1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. مسابقات
  4. گزارش مسابقه جایزه بزرگ چین 2014

گزارش مسابقه جایزه بزرگ چین 2014

1 اردیبهشت 1393
  • 1

پیست بین المللی شانگهای چین از سال 2004 میزبان رقابت های فرمول یک می باشد. این پیست 5.451 کیلومتری به دلیل وجود دو مسیر مستقیم طولانی، پیچ های کند و چالش برانگیز و همچنین آب و هوای غیر قابل پیش بینی، همواره شرایط هیجان انگیزی برای مسابقات فرمول یک فراهم آورده است. طرح پیست اقتباسی از حرف چینی "شانگ" به معنی "بالا" می باشد. ویژگی اصلی این پیست که آن را نسبت به سایر پیستهای فرمول یک متمایز میسازد، وجود مسیر مستقیمی به طول 1.4 کیلومتر بین پیچ های 13 و 14 است که در نوع خود طولانی ترین مسیر مستقیم در بین پیست های حال حاضر فرمول یک محسوب میشود.

در تمرین اول، فرنادو آلونسو از فراری با کسب بهترین زمان شگفتی ساز شد و توانست روند خوب خود را در تمرین دوم نیز حفظ کند و بعد از لوئیس همیلتون از مرسدس دومین زمان برتر را کسب کند. در تمرین سوم که در شرایط بارانی برگزار شد، رانندگان زیادی ترجیح دادند در گاراژ بمانند و لاستیک های خود را برای تعیین خط حفظ کنند. در این بین دانیل ریکاردو از ردبول بهترین زمان را ثبت کرد. پاستور مالدونادو این بار تصمیم گرفت هنر خود را در جلسات تمرینی به نمایش بگذارد و در ورودی پیت دچار حادثه شد بطوری که از شرکت در جلسۀ تعیین خط نیز بازماند!

برای سومین بار در طی این فصل، رقابت تعیین خط در شرایط بارانی برگزار شد. در دو نوبت پیشین، ردبول ها ثابت کردند که در پیست خیس توانایی رقابت بالایی داشته و به مرسدس نزدیکترند. این بار هم ریکاردو و فتل جدی ترین رقبای همیلتون برای کسب پل پوزیشن بودند. اما همیلتون دست نیافتنی بود و در نهایت به سی و پنجمین پل پوزیشن خود در طی دوران حضورش در فرمول یک دست یافت. ریکاردو بار دیگر هم تیمی نامدارش را پشت سر گذاشت و جلوتر از وی دوم شد. رزبرگ، هم تیمی همیلتون، با اشتباه در پیچ آخر، به رده ای بهتر از چهارم دست نیافت. آلونسو و ماسا نیز پنجم و ششم شدند. از نکات جالب، راه نیافتن رایکونن و باتن به مرحلۀ آخر تعیین خط ، و حضور گروژان از لوتوس در بین ده رانندۀ برتر بود.

روز یکشنبه، هوای آفتابی شانگهای شرایط ایده آلی برای برگزاری یازدهمین رقابت فرمول یک در این پیست ایجاد کرده بود. در لحظۀ استارت، اکثر رانندگانی که در طرف تمیز پیست بودند، استارت های موفقی داشتند و از این میان همیلتون، فتل و آلونسو در دورهای نخستین در سه ردۀ اول جای گرفتند. البته آلونسو خوش شانس بود که برخوردش با هم تیمی سابقش، فلیپه ماسا، آسیبی به اتوموبیلش وارد نکرد. رزبرگ نیز در لحظۀ استارت برخوردی با والتری بوتاس، رانندۀ دیگر ویلیامز داشت که در این حادثه نیز به هیچ یک از اتوموبیل ها آسیب جدی وارد نشد. تنها پس از 14 دور، آدرین سوتیل از ساوبر برای سومین مسابقۀ پیاپی دچار نقص فنی شد و مجبور به ترک مسابقه گردید؛ این پنجمین بار در این فصل است که اتوموبیلی از تیم ساوبر موفق به تمام کردن مسابقه نمی شود. پس از ده دور، راننده ها برای تعویض لاستیک های سافت خود به پیت رفتند. ردبول با تعیین زمان نامناسب برای انجام پیت استاپ فتل باعث شد که وی جایگاهش را به آلونسو ببازد و برای بازپس گیری آن نیز ناموفق باشد، چرا که RB10 فاقد سرعت بالا در مسیر های مستقیمی است که امکان استفاده از DRS وجود دارد.

