1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. ۱۲۰۰ ب‌ام‌و، هوندا و تویوتای ساخت آمریکا پلاک می‌شود

۱۲۰۰ ب‌ام‌و، هوندا و تویوتای ساخت آمریکا پلاک می‌شود

1 اسفند 1395
  • 0

رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع درباره این‌که آیا هماهنگی با نیروی انتظامی برای شماره‌گذاری این خودروها صورت خواهد گرفت نیز گفت: «قانون عطف به ماسبق نمی‌شود.

ماجرای عدم شماره‌گذاری خودروهای غیرامریکایی تولید شده در امریکا در آذرماه تبدیل به بحثی داغ در حوزه واردات خودرو شد. پلیس راهور ناجا، شماره‌گذاری خودروهای غیرامریکایی را که در امریکا تولید شده بود، متوقف کرد و وزارت صنعت با ارسال نامه‌ای به نیروی انتظامی، خواستار از سرگیری شماره‌گذاری آنها شد.

روندی که نزدیک به دو ماه طول کشید و در این میان خریداران بودند که ضرر کردند زیرا خودروها به آنها تحویل داده شد اما شماره‌گذاری نشد. حالا طبق جلساتی که بین کمیسیون صنایع مجلس، انجمن واردکنندگان، نیروی انتظامی و وزارت صنعت برگزار شده است، خبر می‌رسد شماره‌گذاری این تعداد خودروی غیربرند امریکایی تولید شده در امریکا احتمالا عملی خواهد شد.

در همین زمینه ولی ملکی، رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره شماره‌گذاری خودروهای غیرامریکایی تولید شده در امریکا گفت: «در یک کلمه می‌توان گفت باید به این هزار خودرو اجازه شماره‌گذاری، داده و مجوز ارائه شود چون خلافی انجام نداده‌اند.»

رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع درباره این‌که آیا هماهنگی با نیروی انتظامی برای شماره‌گذاری این خودروها صورت خواهد گرفت نیز گفت: «قانون عطف به ماسبق نمی‌شود.

نیروی انتظامی یک بخشنامه داخلی تصویب کرده است که براساس دستور و قانونی که وجود دارد، این کار را انجام داده‌اند. وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروها را کالای مصرفی نمی‌داند و واردکنندگان هم از طریق قانونی اقدام و گشایش اعتبار کرده‌اند.

قبل از این‌که نیروی انتظامی حتی بخشنامه داخلی و سازمانی خود را تصویب کند، واردکنندگان اقدام به واردات این خودروها کرده‌اند. نیروی انتظامی اساس سیاست‌های کلی مربوط به کالای آمریکایی استناد کرده اما شرایط این خودروها متفاوت است، چون کسانی‌که خودروها را وارد کردند در آن تاریخ نمی‌دانستند نباید خودروها را وارد کنند و قانون مشخص نبود.

رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع مجلس، از شماره‌گذاری قریب‌الوقوع هزار خودروی تولید امریکا که شماره‌گذاری آن در گذشته متوقف شده بود، خبر داد. ولی ملکی با اشاره به نشست‌های متعدد بین کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صنعت، معدن و تجارت، در خصوص واردات خودروهای تولید امریکا، گفت: «روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه بین اعضای هیات رئیسه و برخی اعضای کمیسیون صنایع و معادن، نمایندگان گمرک کشور، سازمان استاندارد، نیروی انتظامی، وزارت صنایع و معادن و مدیران شرکت‌های واردکننده این خودروها، موضوع واردات خودروهای تولید امریکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این شرکت‌ها نامه‌ای مبنی بر شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی که در گذشته خریداری شده‌اند، به رئیس مجلس ارسال کرده است، افزود: «رئیس مجلس از کمیسیون صنایع و معادن درخواست کرد که این موضوع را بررسی کند و گزارش بررسی‌ها را به رئیس مجلس ارائه دهد.»

ملکی ادامه داد: «به عنوان رئیس کارگروه صنعت کمیسیون، بررسی‌ها را آغاز کردم و به این نتیجه رسیدم که نیروی انتظامی تصمیمات خود را برای جلوگیری از واردات خودروهای امریکایی بدون دلیل مکتوب انجام داده و هیچ بخشنامه یا نامه‌ای در این خصوص دریافت نکرده است.»

