1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پذیرش 6 هزار خودرو در یک شیفت کاری معاینه فنی

پذیرش 6 هزار خودرو در یک شیفت کاری معاینه فنی

24 مرداد 1394
  • 0

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه اجرای طرح LEZ مستلزم مشارکت مسئولین و مردم است، گفت: در حال حاضر در مراکز معاینه فنی شهر تهران امکان پذیرش ۶ هزار خودرو در یک شیف کاری به صورت روزانه وجود دارد.

ولی آذروش در توضیح طرح مناطق کم انتشار آلایندگی (LEZ) با بیان اینکه این طرح به زودی جایگزین طرح زوج و فرد خواهد شد، اظهار داشت: طرح زوج و فرد به علت تأثیر کم در کاهش آلودگی هوا در چند سال اخیر مدیریت شهری را به این نتیجه رساند که تردد خودروها در مناطق پرتردد باید بر اساس میزان انتشار آلایندگی آنها دسته بندی و محدود شود.

وی ادامه داد: در طرح زوج و فرد که در چندسال اخیر اجرا شده، خودرو با هر شرایط سنی و میزان آلایندگی تنها با ملاک قرار دادن شماره پلاک امکان تردد در مناطق زوج و فرد را داشته است. در طرح LEZ محدودیت تردد براساس سه شاخص تکنولوژی ساخت، سن خودرو و معاینه فنی برنامه ریزی خواهد شد، که مهمترین و اصلی ترین شاخص آن معاینه فنی خودرو است.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو گفت: اجرای صحیح این طرح ملزم ایجاد زیر ساخت‌ها و همکاری هرچه سریعتر پلیس در این ارتباط است. در حال حاضر سامانه یکپارچه ملی معاینه فنی توسط وزارت کشور در دست تکمیل بوده که پس از طی دوره آزمایشی و برطرف شدن ایرادات آن در همه مراکز معاینه فنی کشور نصب و همه مراکز در یک چارچوب نرم افزار واحد عمل خواهند کرد و در نهایت همه اطلاعات خودروهای معاینه فنی شده در یک دیتا سنتر مرکزی تجمیع خواهد شد.

وی تصریح کرد: پلیس راهور می‌تواند مطابق مصوبه آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه فنی هیئت وزیران، نسبت به اعمال قانون به صورت نرم افزاری اقدام کند.

بدیهی است پلیس نیز جهت اجرایی شدن هرچه سریعتر این طرح بایستی نسبت به ارتباط دیتا بانک خود با سامانه ملی اقدام کند. در این طرح ثبت تخلفات همسان با طرح زوج و فرد کاملا به صورت سیستماتیک و نرم افزاری توسط دوربین‌های ثبت پلاک که در محدوده طرح نصب شده انجام خواهد شد.

دبیر معاینه فنی کلانشهرهای کشور جهت اثر بخش بودن طرح، گفت: اصلاح معافیت معاینه فنی خودروهای نو توسط مجلس شورای اسلامی بنا بر نظر کارشناسان و پلیس راهور می‌تواند یکی از مهمترین اقدامات در این ارتباط باشد. در خودروهای نو با گذشت دو تا سه سال میزان آلایندگی به علت خرابی قطعه کاتالیست به شدت افزایش یافته و جهت کنترل وضعیت آلایندگی خودرو و تطابق آن با شرایط تولید، نیاز به انجام معاینه فنی است.

وی خاطرنشان کرد: در 4 سال اخیر پس از افزایش معافیت خودروهای نو از دوسال به پنج سال این تصمیم غیر کارشناسانه هیچ کمکی به وضعیت کیفی خودروها، گره گشایی مشکلات مردم در خصوص اخذ معاینه فنی و ارتقا کیفی و کمی معاینه فنی نکرده و این مسئله باعث شده است که میزان مراجعات در سال93 در مقایسه با سال90 در مراکز 14 گانه شهر تهران 56 درصد کاهش یافته است.

آذروش اظهار داشت: خدماتی که براساس تحقیقات کشورهای پیشرفته می‌تواند یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش آلودگی هوا باشد.عدم اصلاح این قانون قطعاً به زودی موجب تعطیلی مراکز در کشور و تنزل کیفی ارائه خدمات و به طبغ افزایش آلودگی هوا خواهد شد.

وی با اشاره به امکان ازدحام در مراکزمعاینه فنی پس از اجرای طرح گفت: اجرای صحیح هر طرح در وهله اول نیاز به همکاری شهروندان دارد. رعایت قانون باید به عنوان یک مطالبه عمومی در شهروندان پیگیری و درخواست شود. ایجاد صف در بعضی از ماه‌های سال نتیجه عدم مراجعه خودروها در طول سال است متأسفانه شهروندان هر روز آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را مشاهده می‌کنند ولی بازهم برای رعایت وظیفه شهروندی خود نسبت به دیگران حاضر به مراجعه به مراکز معاینه فنی نیستند در حال حاضر در مراکز معاینه فنی شهر تهران امکان پذیرش 6000 دستگاه خودرو در یک شیف کاری به صورت روزانه وجود دارد و هرخودرو در کمتر از 15 دقیقه در صورت سلامت، معاینه فنی خود را اخذ خواهد کرد.

وی در پایان گفت: در صورت افزایش مراجعات و کافی نبودن ظرفیت مراکز جای هیچگونه نگرانی برای شهروندان نیست و بدون تردید ستاد آمادگی دارد برای ارائه هرچه بهتر خدمات به شهروندان نسبت به افزایش شیفت کاری و شبانه روزی کردن مراکز اقدام کند.



نظرات