فتل نیز برای صرفه جویی در سوخت تصمیم گرفت فاصلۀ خود با آلونسو را حفظ کند اما این تصمیم به قیمت از دست دادن دو جایگاه برای وی تمام شد. رزبرگ با تکیه بر سرعت بالای مرسدس در مسیرهای مستقیم خیلی زود فتل را پشت سر گذاشت و کمی بعد هم با سبقت از آلونسو به ردۀ دوم رسید. ریکاردو نیز از عملکرد ضعیف هم تیمیش استفاده کرد و جایگاه چهارم را از وی ربود. البته بار دیگر مسئولین تیم ردبول با صدور دستورهای تیمی، سبقت ریکاردو از فتل را تحت الشعاع قرار دادند.

گروژان که میرفت برای نخستین بار در این فصل لوتوس را صاحب امتیاز کند، در نیمۀ دوم مسابقه به دلیل نقص فنی مجبور به کناره گیری از رقابت شد. اما مالدونادو که مسابقه را از ردۀ آخر شروع کرده بود، موفق شد بدون حادثه مسابقه را در ردۀ چهاردهم به اتمام برساند!

اشتباه اعضای تیم ویلیامز در تعویض لاستیک های ماسا، برای این رانندۀ برزیلی گران تمام شد و وی با از دست دادن زمان زیادی در پیت، از محدودۀ امتیازات خارج شد. در نهایت هیچ کس نتوانست در طول مسابقه همیلتون را تهدید کند و وی با اختلافی 18 ثانیه ای نسبت به رزبرگ، برای اولین بار در حرفه اش، به سومین پیروزی پیاپی خود دست یافت و اختلافش در ردۀ دوم جدول رانندگان با رزبرگ را به 4 امتیاز کاهش داد. رزبرگ هم با ثبت سریعترین دور مسابقه نشان داد که مرسدس در روزی هم که استارت خوبی نداشته باشد حداقل دوم می شود!

آلونسو با عملکردی درخشان توانست با کسب ردۀ سوم، نخستین بار در این فصل فراری را روی سکو قرار دهد. ریکاردو هم علیرغم فشار زیادی که در آخر مسابقه آورد نتوانست آلونسو را تهدید کند و جلوتر از هم تیمیش، به ردۀ چهارم بسنده کرد. هولکنبرگ، بوتاس، رایکونن و پرز نیز ششم تا نهم شدند. دانیل کویات رانندۀ تازه کار تورو روسو نیز برای سومین بار در این فصل با کسب ردۀ دهم در جمع امتیازآوران جای گرفت. رانندگان مکلارن نیز در روزی ناامید کننده، از کسب امتیاز باز ماندند.

بدین ترتیب مرسدس اختلاف خود با سایر تیم ها را در صدر جدول افزایش داد و رقابت برای کسب ردۀ دوم بین ردبول، فورس ایندیا و فراری داغ تر از قبل شد.

بدین ترتیب فرمول یک موقتا از آسیا خارج شد و مرحلۀ پنجم رقابت ها، دو هفتۀ دیگر در پیست کاتالونیای اسپانیا برگزار خواهد شد.

منبع دنده 6


نظرات

  • محسن محسن (3 اردیبهشت 1393 ساعت 05:05)

    این مسابقه هم به مانند مسابقات دیگه جالب بودن . البته از فراری این انتظار رو نداشتم که بعد از عوض شدن مدیریت تیم به این خوبی بتونه جایگاه سومی رو برای خودش کسب کنه . حالا باید دید در مسابقه بعدی چه اتفاقی می افته . البته امیدوارم فراری بتونه امتیازات بیشتری کسب کنه و آلونسو یا همون ال نانو ( لقب فرناندو آلنسو ) بتونه قهرمان بشه این فصل . خب بهترین ماشین دست مرسدس هم هست و شاید این کار خیلی سخت باشه ولی فراری همیشه اثبات کرده که به راحتی از هیچ مسابقه ای نمیگذره .