1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. استاندارد یورو 4 برای اتومبیلهای داخلی چقدر واقعی است؟

استاندارد یورو 4 برای اتومبیلهای داخلی چقدر واقعی است؟

4 خرداد 1395
  • 3

در آخرین رده‌بندی خودروسازان جهان که ‌سال گذشته انجام شد، تویوتا با تولید 10 میلیون و 500 هزار خودرو رتبه اول را از آن خود کرد و شرکت‌های فولکس واگن، جنرال‌موتورز، هیوندای و فورد هم به ترتیب با تولید ٩9 میلیون و 800 هزار، 9 میلیون و 600 هزار، 8 میلیون و 5 میلیون و 969 هزار دستگاه در رتبه‌های بعدی قرارگرفتند. در این رده‌بندی ایران‌خودرو با تولید 586 هزار دستگاه در مکان 25 و سایپا با تولید 401 هزار دستگاه در رده 32 جهان جا خوش کردند.

استاندارد یورو4

درحالی نگاهی به آمارهای انجمن جهانی خودرو از تنزل جایگاه ایران در زمینه میزان تولید حکایت می‌کند که کیفیت خودروهای تولید شده در سال‌های گذشته وضع اسفبارتری داشته است. در شرایطی که افت کیفیت خودروهای داخلی و قیمت‌های نه‌چندان منطقی آن همچنان دغدغه اصلی مشتریان است؛ برخی مدیران تولید یک‌میلیون دستگاه خودرو یا تکمیل ۸۰‌هزار خودرو ناقص و حتی تولید بدون کسری در دو سال گذشته را نمونه اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی دانسته و به اعلام آمار آن می‌بالند، بی‌آن‌که بگویند جایگاه تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی چه تغییری داشته و آیا توانسته‌اند سهم بیشتری از بازار جهانی را از آن خود کنند یا خیر.

افت کیفیت خودروهای تولید داخل که سال‌های تحریم به اوج خود رسیده بود، انتظار می‌رفت با برداشته شدن تحریم‌ها، تا حدودی بهبود یابد، اما توافق هسته‌ای هم در این صنعت کارساز نشد و جنجال دیرینه مقصر کیفیت پایین خودروهای داخلی همچنان به قوت خود باقی است و به نوعی قطعه‌سازان و خودروسازان را در مقابل هم قرارداده است. هرچند این‌بار قطعه‌سازان در تیررس بهانه‌جویی‌های خودروسازان قرار گرفته‌اند، ولی قطعه‌سازان نظری متفاوت دارند. آنها معتقدند که خودروسازان موظف به ارزیابی کیفیت قطعات تولید شده و حتی ارتقای استانداردهای آنها هستند. درحالی‌که برخی خودروسازان بر سهم بالای قطعات بی‌کیفیت داخلی در نارضایتی مشتریان و عرضه خودروهای معیوب تاکید دارند، اظهارات اخیر قطعه‌سازان این ادعا را رد می‌کند.

واردات لوازم یدکی بی‌کیفیت

کاظمی، نایب رئیس انجمن فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران با طرح این سوال که اگر کیفیت قطعات تولید شده در داخل مشکل دارد، چرا هیچ‌گاه این قطعات مرجوع نشده و این قطعات معیوب بر روی خودروها سوار می‌شود. اظهار کرد: در شرایطی که هیچ‌گاه خودروسازان به قطعات تولید داخل ایراد نگرفته و این قطعات مورد تایید شرکت‌های تامین‌کننده آنها نیز قرار گرفته است، نمی‌دانیم چرا وقتی از قطعات تولیدی در خودرو استفاده می‌شود، در نهایت یک خودرو معیوب به مردم تحویل می‌دهند. او ضرورت حمایت از صنعت قطعه‌سازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: از زمان برداشته شدن تحریم‌ها، متاسفانه محدودیت‌های واردات انواع قطعات خودرو به‌ویژه کم‌کیفیت و بی‌کیفیت کاملا رفع شده، به‌گونه‌ای که امروز بیش از هر زمان دیگری شاهد واردات بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب لوازم یدکی خارجی به کشور هستیم.

