1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. 5 دلیل گرانی 5 میلیون تومانی خودرو در بازار؟

5 دلیل گرانی 5 میلیون تومانی خودرو در بازار؟

15 اردیبهشت 1393
  • 0

در حالی در سال گذشته قیمت خودرو 10 تا 20 درصد افزایش یافت که امسال نیز پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش دوباره قیمت‌ها و بیش از 10 درصد در 6 ماهه دوم سال است.

تقریبا سه سال است که بازار خودرو، دوران پر تب و تاب خود را می‌گذارد و پس از گذشت این همه مدت، هنوز روزهای آرام را به خود ندیده است. همه به‌هم ریختگی‌ها و تشنگی بازار، از اواخر سال ۹۰ آغاز شد و خودروسازان به دلیل شرایطی که پس از افزایش قیمت انرژی و نرخ ارز پیدا کردند، مجبور به کاهش تولید شدند و این موضوع باعث شد که قیمت خودرو در کمتر از سه سال، سه برابر شود. حال پس از گذشت این مدت، بازار هنوز به روند قبلی خود برای افزایش قیمت‌ها ادامه می‌دهد و خودروسازان نیز همچون گذشته، تاکید دارند که قیمت خودرو گران نیست؛ در حالی که از قدرت خرید مصرف‌کنندگان نیز هر روز کاسته می‌شود. از ابتدای سال ۹۳ تاکنون که یک‌ماه و نیم از سال می‌گذرد، قیمت برخی خودروها بین ۲ تا ۵ میلیون افزایش پیدا کرده است. برای مثال، پراید ۱۱۱ که در پایان سال گذشته ۱۹ میلیون تومان بود، هم‌اکنون در بازار ۲۲ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین پژوپارس از ۳۵ به ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. در همین رابطه، برای بررسی دلایل گرانی دوباره قیمت خودرو، به گفت‌وگو با محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات رییسه انجمن قطعه‌سازان خودرو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

* در رابطه با دلایل گرانی خودرو در یک ماه و نیم ابتدای امسال بفرمایید. چه عواملی در این موضوع موثر بود؟

سوال شما غلط است. شما می‌گویید گرانی خودرو. خودرو اصلا گران نیست. همیشه بازار قیمت واقعی را تعیین می‌کند و دولت به خودروساز فشار می‌آورد که ارزان‌تر به نفع دلال بفروشد. بنابراین قیمت خودرو را کف بازار تعیین می‌کند و کف بازار هم قیمت واقعی را تعیین می‌کند.

* دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار چیست؟

۱- نه درصد هزینه کارگر افزایش یافته است. ۲- بیست درصد هزینه برق بالا رفته است. ۳- دو درصد مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته، یعنی مالیات بر ارزش افزوده ۸ درصد شده است. ۴- دلاری که ۲۴۵۰ تومان بود، ۲۵۵۰ تومان شده و به سمت ۲۶۰۰ تومان می‌رود. ۵- پیش‌بینی امسال از تورم هم این است که ۲۵ درصد شود. با وجود این‌ها، شما فکر می‌کنید کالاها باید ارزان شوند؟!

* اما تاثیر این عوامل را باید بعد از چند ماه در رابطه با قیمت خودرو ببینیم. در حالی که در برخی از خودروها شاهد افزایش ۲ تا ۵ میلیون تومانی بودیم.

من همه این‌ها را که به شما گفتم، بیش از ۲۵ درصد تاثیر دارد.

* با توجه به این‌که قیمت سوخت افزایش پیدا کرده، پیش‌بینی شما از چند ماه آتی بازار خودرو چیست؟

ببینید قبلا که قیمت سوخت افزایش پیدا کرد، بازار خودرو به‌هم ریخت و قیمت‌ها کاهش پیدا کرد؟

* بازار خودرو که دو سال قبل به‌هم ریخت، قیمت‌ها هم افزایش پیدا کرد.

بالاخره مواد اولیه خودرو که فولاد، ورق و آلومنیوم قیمتش افزایش پیدا کرد.

* درست است، اما با توجه به این‌که قیمت بنزین و گازوییل افزایش پیدا کرده است، چه اتفاقی در بازار خودرو در آینده می‌افتد؟

محاسبه این موضوع به این راحتی نیست. اما من پیش‌بینی می‌کنم که اگر ارز دولتی و مرکز مبادلات را بدهند، در ۶ ماه آینده ۱۰ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت.

* در غیر این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟

قاعدتا قیمت‌ها بالاتر می‌رود. من پارسال پیش‌بینی افزایش قیمت ۳۰ درصدی را کرده بودم، اما اگر امسال ارز مبادله‌ای را بدهند و نرخ سود بانکی هم متعادل باشد، حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت. در یک ارزیابی اولیه می‌توان گفت که اختصاص ارز مبادله‌ای به خودروسازان هزینه‌های اضافه شده به تولید در سال جدید مانند افزایش نرخ سود بانکی، افزایش حقوق و دستمزد، نرخ برق و دیگر حامل‌های انرژی و حمل و نقل را تا حد زیادی پوشش خواهد داد، بنابراین نرخ ارز مبادله‌ای می‌تواند این هزینه‌های جدید را پوشش داده و از افزایش قیمت خودروها جلوگیری کند زیرا با نرخ‌های فعلی تولید بسیاری از خودروها زیان‌ده است.

* درباره فرمولی که شورای رقابت برای خودرو در حال تهیه است، خبر دارید؟ چون رییس جدید شورای رقابت اعلام کرده که این شورا در حال اصلاح فرمول قبلی است.

خیر، ما فرمول پارسال را هم عمل نمی‌کنیم.

* در رابطه با این فرمول با شما جلسه‌ای نداشتند؟

خیر.

* یعنی فرمولی است که فقط شورا تهیه می‌کند و خودروسازان نقشی در آن ندارند؟

بله، هیچ مشورتی با ما نداشتند.

منبع تراز


نظرات