1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تمیزی ماشین به چه قیمتی؟!

تمیزی ماشین به چه قیمتی؟!

16 خرداد 1395
  • 0

در این مطلب با گشت کوتاهی در بازار انواع مواد شوینده و تمیز‌کننده به همراه مواد مختص ترمیم و نگهداری اصولی رنگ خودرو، گزارش کاملی از این بازار به همراه فهرستی جدید از آخرین تغییرات قیمت آنها تهیه کرده‌ایم؛ بازاری که با افزایش خودروهای لوکس و گران‌قیمت روز‌به‌روز در حال رشد است و تنوع آن نیز یقینا‌ رو به گسترش خواهد بود.

شوینده های خودرو

مواد ترمیم و نگهداری رنگ خودرو: جلاسنج جیب مردم

حتما برای شما هم بارها اتفاق افتاده است که تصادف‌های بسیار مختصر بدون آنکه فرورفتگی در بدنه خودرو ایجاد کند، باعث ساییدگی رنگ بدنه اتومبیل شده و به نظرتان با یک پولیش مختصر این نقیصه برطرف می‌شود. باید بدانید در بازار چندین نوع پولیش با توجه به بودجه و میزان هزینه‌ای که در نظر گرفته‌اید وجود دارد. از پولیش‌های حرفه‌ای ساخت آلمان و انگلستان تا جلاسنج‌های ایرانی و حتی چینی که مطمئنا کیفیت آنها مثل هم نیست، در بازار موجود بوده و شما می‌توانید با خرید هر یک از آنها خط، خش و ساییدگی‌های روی بدنه خودرو را بر‌طرف کنید؛ البته باید در نظر داشته باشید که نتیجه هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت است و اگر خساست به خرج ندهید، نتیجه کار یقینا شما را راضی می‌کند.

به هر روی خط و یا خش‌های جزئی ‌روی بدنه خودرو که آن هم ساخت صنایع داخلی است، می‌تواند با یک قوطی 250 گرمی پولیش و نهایتا دو بسته پنبه حل شود؛ اما اگر همین کار را به دست نقاش بسپارید مطمئن باشید قیمتی را از شما مطالبه خواهد کرد که شگفت‌زده می‌شوید. سرویس واکس بدنه را اغلب کارواش‌های گران کلانشهرها و شهرستان‌ها در منوی خود داشته و در صورت انتخاب، واکس بدنه نیز بر روی خودروی شما می‌زنند که دستمزد آن هم با توجه به ابعاد خودرو متغیر است؛ اما پولیش کامل بدنه دستمزد بالایی دارد و اگر خودروی شما SUV باشد، قیمت آن سر به فلک خواهد کشید.

در این بین به نقل از چند نقاش‌ خودرو، دستمزد آنها را نوع خودرو و بعضا جیب مشتری معین می‌کند که این گفته قدری تأمل‌برانگیز بوده در حالی که هیچ نرخ معین و مشخصی برای واکس و پولیش بدنه در نظر گرفته نشده است.

برای آنان که خودرویی لوکس سوار هستند، در دفترچه راهنمای اتومبیل مدت معینی ذکر شده که برای نگهداری از رنگ خودرو و حفظ سلامت آن باید به طور متناوب به نمایندگی‌های مجاز سر زده و واکس و پولیش حرفه‌ای را تجربه کنند. واکس و پولیش در نمایندگی‌ها بسیار حرفه‌ای صورت می‌گیرد و مواد اولیه آنها نیز درجه یک بوده که نتیجه کار واقعا ارزش هزینه پرداختی را دارد.

در انتها باید گفت نباید با مشاهده لیست قیمت‌ها و تفاسیر فوق از نگهداری و ترمیم رنگ اتومبیل خود ناامید شوید چراکه برندهای ایرانی نظیر جلاسنج، نهنگ، براق و‌‌... کاملا قابل اعتماد هستند و با یک بسته پنبه و البته زحمت خودتان می‌توانید نتیجه دلخواهی را کسب کنید.

مواد شوینده: بازاری بسیار متنوع

در این قسمت از گزارش باید اینگونه اذعان کنیم که مالک خودرو برای هر قسمت کثیفی از اتومبیل خود که مد نظر داشته باشد، در بازار یک شوینده مخصوص وجود دارد و حتی می‌تواند چرم و پارچه صندلی یا سقف را هم با اسپری‌های مخصوص تمیز کند.

بازار انواع مواد شوینده و اسپری‌ها در ایران بسیار متنوع است و البته این گوناگونی مواد مختص شهرهای بزرگ بوده و در شهرستان‌ها این بازار کمتر رونق دارد. توجیه فروشندگان این مواد در بازار بدین شکل است که چون مواد شوینده همگی دارای اثر خورندگی و مقدار معینی اسید هستند، پس بهتر است هر مواد شوینده‌ای برای هر قطعه‌ای استفاده نشده و برای شست‌وشوی هر قسمت از اتومبیل، یک ماده معینی استفاده شود.

البته نظریه آنها هم پر بیراه نبوده، اما باید جیب مالک خودرو را هم در نظر گرفت که به نظر خرید و تأمین انواع مواد شوینده برای خودرو کار عقلانی و به‌صرفه‌ای نیست.

همانطور که در جدول ذیل مشاهده می‌کنید، تنوع مواد شوینده اختصاصی خودرو زیاد بوده و این وظیفه کارواش‌هاست که این مواد را تهیه کرده و برای کیفیت بالای کار و جلب رضایت مشتری از آنها استفاده کنند که در عمل کمتر این مورد اتفاق می‌افتد. از مواد شوینده که بگذریم، اسپری‌های مخصوص خودرو نیز بازاری گسترده‌تر دارند و با توجه به هر فصل سال، یک نوع اسپری خاصی روی بورس افتاده و فروش قابل توجهی دارد، مانند اسپری ضدبخار شیشه و ضدیخ که در زمستان بازار بسیار داغی دارند. شاید باور نکنید اما بازار افشانه‌های مختص خودرو آنقدر متنوع است که اسپری مخصوص برای پاک کردن و تمیز کردن حشرات خشک شده روی شیشه و رنگ و کروم و سطوح پلاستیکی هم وجود دارد.

بازار دستمال‌های مخصوص خودرو نیز بسیار داغ بوده و با تبلیغ‌های فراوان در بازار عرضه می‌شوند. ارزان‌ترین و بهترین دستمال‌های مختص خودرو را می‌توان دستمال‌های جادویی ساخت چین عنوان کرد که با توجه به قیمت اندک و کارایی فوق‌العاده در بازار تقاضای بسیار بالایی داشته و کارواش‌داران بزرگ پکیج‌های چند صدتایی از این دستمال‌ها را خریداری می‌کنند.

شوینده های خودرو

منبع: عصر خودرو



نظرات