خودروسازان پاسخگو باشند

روان، عضو شورای سیاستگذاری صنعت قطعه‌سازی نیز در حالی‌که خودروسازان را مسئول ارتقای کیفیت استانداردهای قطعات می‌داند، گفت: چرایی پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی را خودروسازان باید پاسخگو باشند البته این به این معنا نیست که قطعه‌سازان در این خصوص نقشی ندارند، اما این خودروسازان هستند که باید محصولات سفارش داده شده را براساس استانداردهای مدنظر خود دریافت کنند. او با اشاره به این‌که قطعات تولیدی درنهایت مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و مشخصات اولیه و خصوصیات فنی آن بررسی می‌شود، افزود: ما قطعات را طبق سفارش شرکت‌های خودروساز می‌سازیم و در قرارداد مربوطه نیز جزییات هر قطعه‌ای به‌طور کامل مشخص می‌شود؛ به‌ نحوی‌ که خودروسازان پیش از ارسال قطعات به خطوط تولید خود، آنها را از حیث مطابقت با سطح کیفی مورد نظر و مشخصات اعلام شده در نقشه طراحی چک می‌کنند. او که عدم شفاف‌سازی را مشکل اصلی صنعت خودروسازی عنوان می‌کند، نسبت به استاندارد خودروهای تولید داخلی ابراز تردید کرد و گفت: شک دارم که خودروهای داخلی استاندارد یورو ٤ داشته باشد.

تحریم تکنولوژی ادامه دارد

این مقام مسئول بر این باور است که دولت می‌بایست همزمان با برداشته شدن تحریم‌ها، حمایت‌های خود را از بخش قطعه‌ساز چند برابر کند؛ درحالی‌که عملا می‌بینیم با رفع تحریم‌ها شرایط برای واردات بی‌رویه بیش از گذشته مساعد‌تر شده است. او با تاکید بر این نکته که در حال حاضر تحریم تکنولوژی به کشور ادامه دارد، گفت: به دلیل کاربردهای چندگانه‌ای که تکنولوژی‌های صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی دارد، کشورهای اروپایی نگران استفاده از این تکنولوژی‌ها در صنایع نظامی بوده و در این خصوص بسیار با احتیاط عمل می‌کنند.

ادامه تحریم برای خودروسازان

صرف‌نظر از چرایی ورود قطعات بی‌کیفیت به خطوط تولید، بسیاری از مشتریان امیدوارند که با برداشته شدن تحریم‌ها و قراردادهای منعقد شده صنعت خودروسازی با نوعی دگردیسی مواجه شود و رونق تا حدودی به این صنعت بازگردد. این درحالی است که ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان نسبت به اجرایی شدن تفاهمنامه‌های پسا‌برجام ابراز نگرانی می‌کند. او با بیان این‌که مانند شرایط قبل از رفع تحریم‌ها با ابزارهای خاص و به‌سختی فعالیت انتقال پول را انجام می‌دهیم، گفت: نگران آن هستیم با استمرار مشکلات انتقال پول تفاهمنامه‌هایی که برای تنظیم آنها زحمت بسیاری کشیده شده از بین برود. او با اشاره به این‌که هنوز نقل و انتقال پول بین بانک‌های بزرگ اروپایی با مشکلاتی همراه است، اظهار داشت: اما این محدودیت‌ها به این معنا نیست که دست روی دست گذاشته و اقدام کارآمدی را برای اجرایی شدن تفاهمنامه‌ها انجام ندهیم؛ بلکه مانند شرایط قبل از رفع تحریم‌ها با ابزارهای خاص و به‌سختی فعالیت انتقال پول را انجام می‌دهیم. او گفت: در بحث سرمایه‌گذاری، اجرایی شدن تفاهمنامه‌ها و سفارش‌‌ها با شرکای خارجی با مشکلات زیادی همراه هستیم.

منبع: شهروند



نظرات

  • aaa aaa (5 خرداد 1395 ساعت 09:16)

    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

  • بابک بابک (5 خرداد 1395 ساعت 09:10)

    با سلام .بنظرم در این آشفته بازار صنعت خودروی داخلی پس از گذشت سالها که از خداحافظی با پیکان میگذرد میبینیم که دوباره همون موتور وگیربکس رو در وانت آریسان و وانت مزدا و..استفاده میکنن صحبت از استاندارد ,آنهم استاندارد یورو 5 در خصوص سوخت کمی مضحک بنظر میرسه .اصولا" این صحبتها بیشتر برای صنایع مطرح خودروسازی هستش نه برای ایران خودرو وسایپا که در روند تولیدات خود هیچگونه معیار وشاخص بین المللی استاندارد را در نظر ندارن. تصور مصرف بنزین یورو 4 یا 5 به فرض واقعی بودنش در خودرویی که با تکنولوژی بیش از 3 دهه قبل ساخت وتولید میشه شبیه به یک شوخی هستش

  • mj.king mj.king (5 خرداد 1395 ساعت 01:41)

    صفر درصد...اونقدری که خودرو سازا بگن ماست سفیده نباید باور کنید