1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تصادفات و حوادث
  4. گوشی های هوشمند بلای جان رانندگان

گوشی های هوشمند بلای جان رانندگان

4 تیر 1394
  • 0

اگرچه این آمار درباره استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی تعجب آور نیست اما نکته قابل توجه این است که این رانندگان نه تنها هنگام رنندگی از پیام کوتاه استفاده می کنند بلکه از انواع برنامه های دیگر از جمله اینستاگرام ، فیس بوک ، توییتر استفاده می کنند.

بر اساس این پژوهش پیام کوتاه با 61 درصد هنوز هم رایج ترین مورد استفاده تلفن همراه در زمان رانندگی است.

همچنین این پژوهش نشان داده است که استفاده از ایمیل در زمان رانندگی با 33 درصد جایگاه دوم موارد استفاده از تلفن هوشمند و استفاده از شبکه های اجتماعی دیگر مانند فیس یوک ، توییتر و غیره در رده های بعدی قراردارند .

28 درصد پاسخگویان در این نظر سنجی نیز گفته اند که گاهی هنگام رانندگی به گشتن دراینترنت می پردازند.

همچنین 17 درصد اعلام کرده اند که هنگام رانندگی از دوربین گوشی هموشمند برای عکس گرفتن استفاده می کنند و 12 درصد نیز هنگام رانندگی به فیلمبرداری با گوشی های هوشمند خود می پردازند.

این در حالی است که بارها هشدار داده شده است که بی توجهی و حواس پرتی رانندگان در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ در رانندگی است.

براساس یک نظر سنجی دیگر که پیش از این انجام شده است این اتفاق در جاده ها روبه افزایش است.

براساس این نظر سنجی که چندی پیش انجام شده بود و 912 نفر در آن شرکت داشتند، یک نفر از هر 5 راننده در هنگام رانندگی از اینترنت و تلفن هوشمند استفاده می کردند.

نوجوانان و جوانان نسبت به دیگران بیشتر از تلفن همراه هنگام رانندگی استفاده می کنند این درحالی است که تجربه کمتری در رانندگی دارند.

استفاده از تلفن هوشمند هنگام رانندگی در حقیقت زمینه ساز درصد بالایی از تصادفات است .

با وجود اطلاع از خطرات ناشی از توجه به تلفن همراه به جای توجه به جاده، رانندگان همچنان به این بی توجهی ادامه می دهند.

همانطور که اشاره شد تا چند سال قبل استفاده از تلفن همراه و پیام کوتاه اصلی ترین عامل بی توجهی رانندگان هنگام رانندگی بود اما هم اکنون شبکه های اجتماعی نیز به این موارد اضافه شده است .

با وجود هشدار های مختلف درباره خطرناک بودن استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی اما بخش قابل توجهی از رانندگان به این موضوع بی توجه هستند .

48 درصد از نوجوانانی که در یک نظر سنجی دراین باره شرکت کرده اند گفته اند که والدینشان هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می کنند .

این در حالی است که تا کنون ثابت شده است که استفاده از تلفن همراه موجب عدم تمرکز در زمان رانندگی و ایجاد حادثه می شود.

در سال 2010 تنها در امریکا 3029 حادثه منجر به مرگ در اثر بی دقتی رانندگان اتفاق افتاده است.

اما استفاده از تلفن همراه تنها عامل حوادث رانندگی نیست بلکه تحقیقات نشان داده است که خطر به فکر فرو رفتن هنگام رانندگی بیش از استفاده از تلفن همراه است.

تحقیقات انجام شده در امریکا نشان داده است که استفاده از تلفن همراه تنها علت عمده حواس پرتی و مرگ ومیر رانندگان نیست .

بر اساس این تحقیق به فکر فرو رفتن رانندگان یکی از شایع ترین علل حواس پرتی رانندگان است .

این مطالعه نشان داده است به فکر فرو رفتن و خیال بافی 62 درصد موجب حواس پرتی شده است و از عوامل دیگر حواس پرتی رانندگان شامل صحبت کردن با مسافران ، خوردن و نوشیدن بوده است .

یافته های این مطالعه نگران کننده است زیرا برخلاف استفاده از تلفن همراه ، در فکر فرو رفتن و خیال بافی در هنگام رانندگی پدیده بسیار دشوار برای کنترل است.



نظرات