1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تعرفه واردات خودرو برای سال ۹۶ تغییر نمیکند

تعرفه واردات خودرو برای سال ۹۶ تغییر نمیکند

25 آبان 1395
  • 3

صالحی نیا خبرداد:
واردات با شرایط سال گذشته

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ثبات تعرفه واردات خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای افزایش تعرفه واردات خودرو نداریم.

محسن صالحی نیا در خصوص تعرفه واردات خودرو در سال آینده، گفت: در سال آینده برنامه‌ای برای تغییر تعرفه واردات خودرو نداریم و با همین تعرفه‌های کنونی واردات انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تعرفه واردات خودرو هم مانند سایرکالاهاست و در شرایط خاص تغییر می کند، افزود: فعلا دلیلی برای افزایش تعرفه واردات خودرو وجود ندارد و شرایط قبلی برای واردکنندگان اعمال خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در مجموع تعرفه کنونی واردات خودرو مشکلی را برای تولید داخلی به وجود نمی‌آورد، اظهار داشت: تعرفه‌ها، مجموعه‌ای از محدودیت‌هایی است که به منظور مدیریت واردات کشور وضع می‌شود و در تمام دنیا برای حمایت از تولید داخلی اعمال می‌شود.

در حال حاضر مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری بنزینی با حجم موتور لغایت 2000 سانتی متر مکعب معادل 40 درصد ارزش و با حجم موتور از 2001 لغایت 2500 سانتی متر مکعب معادل 55 درصد ارزش و با حجم موتور 2501 سانتی متر مکعب و بیشتر معادل 75 درصد ارزش تعیین شده است.

مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری دیزل با حجم موتور لغایت 2500 سانتی متر مکعب معادل 32 درصد ارزش و با حجم موتور 2501 سانتی متر مکعب و بیشتر معادل 55 درصد ارزش تعیین شده است. ضمن آنکه واردات خودروهای بالای 2500 سی سی همچنان به کشور ممنوع است.

منبع:مهر



نظرات

  • پارسا پارسا (26 آبان 1395 ساعت 16:53)

    سودی که دولت ایران و واردکننده های خودرو از فروش یک ماشین باکیفیت و کم مصرف ژاپنی یا آلمانی می برند از سود خود شرکت سازنده بیشتر است. در همین کشورهای همسایه ما یک خودرو ژاپنی به قیمت 40 تا 60 میلیون تومان فروخته میشود در حالی که همان خودروها در ایران 120 تا 190 میلیون قیمت دارد. در کشورهای دنیا یک خودرو به صورت اقساط و با پرداخت ماهی 1 تا 2 میلیون تومان وبدون اخذ بهره بانکی به فروش میرود و پرداخت اولیه به صورت نقد کمتر از 20 میلیون تومان و یا حتی گاهی صفر است. نمایندگی فروش خودروهایی از ژاپن مثل تویوتا با اینکه تعرفه واردات خودروی هیبریدی 4 درصد است، خودرویی به قیمت 80 میلیون را با قیمت 180 میلیون به مردم میفروشد. ممکن است یک شرکت ژاپنی از فروش یک خودروی فوق مدرن 20 هزار دلاری، چند هزار دلار معادل 10 میلیون تومان سود ببرد. ولی دولت ایران و گمرک معادل 45 درصد عوارض به علاوه 11 درصد هزینه پلاک دریافت میکند که معادل 40 یا 50 میلیون تومان است. خود نمایندگی های واردات هم به بهانه های مختلف سود 30 تا 60 میلیونی از فروش هر خودرو می برند. از آن طرف تولید کننده ماشین های قراضه و آلوده داخلی نیز از فروش خودروهای قدیمی و از رده خارج سود کلانی می برند. اینها گوشه ای از حقایق تلخ بازار مریض خودرو در ایران است. چیزی که دولت اصلا به آن نمی پردازد و از آن طفره می رود.

  • بهروز بهروز (25 آبان 1395 ساعت 22:50)

    طبق برنامه 5 ساله باید هرسال کم می شد. منت میذارند که ثابت مونده!

  • ناشناس ناشناس (25 آبان 1395 ساعت 14:10)

    دست شما درد نکنه!!! واقعا لطف کردید