1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. مسابقات
  4. مرسدس بنز بر سکوی قهرمانی

مرسدس بنز بر سکوی قهرمانی

18 فروردین 1393
  • 1

در حالی که بعد از دو مسابقه در این فرمول یک انتقادها از کم هیجان بودن مسابقات این فصل رو به افزایش بود، لوییس همیلتون راننده تیم مرسدس توانست در رقابتی کم نظیر با هم‌تیمی‌اش نیکو رزبرگ مقام اول را در پیست سخیر در بحرین از آن خود نمود .

بحرین که ده سال است میزبان مسابقات فرمول یک است تا کنون رقابتی به این هیجان‌انگیزی به خود ندیده بود. مسابقه از ابتدا تا انتها با سبقت‌های بسیار نزدیک و هیجان انگیز همراه بود که بیشترشان بین رانندگان از یک تیم رخ داد. یک تصادف نفس‌گیر در اواخر مسابقه هم پای مارشال را به پیست باز کرد تا هیجان مسابقه دوچندان شود.

هنگام ورود مارشال دو راننده مرسدس با فاصله زیادی از رقبا حرکت می‌کردند و فاصله همیلتون با رزبرگ هم حدود ده ثانیه بود. اما آمدن مارشال باعث شد فاصله همه ماشین‌ها دوباره کم شد و در ده دور آخر انگار مسابقه از ابتدا آغاز شد.

با شروع مجدد مسابقه رزبرگ با اینکه تایرهای بهتری داشت اما همیلتون توانست راه را بر هم‌تیمی‌اش ببند و نگذارد راننده آلمانی از او سبقت بگیرد.

در جدالی سخت برای مقام سوم بین دانیل ریکاردو از ردبول و سرجیو پرز از فورس ایندیا، این راننده مکزیکی بود که پیروز شد. چهار دور مانده به پایان مسابقه ریکاردو توانست نیکو هاکنبرگ، هم‌تیمی پرز را پشت سر بگذارد اما راننده استرالیایی ردبول زمان کافی برای رسیدن به پرز پیدا نکرد و به مقام چهارم رضایت داد. با جریمه‌هایی که او را در شروع مسابقه به خط سیزدهم فرستاده بود کسب این مقام برای ریکاردو مانند یک پیروزی ارزش داشت.

هاکنبرگ اگرچه ناچار شد به ریکاردو راه بدهد اما راه را بر قطاری از قهرمانان سد کرد و سباستین فتل از ردبول، فیلیپه مسا و واتری بوتاس از ویلیامز و فرناندو آلونسو و کیمی رایکونن از فراری پشت سر او از خط پایان گذشتند.

بحرین برای تیم ایتالیایی چندان روز خوبی نبود. آنها اگرچه توانستند سهمی از امتیازهای این مسابقه به دست آورند اما ماشینشان بسیار ضعیف بود. فاصله زیاد فراری با مرسدس بدون شک این تیم را برای رقابت در ادامه فصل بسیار نگران کرده است. انتقاد لوکا دی مونتزمولا، مدیر فراری از قوانین جدید فرمول یک حاکی از این نگرانی بود.

اما مسابقه پرهیجان بحرین بدون شک برای مدتی منتقدان را ساکت خواهد کرد.

از فراری ناامیدتر مک‌لارن بود. مک‌لارن مسابقه را با جشن دویست و پنجاهمین مسابقه جنسن باتن در فرمول یک آغاز کرد اما در طول مسابقه هر دو راننده این تیم مسابقه را نیمه تمام رها کردند و به گاراژ برگشتند.

رزبرگ اگرچه خط اول را داشت اما با شروع مسابقه همیلتون به سرعت در پیچ اول از او سبقت گرفت. در ابتدای مسابقه رزبرگ تنها یک و نیم ثانیه با همیلتون فاصله داشت و بدون وجود ترتیب تیمی دو راننده مسابقه‌ای نفس گیر را به نمایش گذاشتند.

