم.

این که در حال حاضر بدون تعیین برنامه‌ها بخواهیم اعلام نظر کنیم، کمی دور از ذهن است. به‌واسطه همین موضوع و طبق توافقی که دراین‌باره بین اتاق بازرگانی ایران، اتاق اصناف و اتاق تعاون انجام شده است، خروجی آن اعلامیه‌ای درخصوص راهکاری که بخش خصوصی برای استقرار این شعار در نظر گرفته است، خواهد بود. سرفصل‌ها به صورت کلان آنجا مشخص می‌شوند و برای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال برنامه‌ریزی خواهد شد.»

از دیگر سو، در سال جدید شاهد تحولات سیاسی خواهیم بود. انتخابات ریاست‌جمهوری از مهم‌ترین این موارد است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درباره اینکه در دولت یازدهم و دوران وزارت آقای نعمت‌زاده در سال گذشته، اتفاقات خوبی برای واردکنندگان خودرو به‌خصوص واردکنندگان غیرنمایندگی رخ نداد نیز تاکید می‌کند: «واقعیت این است اگر سخنی بگوییم، بیشتر به سمت پیشگویی خواهیم رفت تا پیش‌بینی اما واقعیت این است دولت به ما نشان داد در هرجایی از کوچک‌ترین عرصه‌ها استفاده می‌کنیم، برای این که یک پیچ از واردات را ببندیم.

متاسفانه تفسیرهای نا‌بجایی از موضوعات می‌شود که این امر به ضرر حوزه واردکنندگان خودرو است، در صورتی که حضور فعالان این حوزه به مثابه تنظیم‌کنندگان کیفی بازار است و عدم حضور آنها به منزله هزینه کردن از جیب مشتری و الزام کردن مشتری به کاهش سطح کیفیت مورد انتظارش خواهد بود.»

منبع : دنیای خودرو



نظرات