وزارت صنعت خودرو را کالای مصرفی نمی‌داند

ملکی با بیان اینکه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی که از گذشته ثبت سفارش خودروهای آمریکایی کرده بودند، از مهرماه اجازه واردات نیافتند، افزود: «بیشتر خودروهای وارداتی تولید آمریکا، ب‌ام‌و بوده و واردکنندگان در این بخش هیچ تقصیری نداشته‌اند‌ چرا‌که هیچ بخشنامه‌ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای تولید امریکایی برای آنها ارسال نشده است.»

او با اشاره به اینکه از دید وزارت صنعت، معدن و تجارت، ممنوعیت شامل کالاهای مصرفی است، ادامه داد: «وزارت صنعت کالاهای مصرفی را در دو لیست پیوست نوشته است که یک لیست ۱۴۷ قلم و لیست دیگر ۸۰ قلم است و این وزارتخانه، خودرو را کالای مصرفی نمی‌داند و معتقد است که کالای مصرفی در مدت زمان کوتاهی مصرف می‌شود.»

جلوگیری پلیس راهور از شماره‌گذاری هزار خودرو

ملکی با بیان اینکه بسیاری از واردکنندگان خودروهای تولید امریکا برای واردات این خودرو ال‌سی باز کرده‌اند، اظهار کرد: «وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به بانک‌ها، گمرکات و واردکنندگان خودرو اعلام می‌کرد که واردات خودروهای تولید امریکا ممنوع است تا وارد‌کنندگان ال‌سی باز نمی‌کردند.» وی افزود: «حدود ۱۲۰۰ خودرو با برند غیرآمریکایی تولید این کشور وارد شده که توسط پلیس راهور از شماره‌گذاری آن جلوگیری شده است.»

ممنوعیت ورود هرگونه خودروی آمریکایی یا تولید آمریکا

ملکی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از پول این شرکت‌ها در واردات خودروهای تولید آمریکا بلوکه شده، ادامه داد: «در نشست روز سه‌شنبه مقرر شد هر‌چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف و شماره‌گذاری این خودروها که در گذشته وارد کشور شده‌اند، اقدام شود.»

رئیس کمیسیون صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: «از این پس واردات هر‌گونه خودرو با برند آمریکایی و برندهای ثالث و تولیدی آمریکا به کشور ممنوع شد و وزارت صنعت بخشنامه آن را ابلاغ کرده است.»

همچنین فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «حدود دو هفته پیش به درخواست انجمن واردکنندگان جلسه‌ای با کمیسیون صنایع مجلس برگزار و در حضور نماینده‌های وزارت صنایع و پلیس، بحث شماره‌گذاری خودروهای غیرآمریکایی مطرح شد.

فحوای کلی جلسه بر این مبنی بود که دلیل عدم شماره‌گذاری خودروهای تولیدشده در آمریکا که حتی تحویل مشتری‌ها هم شده است، یعنی کلیه حقوق و عوارض قانونی‌ آنها پرداخت و اینها به صورت رسمی و قانونی وارد کشور شده و تمام‌شان دارای ثبت سفارش بوده‌اند‌. در حال حاضر این مشتری‌‌ها هستند که خسارت این اتفاق را پرداخت می‌کنند، چون این خودروها ثبت سفارش‌شان قانونی و مجاز بوده‌اند. اگر به هر دلیلی ورود این خودروها مجاز نبود بخش سفارش‌شان باز نمی‌شد.

از دیگر سو، اکثر این خودروها فقط در امریکا تولید می‌شوند پس منطقی وجود ندارد که چرا ثبت سفارش این خودروها را باز نگه داشتید.»

همچنین رئیس انجمن واردکنندگان تاکید کرد: «در این جلسه موضوعات مختلفی مطرح شد و همه ارگان‌ها نظرشان را دادند و در نهایت قرار شد یک گردش کاری تهیه شود و از طریق هیات رئیسه مجلس پیگیری شود تا مشخص شود خودروهایی که وارد شده و مونتاژ امریکاست نه برند امریکایی و خودروهای برند اروپایی، ژاپنی و آسیایی هستند که در امریکا تولید می‌شوند، تکلیفشان چیست؟ آخرین پیگیری که انجام شد ارسال نامه بود و اعلام شد هنوز نتیجه نیامده است. تعداد این خودروها بیش از هزار دستگاه است‌.»

منبع:دنیای خودرو



نظرات