در دور هجدهم رزبرگ نتیجه حمله‌های بی امان خود را گرفت و برای مدتی از همیلتون جلو زد اما راننده انگلیسی متحورانه از اشتباه رزبرگ استفاده کرد و پیشتازی خود را پس گرفت. اقدامی که اعتراض رزبرگ را برانگیخت و با رادیو از گاراژ خواست به همیلتون تذکر داده شود.

او دوباره در دور بعد برای سبقت گرفتن تلاش کرد اما ناموفق بود. همیلتون بعد از این برای تعویض لاستیک به گاراژ رفت و از اینجا به بعد استراتژی دو راننده تغییر کرد. رزبرگ تصمیم گرفت دو دور دیگر در پیست بماند تا بتواند بین خود و همیلتون فاصله کافی ایجاد کند. او سپس لاستیک‌های متوسط را انتخاب کرد که سرعتش از لاستیک‌های نرم همیلتون کمتر بود.

همیلتون برعکس لاستیک‌های متوسط خود را برای آخر مسابقه نگه داشت و سعی کرد با لاستیک‌های نرم خود فاصله‌اش را تا حد امکان بیشتر کند. او تقریبا ۹.۵ ثانیه از رزبرگ جلو افتاده بود که در دور چهل پاستور مالدونادو از لوتوس با استبان گوتیه‌رز از سابر تصادف کرد به طوری که گوتیه‌رز چپ کرد و در نتیجه مارشال با پرچم زرد به پیست وارد شد.

گوتیه‌رز در حال پیچیدن در پیچ اول مسابقه بود که نوک ماشین مالدونادو که از گاراژ بیرون می‌آمد به او برخورد کرد و ماشین واژگون شد. برای این کار داوران مالدونادو را ده ثانیه جریمه کردند. بعد از مسابقه هم او پنج خط جریمه برای مسابقه چین گرفت و سه امتیاز هم از او کم شد.

این تصادف بهترین فرصت برای رزبرگ بود تا دوباره برای سبقت از همیلتون تلاش کند. در دور ۴۷ و در حالی که راننده‌ها خود را برای آغاز مجدد مسابقه بدون مارشال آماده می‌کردند، پدی لوئی، مدیر تیم مرسدس به هر دو راننده تیم گفت مراقب باشند که «هر دو ماشین را سالم به گاراژ برگردانند.»

رزبرگ کاملا مصمم بود که مقام اول را از آن خود کند و چندین بار هم برای گرفتن این مقام به همیلتون حمله کرد اما راننده جوان انگلیسی به نظر برای اول شدن مصمم‌تر بود و با دقت حملات را دفع کرد. در نهایت چهار دور به پایان مسابقه تایرهای رزبرگ توان رقابت را از دست داد و همیلتون توانست فاصله‌اش را بیشتر کند و برای دومین بار در یک هفته اول شود.

حالا فاصله همیلتون با رزبرگ در رده‌بندی رانندگان تنها یازده امتیاز است و امیدهای او برای قهرمانی از همیشه بیشتر است.

رقابت پشت سر این دو به همین اندازه هیجان انگیز بود. ریکاردو تنها چهار دهم ثانیه با پرز فاصله داشت و چهار ثانیه پشت سر این دو هاکنبرگ حرکت می‌کرد. هاکنبرگ به نظر در سیستم ذخیره انرژی ماشینش مشکل داشت و همین باعث شد تا سرعتش کمتر شود و در نتیجه بقیه راننده‌ها را پشت سر خود نگه دارد.

امسال برای اولین بار مسابقه بحرین زیر نور چراغ و در شب انجام گرفت. در پایان در رده‌بندی تیمی مرسدس با ۱۱۱ امتیاز با اقتدار در صدر است و بعد از این تیم فورس‌ایندیا با ۴۴ امتیاز دوم و مک‌لارن با ۴۳ امتیاز سوم است.


منبع khodro.info


نظرات

  • محسن محسن (18 فروردین 1393 ساعت 07:01)

    شروع فصل و 2 تا مسابقه اول واقعا کسل کننده بود ، مسابقه دیشب رو ندیدم ولی اینجوری که پیگیری کردم واقعا جالب بوده ، امیدوارم تا آخر فصل هیجان خوبی این مسابقات داشته باشه .